שנה אחת, 8 פיגועים, 262 הרוגים • טורקיה מסכמת שנה מדממת

מתקפת הטרור אמש באיסטנבול מצטרפת לשורה ארוכה של פיגועים קטלניים שספגה טורקיה בחודשים האחרונים - והסוף לא נראה באופק • ארדואן קורא למערב להתאחד נגד הטרור

טורקיה מדממת: הלם, כאב וחרדה – כך ניתן לתאר את התחושות במדינה בבוקר שאחרי הפיגוע הקטלני בשדה התעופה באיסטנבול.

האזרחים תוהים האם הגרוע מכל עוד לפניהם – וההערכות שמשמיעים המומחים השונים לא מסייעות, בלשון המעטה, למצב הרוח הלאומי השפוף להשתפר. "זה הפך לסיוט מתמשך, כל בוקר אתה מתעורר בתחושה שזו לא שאלה של 'האם' אלא של 'מתי ואיפה'", אמר בכאב ניצול מהפיגוע בראיון לכלי תקשורת מקומי.

חברו הוסיף: "החשש הוא שזה רק ילך וייעשה גרוע יותר. אנחנו מרגישים שאנחנו חיים מפיגוע לפיגוע…זה בלתי נסבל".

יצוין כי הפיגוע אמש מצטרף לשורה של פיגועים קטלניים שהכו במדינה בשנה האחרונה:

– ביוני התרחש פיגוע שהוביל למותם של 7 שוטרים ועוד ארבעה אזרחים.
– במרס נהרגו שבעה שוטרים באירוע דומה.
-שבועיים קודם לכן נרצחו שלושה ישראלים ואזרח איראני בפיגוע התאבדות באיסטנבול.
– קודם לכן נהרגו 37 בני אדם בפיגוע ליד משרדי ממשלה.
– בפברואר נהרגו 29 חיילים ואזרחים בפיצוץ מכונית ממולכדת ליד אוטובוסים צבאיים באנקרה.
– בינואר נהרגו 12 תיירים גרמנים בפיגוע בכיכר מרכזית באיסטנבול.
– בדצמבר 2015 נהרג אדם אחד בפיצוץ שאירע בנמל התעופה סביהה גקצ'ן באיסטנבול.
– באוקטובר נהרגו 102 בני אדם ועוד 248 נפצעו בעצרת שלום באנקרה.

ס"ה – 262 הרוגים ב-8 אירועי טרור בתוך שנה אחת.

"הפיגועים שמכוונים לעבר אזרחים ממחישים שוב את פניהם האמתיות של ארגוני הטרור ששואפים לפגוע בדימוי של המדינה שלנו מול העולם ומשתמשים בדמם של חפים מפשע כדי להשיג את המטרה הזו", אמר נשיא טורקיה ארדואן.

ארדואן הוסיף: "אנחנו חייבים להילחם בטרור עד שנמגר אותו בכל הכוח והעצמה וזאת למרות המחיר ששילמנו במלחמה הזו", הוסיף ארדואן. "אנו מצפים מממשלות העולם, ממדינות המערב, הפרלמנטים, התקשורת והארגונים החברתיים, להציב חזית אחידה במלחמה בטרור…הטרור לא מבדיל בין איסטנבול ולונדון בין אנקרה לברלין או בין אזמיר לשיקגו או בין אנטליה ורומא. כל העמים והאנושות כולה צריכה לעמוד יד ביד במאבק נגד ארגוני הטרור".

עוד בנושא:

הטרור בטורקיה: 36 הרוגים ולמעלה מ-150 פצועים

בתוך כך, בכיר ביחידה ללוחמה בטרור של ארצות הברית אמר הלילה לכלי תקשורת במדינה כי "סביר מאוד" שמתקפת הטרור באיסטנבול בוצעה ותוכננה על ידי לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שנשלחו לטורקיה לפני תחילת חודש רמדאן.

מוקדם יותר דווח כי גורמים במשטרת טורקיה טענו כי דאעש עומד מאחורי המתקפה. גם ראש הממשלה בינאלי יילדרים אמר כי פרטי החקירה הראשוניים של מתקפת הטרור מצביעים על אחריותו של דאעש לפעולה.

גורם ביטחוני טורקי טען מוקדם יותר כי המתקפה דומה מאוד לזו שהתרחשה בבלגיה בחודש מרץ האחרון. בפיגועים שהתרחשו בשדה התעופה "זבנטם" שבבריסל התפוצץ מחבל מתאבד באולם הטיסות היוצאות.

כזכור, לפחות 36 נרצחו ו-147 נפצעו אמש במתקפת טרור קשה בנמל התעופה "אטאטורק" באיסטנבול – אחד מנמלי התעופה הגדולים בעולם, השלישי במספר הנוסעים באירופה.

כוחות הביטחון הטורקיים מסרו אמש כי שלושה מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם בטרמינל הבינלאומי בשדה התעופה הגדול בטורקיה. ראש הממשלה בינאלי יילדירים אמר כי שלושת המחבלים פתחו באש לפני שפוצצו עצמם. על פי הדיווחים, הם ירו תחילה ברובי קלצ'ניקוב לכל עבר וייתכן שגם רימונים הושלכו.

הקונסול הישראלי באיסטנבול הודיע כי לא מצא ישראלים ברשימות הנפגעים שנבדקו מול הרשויות. גורם רשמי בטורקיה הודיע כי רובם המוחץ של הנפגעים הם אזרחי המדינה, אך יש בהם כמה אזרחים זרים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי מתקפת הטרור נועדה להחליש את ארצו באמצעות רצח של חפים מפשע. "ברור שהמתקפה הזו לא בוצעה כדי להשיג משהו מלבד ליצור תעמולה נגד טורקיה באמצעות דם וכאב של אנשים חפים מפשע", נכתב בהודעה שהוציאה לשכתו.

עוד בנושא:

הערכה: המחבלים מאיסטנבול – לוחמי דאעש שנשלחו לטורקיה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו