רבני אירופה מתכנסים באוסטריה לדיונים בדרכי חיזוק הקהילות

בכינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' משתתפים רבני המדינות וערים. אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי * נשיא הועידה, הגר"פ גולדשמידט; "שיתוף הפעולה עם מוסדות האיחוד האירופי מצוין והוא משפיע על ממשלות האיחוד ואנו מקווים שכך יימשך אך האם עלינו להיפגש גם עם הימין הקיצוני. האם זה אפשרי והאם זה מוסרי!?"* רבה של אוקראינה וסגן נשיא הועידה, הרב יעקב בלייך; "נאסר על נציגי בתי ספר דתיים מישראל להופיע ביריד העליה בצרפת – 'שמא ייחשפו אליהם הורים שאינם שומרי מצוות".

CER-Viena-2-01_00408 CER-Viena-1_00176 CER-Viena-1_00210 CER-Viena-1_00253 CER-Viena-1_00342 CER-Viena-1_00476 CER-Viena-1_00556 CER-Viena-1_00565 CER-Viena-1_00682 CER-Viena-1_00696 CER-Viena-1_00708 CER-Viena-1_00711 CER-Viena-1_00720 CER-Viena-1_00755-s CER-Viena-1_00759 CER-Viena-1_00784 CER-Viena-1_00939 CER-Viena-1_00988 CER-Viena-1_01168 CER-Viena-1_01220 CER-Viena-2-01_00036 CER-Viena-2-01_00051 CER-Viena-2-01_00075 CER-Viena-2-01_00197 CER-Viena-2-01_00228 CER-Viena-2-01_00276 CER-Viena-2-01_00282

 

CER-Viena-2-01_00300

במלון 'מריוט אימפריאל רנסנס' שברובע השגרירויות שבוינה נפתח ביום ב' כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס בוינה כדי לחזק את הקהילה היהודית ומוסדותיה ורבה הנבחר של וינה, חבר הועדה המתמדת, הרב אריה פולגר שנכנס בימים אלה לתפקידו. הרבנים יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה במיוחד על רקע יוזמות חקיקה בנושאים חשובים ביותר ובהם; הקמפיין הנמשך תוך הבעת אנטישמיות גלויה נגד שחיטה יהודית בכמה ממדינות אירופה ובמיוחד בבלגיה, בהולנד בבריטניה ודנמרק. הפעילות נגד ברית מילה. ועוד, וייצאו למפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה.

נשיא הועידה ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי "הכינוס באוסטריה מתקיים על רקע התחזקות הימין הקיצוני בבחירות האחרונות לנשיאות והחשש שמגמה זו תיתן את אותותיה, חלילה, גם ביתר 28 מדינות האיחוד ובצרפת במיוחד. שם יתקיימו הבחירות ב 2017. בשנה שעברה הגיעו לאוסטריה כ- 90 אלף מהגרים, קצת יותר מאחוז מאוכלוסייתה. מאז הגבילה אוסטריה את מספר המהגרים שמגיעים לשטחה, אך הימין הקיצוני ממשיך להתחזק בעקבות חשש הציבור מאיבוד מקומות עבודה לטובת המהגרים".

הגר"פ גולדשמידט סקר בהרחבה את פעילות הועידה בהצלחה מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה, טיפול חקיקתי וקהילתי בבעיית העגונות. ועוד, והעלה לדיון את השאלה האם הימין הקיצוני באירופה הוא פרטנר ובר שיחה לקהילות היהודיות. האם זה בכלל אפשרי והאם מוסרי לשבת עם אנשים שחבריהם דגלו בהשמדת יהודים. "התחזקות הימין מביאה גם בעקבותיה לעיתים חקיקה נגד מצוות הדת וכפי שאנו מקיימים דו שיח עם גופים ולאומים אחרים הרי שאין לנו ברירה וכדי להגן על יהודי היבשת מפני האנטישמיות החדשה הפיזית והרוחנית יש לקיים במשורה דיאלוג גם עם הימין הקיצוני" – אמר רבה של בלגיה ונציג 'ועידת רבני אירופה', הרב אברהם גיגי. הרבנים קבעו כי "אל לגופים אירופאים וישראלים לתת גושפנקא לימין הקיצוני עד שהקהילה המקומית תחליט שיש מקום לעשות זאת".

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים. אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, דנמרק, איטליה, יון, תורכיה. רבה של דרום אפריקה. מנהל ארגון 'חוליה' שע"י 'מתנאל' מר אלברט אפללו ועוד. הכינוס מתקיים בחסות הקהילה היהודית בוינה. ו'פלמאריום גרופ' משוויץ.

במושב הפתיחה דנו הרבנים על המצב הפוליטי המשתנה באירופה ומצב האנטישמיות. הרבנים מבלגיה במיוחד וממדינות נוספות סקרו את מצב האנטישמיות ביבשת. הסיוע לקהילות להקמת מערך אבטחה למוסדות. התארחו רבני אוסטריה וראשי הקהילה ונציגות נכבדה של  פטרוני הועידה בראשות מר בוריס מינץ.

בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן שליט"א. מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שליט"א ומרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א. המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הרב הגאון משה לבל שהביא את מכתבם של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים. כמו"כ הוא סקר את מצב היחסים הטובים עם הרבנות הראשית לישראל בכל הנוגע לתחומי הגיורים, מעשי בתי הדין והכשרות במיוחד לאור ההסכם לשת"פ שנחתם עם הועידה בוועידתה הקודמת בברלין.

רבה של אוקראינה וסגן נשיא הועידה, הרב עקב בלייך העלה לדיון את קליטתם של עולי צרפת בישראל. הגר"י בלייך סיפר כי נאסר על נציגי בתי ספר דתיים מישראל להופיע ביריד העליה בצרפת – 'שמא ייחשפו אליהם הורים שאינם שומרי מצוות'. "ישבתי עם נציגי קנדה שהביעו נכונות לקלוט עד 15 אלף יהודים. האם לא מוטלת עלינו האחריות לדאוג ליהודי צרפת המבקשים לעזוב את צרפת ולהגר למקום שבו ישמרו תורה ומצוות וחינוך תורני!?". אב"ד ליאון, הגר"י טובול הביא את דבריו של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן שאמר כי באם משפחה המבקשת להגר לישראל אינה יכולה להבטיח את חינוכו הטהור בישראל, אל לו לעלות לישראל. הרבנים החליטו כי יזמו פעולה משותפת עם רבה של צרפת ורבני צרפת בעניין שתובא בפני הועדה.

בערב פתיחת הכינוס ערכה הקהילה היהודית ונשיאה, מר אוסקר דויטש ועיריית וינה קבלת פנים מרשימה לרבנים בהשתתפות שגרירי מדינות האיחוד. שגרירת ישראל באוסטריה, טליה פרשר לדור ובכירי העיריה והקהילה. האירוע התקיים באולמי עיריית וינה ובה צוינה ההערכה על שירותו רבת השנים של רבה של אוסטריה, הרב חיים אייזנברג וקבלת הפנים לרבה הנכנס של וינה, הרב אריה פולגר. הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'האיסלם הקיצוני עלול לנצח את אירופה לא בשל כוחם הרב אלא בשל החולשה שמפגין האיחוד האירופי. אם בעבר הייתה שאלה האם יש עתיד ליהודים באירופה. היום השאלה היא; האם יש עתיד לאירופה'.

במהלך היום התפללו הרבנים בבית הכנסת הגדול ובקרו במוסדות הקהילה ובהם; בית הספר היהודי ובבית האבות. דיון מיוחד על המצב בהר הזיתים קיימו הרבנים עם נציג הועדה לשמירה על הר הזיתים, הרב יונתן סיגל. הרבנים קראו  לכל הגופים בישראל ובעולם היהודי לגייס את המשאבים הנדרשים כדי לשמור על הר הזיתים.

הערב תארח קהילת יוצאי גרוזיה בראשות הנגיד גבריאל מירלי את הרבנים ותקיים עבורם קבלת פנים מיוחדת ומפגש עם בני הקהילה ורבניה המתגוררים בוינה.

 

צילום: אלי איטקין

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו