דומה לגורל הגר"א: כך מכריע הגר"ח מי יהיה החזן במניין הנץ

תלמידיו של מרן שר התורה מספרים כי לעיתים קורה ולמניין הנץ בו מתפלל הגר"ח קנייבסקי מגיעים מספר חיובים המקשים לגשת לפני העמוד, ומרן שליט"א מכריע מי מהם יהיה החזן על פי גורל מיוחד שהוא עורך

המונים מגיעים מידי בוקר לבית הכנסת לדרמן ברחוב רשב"ם בעיר בני ברק, על מנת להתפלל שחרית במניין ותיקין עם הנץ, המניין של מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א.

לעיתים קורה ובין מתפללי המניין יש שניים או יותר מתפללים המעוניינים לגשת להתפלל לפני העמוד, בשל 'חיוב' שיש להם בעקבות יארצייט או אירועים אחרים.

בבתי כנסת אחרים, החלטות מעין אלו מתקבלות בדרך כלל על פי הסכמת אחד המוותר והולך לחפש בית כנסת אחר שם ייגש לפני העמוד. במניין הנץ בלדרמן, ההכרעה מתקבלת בצורה שונה.

תלמידיו של מרן שר התורה שליט"א סיפרו כי הגר"ח נוטל לידיו את הסידור, פותח בדף אקראי, ומחפש האם יש בתחילת השורות של העמוד את האות הראשונה עם שמו של אחד מהמעוניינים לגשת.

לדוגמא, אם אברהם ומשה רוצים להיות ש"ץ, ובסידור יש שורה הנפתחת עם האות א', יזכה אברהם. וכך הלאה על זה הסדר.

מדובר בגורל הדומה לגורל הגר"א המפורסם, בה עשה שימוש הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין, סבה של הרבנית ע"ה. רבי אריה לוין קיבל את סדר עריכת הגורל מרבו, הגר"ח ברלין.

הרב לוין ערך את הגורל לשם זיהוי גופותיהם של 12 מחללי שיירת הל"ה שלא זוהו לפי סימנים אחרים. על פי המסופר בספרו של שמחה רז "איש צדיק היה" הגורל נערך על פי קביעתו של רבה של ירושלים הרב צבי פסח פרנק, שסבר כי יש הצדקה לכך.

לפי תיאורו, בעת עריכת הגורל, לאחר שהופיעו מספר פסוקים כלליים כמו "בקרובי אקדש", ו"לה' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה" שרומז על הל"ה, החלו להופיע אחד עשר פסוקים הרומזים לסדר הקבורים, כמו "וממטה בנימין בגורל" (יהושע, כ"א, ד') כרומז לחלל בנימין בוגלבסקי, "הלוא בן ימיני" (שמואל א', כ"א) כרומז לחלל עודד בן ימיני, וכיוצא בזה.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה לא חידוש גדול המשנ"ב מביא לגבי קדימה בקדישים שכך עושים לפי האות הראשונה בעמוד וזה סוג של הגרלה מי שמקבל את האות הכי גדולה הוא זוכה בקדימה וכן הלאה…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו