תקציב קופות החולים גדל או קוצץ?! תלוי את מי שואלים

מחלוקת בין משרד הבריאות הטוען: הגדלנו, לקופות הגורסות שהתקציב דווקא קוצץ • יו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר: המצב יחריף, התקציב הקרוב אינו מתייחס לקצב ההזדקנות באוכלוסייה ולא כולל עלות יום אשפוז

מחלוקת בין משרד הבריאות לקופות החולים, האם תקציבן דווקא גדל, ובהתנהלות זהירה הם לא יהיו גרעוניות, או שהתקציב דווקא קטן, ולא מתייחס לעלות ימי האשפוז. בדיון היום (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה, בעקבות דו"ח מבקר המדינה בעניין, הדגישה יו"ר הועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי המצב ילך ויחריף, שכן התקציב הקרוב לא מציג את תוספות הכרחיות לקיצור תורים, לא מתייחס לקצב ההזדקנות באוכלוסייה ולא כולל את מחיר יום האשפוז.

אמנם יש תוספת בתקציב – אך במקביל המחסור גדול בהרבה. "המדדים לתקציב קופות החולים מעוות מאז ומעולם – מושפע מהעדכון הדמוגרפי אך לא כולל את ההזדקנות האוכלוסייה, אלא רק את הגידול שלה, ומדד הבריאות אינו כולל עלות ימי אשפוז, כאשר תשלום הקופות לבי"ח הוא כ-40% מתקציבן".

נציגת מבקר המדינה, ליאורה שמעוני, הוסיפה כי "קופות החולים צריכות להתנהל כל העת באי-ודאות, כמעט בקבצנות, בחשש 'מה יקרה', כל הגורמים יודעים מכך – ומחשים. גירעון הקופות הולך וגדל במשך השנים, אך הראיה חייבת להשתנות, ולהיות לטווח-ארוך".

רן רידניק, אחראי בריאות באגף התקציבים באוצר, "הממשלה ערכה שינוי עדיפויות אמיתי בתקציב הבריאות, הגידול בתקציב משקף את הגדול באוכלוסייה ותוחלת החיים, וההיקף הקיים בהחלט מעודד חלופות אשפוז. לאור הגידול בתקציב אנו מצפים מהקופות לעמוד בהסכמים עליהם הן חתומות".

רן פלוטניק, כלכלן משרד הבריאות, השיב כי "לאור התקציב הנדיב ופעילות קופות החולים עד כה – חלקן ודאי יסיימו את השנה, אמנם לא ברווח, אך גם לא בגרעון". לדבריו, בשנת 2016 העניק המשרד לקופות החולים תוספת לבסיס התקציב של 175 מיליוני ₪, ב-2017 יוענקו 215 מיליוני ₪ וב-2018 תוספת של 32 מיליוני ₪, ובשנה זו הוא יכלול את כל התוספות הללו, כולל הצמדות.

אלי כהן, סמנכ"ל הכספים של קופ"ח כללית דחה נתונים אלו, וטען כי הם מתעלמים ממדד עלות ימי האשפוז, וכבר בג"ץ קבע כי קופות-החולים נשחקות בתקציב חסר של ההכנסות מול ההוצאות.

עידו הדרי, נציג קופ"ח מכבי, הדגיש כי בשנה הקרובה התקציב יהיה נמוך ב 600 מיליוני ₪ מהשנה החולפת ואילו רויטל טופר סמנכ"לית קופות החולים במשרד טענה מנגד כי לפי המדדים הצפויים – בשונה משנים עברו – הפער בין התקציב של הקופות לבין הביצוע לא יגדל. לדבריה, הקופות אחראיות להתנהלות הכספית, ועליהן להקטין מסעי פרסום ותחנות שירות ולצמצם שירותים במקומות בהם כמות המבוטחים קטנה.

אלי דפס, מנכ"ל הכללית, השיב כי הקופה איננה מוציאה על פרסום מהמותר לה, אין חריגות שכר, והיא מהגופים המבוקרים בארץ. לדבריו, התקציב לנפש מבטוחת כיום, פחות מהתקציב בשנת 1995 וכי מדי שנה עלות התרופות עולה ב10%-7%, וכך היום מספר חולי הסוכרת המבוטחים בכללית גדל פי שלוש, ואילו עלות התרופות למחלה גדל פי שישה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו