הלכה ורפואה • נס פך השמן מלמד על הודאה להשם יתברך

ביאור חדש ונפלא בקושיית ה'בית יוסף' המפורסמת: מדוע חג החנוכה נמשך שמונה ימים ולא שבעה • שמונת ימי חנוכה מלמדים אותנו שאין הבדל בין הניסים המפורסמים לניסים הנסתרים

הגמרא במסכת ברכות כא: שואלת 'מאי חנוכה'? ומתרצת: שנכנסו יוונים להיכל טימאו כל השמנים שבהיכל וגזרה מלכות בית חשמונאי ונצחום.  בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים.לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל ובהודאה.

מפורסמת קושיית הבית יוסף היות שהיה בפך שמן המספיק ליום אחד אם כן הנס שהיה בשמן שהספיק לעוד שבעת ימים היה צריך להיות רק שבעת ימים ולא שמונה?

הנה מטרת היוונים הייתה להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך וחז"ל אומרים שהם הורו ליהודים לכתוב על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל זאת אומרת שהם התכחשו לכך שהשם מנהל את העולם אלא הכל מתנהל בדרך הטבע. כגון שהשור חורש את השדה ואחר כך צומחת תבואה וכו' זה לא מהשם אלא מכוח הטבע. הניצחון על היוונים וניסי חנוכה הראו- 'לך עשיית שם גדול וקדוש בעולמך' שהשם הוא האלוקים והוא מנהל את העולם והוא לבדו עשה ועושה ויעשה את כל המעשים'

אומר הרמב"ן בסוף פרשת בא 'ומן הניסים הגדולים והמפורסמים (יציאת מצרים, קריעת ים סוף וכו') אדם מודה בניסים הנסתרים שהם יסוד התורה כולה ואין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שיאמין שכל דברינו ומקרינו כולם ניסים ואין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד, הכול בגזרת עליון.

בזה מובן למה גם יום מציאת פך השמן נחשב לחלק של נס חנוכה שניסי לחנוכה הראו שדבר שלכאורה נראה טבע ומנהג העולם למצוא פך שמן אחרי החיפוש זה בהשגחת השם ברוך הוא ואין הבדל בין היום הראשון של חנוכה לשאר הימים שהכל הוא מאת השם בהשגחתו הפרטית ואין הבדל בין הניסים המפורסמים לניסים הנסתרים וזה גם מה ששמונת ימי חנוכה מלמד אותנו.

וכמו שאנו אומרים "ועשית עמהם נסים ופלאים בימי החנוכה' כך נזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן.

הרב יעקב וינר שליט”א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות

(צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו