דרעי מסביר: "היינו צריכים להביא לטורקים סולם לרדת מהעץ"

יו"ר ש"ס הסביר מדוע הצביע בעד הסכם הפיוס עם טורקיה. לדבריו, אם ההסכם היה כולל רק פיצויים לטורקים - היה מתנגד • ומה הגיב לדרישת משפחות השבויים להחזיר את גופות בניהם?

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, החבר בקבינט המדיני – בטחוני, הסביר הבוקר כי לא קלה הייתה דרכו בדרך להצבעה בקבינט בעד הסכם הפיוס עם הטורקים. "ברור שהתלבטתי", אמר הבוקר בראיון לגלצ.

"התגובה הראשונית שלנו זה 'בואו נשמו על הכבוד הלאומי, למה צריך לשלם כסף, החיילים גיבורים', אין ספק שאם זה היה הנושא, האם לשלם פיצויים או לא, ברור שהייתי מצביע נגד. אני לא חושב שמישהו מאיתנו היה מצביע בעד. מה פתאום אנחנו צריכים להתנצל ולשלם פיצוי".

עם זאת, הוסיף דרעי, כי "מה שעמד על הפרק – מה זה נותן לישראל, ומערכת היחסים עם טורקיה. זה לא חדש, כבר שלוש שנים יש טיוטה של ההסכמה, רק עכשיו יש מפנה, זה הפך להיות אינטרס של הטורקים, בגלל המלחמה שלהם עם דאעש ובטרור".

קרא בנושא:

בתום דיון ממושך: הסכם הפיוס עם טורקיה אושר בקבינט

לדבריו, "כשאנחנו מסתכלים בראיה אזורית, מה קורה בעזה, באיראן, הבריתות שנוצרות כאן בין המדינות החזקות. כל מערכת היחסים הזו, שאתה רואה את כולה אתה רואה שיש פה משהו הרבה יותר גדול מהסולם הקטן. כולנו יודעים מה זה הכבוד הטורקי, הכבוד שלהם נפגע, היינו צריכים לתת להם סולם בכדי לרדת, אבל היינו צריכים לבנות מערכת יחסים שטובה למדינת ישראל".

על השרים שהתנגדו להסכם אמר השר דרעי: "אני חייב לציין שגם אלו שהתנגדו, כולל נפתלי בנט, שמחלק מהדברים שלו גם התרשמתי, זה זכותו, זה דיון, היה דיון ארוך וענייני מאוד, לא היו התנגחויות, בשביל זה יש רוב ויש מיעוט וטוב לשמוע את המיעוט. אני חושב שהיה מדובר באחד הדיונים הטובים ביותר של הקבינט".

בהתייחסות לטענות המשפחות שההסכם לא כולל את החזרת גופות בניהם אמר דרעי: "שוחחתי ארוכות עם המשפחות, גם נפגשתי אתם. אני חייב לאמר: אני מאוד עומד נפעם מול המאבק שלהם, מאבק קשה אבל הם לא רוצים לחזור על מעשה שליט, הם לא רוצים שהמדינה תשלם מחירים כבדים. הם חושבים שהיה אפשר לעשות מנופים מול החמאס, בחלק מהדברים יש גם דברי טעם".

לדבריו: "לכולם היה מוסכם שטורקיה היא לא הכתובת להשפיע על הצד הצבאי של החמאס. אבל אתמול הקבינט קיבל החלטות חשובות בזכות המאבק, החלטה שבשבועות הקרובים יהיה דיון נוקב עם החלטות של הקבינט בנושא האסירים שלהם. אני חושב שזה יכול להיות מנוף גדול מאוד".

"דבר שני", הוסיף השר: "אני רואה בזה זכות שהטילו עלי להיות חבר בצוות הזה שיטפל בכל הנושא של השבויים, כולל לחפש מנופים. נשב עם אנשי המודיעין. הבטחתי למשפחות: אני לקחתי את הנושא הזה בראש בסדר העדיפויות שלי. אני מודה, זה לא עמד בראש סדר העדיפויות, ואני הולך להיכנס לזה בכל מה שאני יכול לעשות".

עוד בנושא:

לאחר אישור ההסכם: נתניהו, כחלון ודרעי בוועדה להחזרת השבויים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו