המבקר: השוטרים שיקרו כדי לבטל לעצמם דוחו"ת תנועה

נתנו לחתול לשמור על החלב? בדיקה משטרתית פנימית העלתה כי קצינים בכירים במשטרת ישראל שיקרו בנוגע לדו"חות תנועה שקיבלו ופעלו לביטול כתבי אישום נגדם • המשטרה בתגובה: השוטרים נשפטו, ננזפו ונקנסו בגובה העולה על סך כל הדוחות נגדם

קצינים בכירים במשטרת ישראל שיקרו בנוגע לדו"חות תנועה שקיבלו ופעלו לביטול כתבי אישום נגדם, כך מתברר בבדיקה פנימית שערכה יועצת המפכ"ל, תת-ניצב יעל אידלמן, שמונתה כ"קצין בודק" בעקבות דו"ח מבקר המדינה בעניין.

על פי דיווח בעיתון הארץ שפירסם הבוקר את הסיפור ההזוי, למרות הממצאים המחמירים שפרסם המבקר נגד הקצינים המעורבים, בחר המפכ"ל רוני אלשיך בענישה מקלה נגדם וחלקם אף קודמו מאז בתפקידם.

דו"חות התנועה וכתבי האישום הרבים שבוטלו הביאו את המבקר לדגום חלק מהמקרים ולבחון האם אכן היתה הצדקה לביטול, דבר שלו לא זוכה אזרח מן השורה שעובר על החוק. בבדיקתו מצא המבקר תרבות שקר בכל הרמות והדרגות במשטרה לצורך ביטול דו"חות התנועה של השוטרים, ועל כן הוא הורה לערוך בדיקה פנימית של הנושא. לצורך כך, מינו במשטרה את אידלמן, שהגישה את המלצותיה לאחר בחינת הדברים.

בדו"ח המבקר נכתב כי "הממצאים בנושא זה – בצירוף קלקולים בתרבות הארגונית במשטרה שעלו בבדיקות קודמות של משרד מבקר המדינה, והפרשות שנחשפו לציבור בעת האחרונה, בייחוד בקשר לדרג הבכיר במשטרה — יוצרים תמונת מצב מדאיגה".

למרות הממצאים הקשים בדו"ח, החליט מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להסתפק בענישה מקלה למדי – נזיפה בקצינים המדוברים, תשלום הקנסות ועיכוב קידומם לתקופה מוגבלת. עם זאת, לא ברור אם הוטלו סנקציות על מפקדי אגף התנועה שחתמו על ביטול הדו"חות ללא הסבר משכנע.

ממשטרת ישראל נמסר כי "לאחר קבלת המלצת הקצין הבודק, החליט המפכ"ל על העמדתם של שוטרים אלו לדין משמעתי בפני דן יחיד. הם נשפטו, ננזפו ונקנסו בגובה העולה על סך כל הדוחות נגדם. לצד האמור, ננקט צעד פיקודי וקידומם עוכב. שוטר אחר, אשר עמד לחובתו דו"ח אחד, קיבל הערת אזהרה".

עוד הוסיפו כי "משטרת ישראל היא ארגון אוכף חוק ומציית לחוק, ובהתאם לכך מנחה את אנשיה לפעול ביושר, באמינות ובהתאם לנהלים. כל חריגה מכך היא התנהגות שאינה עומדת בקנה אחד עם ערכי הארגון ומטופלת בהתאם. יצוין כי מערכתית, שונה תהליך הבקרה באגף התנועה כדי למנוע הישנות מקרים בהם הדברים לא נעצרים כבר בתהליך הבירור".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו