אבו מאזן נגד חמאס: הרש"פ מפסיקה לשלם על החשמל לעזה

עליית מדרגה במאבק המסלים בין הרשות הפלסטינית השולטת ביו"ש לחמאס השולט ברצועת עזה: אבו מאזן הודיע היום למתאם פעולות הממשלה בשטחים כי הרשות תפסיק לשלם לישראל עבור החשמל שהיא מספקת לתושבי עזה

הרשות הפלסטינית הודיעה למתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, כי תפסיק לשלם בגין צריכת החשמל שישראל מספקת לעזה באופן מיידי. הודעה זו באה על רקע מאבק הכוחות המסלים בין יו"ר הרשות הפלסטינית לבין חמאס בעזה בהנהגת יחיא סינוואר.

ישראל מספקת לרצועת עזה חשמל באמצעות עשרה קווי חשמל המייצרים 125 מגה וואט – כ-30% מאספקת החשמל הנדרשת בעזה. עלות צריכת החשמל בעזה נאמדת בכ-40 מיליון שקלים בחודש, אותם מקזזת ישראל ממסי הרשות הפלסטינית.

הודעתה של הרשות היא שלב נוסף במאבקי השליטה של היו"ר אבו מאזן וחמאס. לפי מקורביו, הוא צפוי להציב בימים הקרובים אולטימטום לארגון: מסרו את השליטה ברצועה לממשלת הרשות – או שנעצור על העברת כספים לעזה. לצעד כזה יהיו השלכות מרחיקות לכת על כל הצדדים: ישראל, הרשות הפלסטינית, חמאס ותושבי הרצועה.

מבחינת מערכת הביטחון מדובר סימן מדאיג נוסף להידרדרות הומניטרית אפשרית ברצועת עזה, שעלולה להגביר את סיר הלחץ הביטחוני. המשמעות מבחינת ישראל: לא מנתקים את זרם החשמל לרצועה באופן מיידי ועורכים דיון בצמרת המדינית והביטחונית לגבי חלופות ופתרונות למצב החדש, ייתכן שיחד עם הקהילייה הבינלאומית. יצוין עוד כי בלאו הכי אספקת החשמל ברצועה היא חלקית ותושביה צורכים חשמל רק בחלק משעות היממה

משבר האנרגיה בעזה הלך והחריף בחודשים האחרונים. ברוב חלקי הרצועה ישנה אספקת חשמל במשך ארבע עד שש שעות ביממה. אולם תחנת הכוח ורשות האנרגיה של עזה הודיעו באחרונה שאין באפשרותן לרכוש עוד סולר במחיר מלא, הכולל את מס הבלו שמייקר אותו באופן דרמטי. בשבוע שעבר אף אזל הסולר בתחנת החשמל האחרונה ברצועה. חמאס דורש כי הרשות הפלסטינית תשלם את המס כפי שעשתה מאז 1994 – אך זו מסרבת לכך.

המאבק שניטש בין הרשות הפלסטינית לחמאס אינו על כסף, אם כי על הטריטוריה עצמה – השליטה ברצועת עזה. לרשות הפלסטינית יש אלפי פקידים שעבדו בעבר במוסדות השלטון שלה בעזה, אך רובם איבדו את עבודתם לאחר השתלטות חמאס על הרצועה בשנת 2007, לאחר עימותים קשים שהתנהלו בין שני הצדדים. מאז ועד היום, ממשיך יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשלם משכורות וקצבאות לאותם הפקידים רק משום שאינו מוותר על רצועת עזה. בשטח אין לו כמובן שום אחיזה, והשליטה של חמאס מוחלטת.

לאחרונה הרכיב שוב חמאס גוף ניהולי מטעמו לרצועת עזה, לאחר שכביכול ויתר על שליטתו ברצועה לטובת ממשלת האחדות הפלסטינית בהשתתפות פתח וחמאס. צעד זה הוביל לשורת צעדי ענישה מסוימים מצד הרשות כלפי הרצועה ולעימות תקשורתי בין הבכירים משני הצדדים. הרשות הפלסטינית מסרבת להסיר את מס הבלו שהיא גובה מחמאס על הדלק, מה שגרם לצמצום פעילות תחנת הכוח לייצור חשמל בעזה. כעת נראה שברשות החליטו להגביר הילוך ולהפעיל לחצים גדולים יותר על חמאס.

סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, מסר בתגובה להחלטת הרשות: "עזה היא חבית נפץ והנשיא (אבו מאזן) לא יצליח להפעיל עלייה לחץ נוסף מפני שהיא תתפוצץ בפניו ובכל הכיוונים. הגברת הלחצים על עזה תוביל לתוצאות הפוכות. לא ניכנע ללחצים של אבו מאזן והוא יכשל".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

האמירה הזו היא לא פחות מבדיחה שמקורה בשנאת ישראל צרופה!!!
הרי כולנו יודעים שישראל לא תנתק את החשמל לתושבי הרצועה עקב החוב, כמו שהם לא עשו זאת עד היום. משום שאם המדינה תנתק את החשמל כל העולם הערבי מתקומם.
א"כ יוצא שהיחידה שתפסיד מאי התשלום של הרש"פ זו אך ורק מדינת ישראל, וכדי ביזיון וקצף.

יתכן וימיו של אבו מאזן נגמר להם המאזן ויעלם מהנוף האיזורי עקב מחלתו
הכאוס האיזורי יגבר
לטראמפ יהיה הרבה עבודה
בינתיים אף אחד לא יודע מה קורה מסביבנו
ישמעו יכול באדום עד חוכמה
ולה' הישועה
ולו גאולה
רק חברים תתכוננו שלא תתביישו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו