דיווח: כך מתכנן מנדלבליט למנוע את תסריט 'עמונה 2'

בצל הכעס על עמדתו והתנהלותו בפרשת עמונה, מגבש היועמ"ש פתרון כולל להסדרת הקרקעות הפרטיות ביו"ש • הרעיון מבוסס על "דו"ח לוי" והוא עשוי להביא - במידה ויתקבל - להשעיית 'חוק ההסדרה'

בעוד הרוחות בישראל סוערות בעקבות 'חוק ההסדרה' שעבר היום בכנסת בקריאה טרומית, מגבש היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט פתרון שעשוי להוביל לסיום הסאגות הבלתי נגמרות והמתעוררות חדשות לבקרים סביב שאלת חוקיותם של יישובים הממוקמים על קרקעות פרטיות ביהודה ושמורון. כך מדווח העיתונאי עמית סגל.

היועץ, ממתנגדיו החריפים של 'חוק ההסדרה' שעבר היום במליאה, הזהיר לאורך התהליך כי מדובר בחוק שאינו חוקתי וכי לא יתאמץ להגן עליו בב"צ מאחר וניסיונותיו נועדו מראש לכישלון.

על פי התוכנית אותה הוגה מנדלבליט בימים אלו ושזוכה לתמיכה מצד ראש הממשלה, הרי שעתירות לבעלות על קרקע או שאר תלונות שיעלו בנושאי קרקעות ביו"ש בכלל, יופנו לטריבונל מיוחד שיוקם לצורך זה ביו"ש, מה שיחליף את הצורך לעתור לבג"צ.

'טריבונל' משמעו בית דין מיוחד שמורכב מאנשים שאינם אנשי משפט, ועם זאת בעלי סמכות גבוהה. הטריבונל עשוי לשמש כערכאה ראשונה ולהחלטותיה תוקף מינהלי. לאחר שמיעת העדויות וקבלת החלטה, ניתנת האפשרות לערער לבג״צ.

היתרון בהקמת רשות שכזו, שדי בהחלטת ממשלה ואין צורך בחקיקה. מנדלבליט סובר כי היוזמה תמנע מישראל את הביזיון במרחב הבינלאומי ומביא לראיה את קפריסין, שם נוסתה התכנית ואף זכתה לתמיכת הקהילה הבינלאומית.

יתרון נוסף שבהחלטה שכזו אם תתקבל, נובע מהעובדה כי לאותו גוף שיוקם תהיה הסמכות לדרוש מהעותרים להציג בפניו בפועל את אותם פלסטינים הטוענים לבעלות על הקרקע. מה שבג"צ נמנע מלדרוש עד כה.

יצויין כי בעבר עלה הנושא כיוזמה של השרה שקד אלא שמסיבות שאינם ברורות הוא לא קודם.

מעיון בהצעה עולה, כי מדובר ברעיון שבסיסו עלה בעבר כחלק מדו"ח השופט המנוח אדמונד לוי שהעניק למדינה כלים משפטיים להחיל את החוק הישראלי ביו"ש.

הדו"ח ממליץ על הצורך בהקמת טריבונל שיפוטי ביו"ש, שידון בענייני בעלות במקרקעין ביו"ש, הקמת מרשם מקרקעין ישראלי לאדמות יו"ש, החלת תקנת השוק הישראלית ביו"ש (כשמקרקעין נקנים בתמורה ובהסתמך על המרשם בתום לב, הרכישה מוכרת אף אם הבעלים הוא לא זה שמכר). בנוסף גם תכלול ההצעה דרישה להחלת חוק התכנון והבנייה על יהודה ושומרון".

כאמור, מדובר בדיווח ראשוני שאחוזי הסיכויים שיצלח את משוכות הסיעות השונות המרכיבות את הקואליציה אינם ידועים ובימים הקרובים עשוי להתבהר הענין.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו