הבריחה מהנאצים במנהרה: "ברחנו קבוצה של 20 איש, רק 12 שרדו"

היום נחשפה מנהרה דרכה נמלטו יהודים מהנאצים בליטא בימי מלחמת העולם השניה • אחד הנמלטים, מרדכי זיידל משחזר את רגעי הבריחה. "החבאנו את החול במכנסיים"

הבוקר נחשף שחוקרים הצליחו לאתר את פתח המנהרה ממנה נמלטו יהודים ממלתעות הנאצים בתקופה האחרונה לפני סיום מלחמת העולם השנייה והשואה הנוראה. אחד הנמלטים, מרדכי זיידל, סיפר לפני כעשור מתי החליטו לברוח מהמקום.

"אחד האסירים בא ואמר אנחנו נעשה משהו, הוא היה זה שנתן את הרעיון שאפשר להתחפר ולעשות מנהרה לצד השני. לא ידענו שיש מיידנק ולא ידענו שיש אושוויץ. אמרנו שלפחות יישאר אחד שאולי יצליח לספר לעולם מה קורה פה. עכשיו איך עובדים? ראיתם את החול כאן? זה לא חול. חפרנו ועלינו גם על הבור של קורבנות, וברגע שאתה חופר מנהרה, החול הדק נשפך עלינו".

את החול שמו האסירים בכיסים ושפכו אותו כשהשומרים הנאצים לא הבחינו. "פנינו ימינה והצלחנו לחפור. שואלים איפה אנחנו שפכנו את החול? וקשה עכשיו להסביר את זה, אבל כל אחד יצא עם מכנסים מלאים בחול, והיינו שופכים בצד כי לא ראו. השטח היה עצום. כשהגענו למקום, לנקודה שממנה ראינו אור ונכנס קצת אוויר – עצרנו, וחיכינו שיהיה לילה וחושך כדי שנוכל לצאת. כשעברנו את הגדר התחילו לירות עלינו. שמענו אחר כך שחלק תפסו וחלק ירו עליהם".

על פי המסופר עליו באתר יד ושם, בלילה חשוך באמצע אפריל 1944 ברחו 20 מהם, ובהם מוטל ליער. הגרמנים הבחינו בבריחה וירו עליהם. רק 12 נותרו בחיים. הקבוצה הסתתרה במשך הלילה בתוך ערמת זבל, כדי לטשטש את ריחם מאימת כלבי הגישוש שנשלחו בעקבותיהם. מוטל חבר לפרטיזנים יהודיים תוך שהוא מתעקש לצאת לפעולות. הוא השתתף במיקוש פסי רכבת ובלחימה על שחרור וילנה.

קרא בנושא:

תגלית היסטורית: נחשפה מנהרת הימלטות של יהודים בליטא

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו