משבר השבת: כחלון נגד הצעת החוק של המפלגות החרדיות

יו"ר 'כולנו' ושר האוצר מבהיר כי ימנע חקיקת חוק עוקף בג"ץ: "כבר הוכחתי שלא היתה פגיעה בבית המשפט העליון, ואני אומר שלא אתן יד לחוק עוקף בג"ץ". במקביל טוען כחלון כי הוא בעד שמירת הסטטוס קוו

האם סוגיית המרכולים תוביל למשבר קואליציוני חריף? כפי שהדברים נראים כרגע התשובה היא כן. שר האוצר, משה כחלון, מבהיר בראיון ל'כלכליסט' כי יתנגד לחקיקת חוק עוקף בג"ץ שיזמו המפלגות החרדיות והדתיות.

""אני מגנה כל פגיעה בבית המשפט, ואני עומד כחומה בצורה נגד תופעות כאלה. כבר הוכחתי שלא היתה פגיעה בבית המשפט העליון, ואני אומר שלא אתן יד לחוק עוקף בג"ץ. בדיוק כמו שלא היתה פגיעה בוועדה לבחירת שופטים, וכמו שלא אתן לבטל את שיטת הסניוריטי", אומר שר האוצר.

לדבריו, "עם זאת, אם למישהו יש ביקורת על פסק דין זו זכותו. גם אני לא אוהב את כל פסקי הדין, אבל אני מכבד אותם. אין לנו כחברה פריבילגיה לא לכבד החלטות של בית המשפט העליון, אם אנחנו רוצים לשמור על חברה בריאה ונורמלית. אנחנו חייבים לזכור שבית המשפט העליון הוא המעוז האחרון של החלשים, ומי שרוצים לפגוע בו הם החזקים, לא החלשים".

כזכור, נציגי יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי, חתמו בשבוע שעבר על הצעת חוק שנועדה לסיים את המשבר, שנוצר בעקבות החלטת בג"ץ לאפשר את פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב. מטרת החוק: להעביר באופן מוחלט את סמכויות חוק העזר העירוני לידיו של שר הפנים.

הצעת החוק החדשה שאותה הוביל יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, עם תמיכה של נציגי מפלגתו, לצד נציגי ש"ס והבית היהודי, הונחה על שולחן הכנסת והיא נועדה בין היתר לבטל את חוק העזר העירוני בתל אביב שמטרתו להתיר את פתיחתם בשבת של 164 מרכולים ופיצוציות.

"לאור הפרת הסטטוס קוו בעקבות החלטת בג"ץ על אישורו של חוק עזר לעיריית תל אביב, מוצע לקבוע, כי כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר יום 1.1.2014, לא יהיה לו תוקף, אלא אם קיבל אישור של שר הפנים", נכתב בנוסח הצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי החלטת בג"ץ הפרה את הסטטוס קוו, וכי אישור לפתיחת עסקים בשבת "מעניק הלכה למעשה היתר לטייקונים תאבי בצע, להתעשר ביום המנוחה, על חשבונם של עובדיהם הזוטרים, אשר במקום לבלות את יום המנוחה השבועי בשלווה בחברת בני משפחותיהם, נאלצים לוותר עליו ולעבוד ברשתות בעלי הממון".

עוד נכתב כי "תוצאותיה של עתירה זו, המכשירה פתיחת עסקים בשבת, גורמת במישרין להעסקתם של מאות אלפי עובדים ביום המנוחה, בניגוד להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה. ממחקרים עולה, שרובם המכריע של העובדים שעובדים ביום המנוחה, משתייכים לשכבות החלשות בחברה. עובדים אלו נאלצים להסכים לעבוד בשבת, מתוך ידיעה שאם הם יסרבו לעבוד בשבת, הם יאבדו את מקום עבודתם גם בשאר ימי השבוע".

בפגישה שהתקיימה היום בלשכתו של השר יריב לווין, בהשתתפות נציגי הסיעות החרדיות והדתיות, הבהירו הנציגים את הצורך בקידום תיקון חקיקה באופן שישמר את הסטטוס קוו בעניין שמירת השבת במרכולים, הן בתל אביב והן ברחבי הארץ. נציגי המפלגות החרדיות הביאו את הצעותיהם גם לגבי תיקוני החקיקה וגם לשאר הנושאים. הנציגים החרדיים דרשו לקבל תשובות באופן המהיר ביותר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו