טראמפ בדרך לישראל: השערוריות, המבוכות והתקלות

נשיא ארצות הברית יגיע לארץ, והשערוריות מלוות אותו בדרכו לכאן. למרות שהוא בוחר להגיע לישראל במסגרת הסבב הראשון שלו כנשיא, מצליח טראמפ לגרום למבוכה גם סביב היחס לכותל המערבי וגם בהדלפת המידע הרגיש לרוסיה

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הבטיח גדולות ונצורות במהלך קמפיין הבחירות שלו. זכורה לכולנו התחייבותו הפומבית להעביר ביומו הראשון כנשיא את שגרירות ארה"ב בישראל לעיר הבירה ירושלים. כעת, ימים ספורים לפני ביקורו בארץ, נראה כי זה הדבר האחרון שמטריד את הישראלים.

ירושלים של מי?

נתחיל בשערורייה הראשונה: האם ממשל טראמפ אינו מכיר בריבונות הישראלית בירושלים? במהלך ההכנות לביקור התבקש הצוות הישראלי על ידי מקבילו האמריקני לעזוב את רחבת הכותל, בטיעון הבא: "זה לא שטח שלכם. זה בשטח הגדה המערבית", אמרו שניים מחברי הצוות האמריקני. בישראל קיבלו את האמירה בתדהמה. הצוות הישראלי היה בהלם והטיח חזרה: "מה שאתם אומרים לא מקובל לחלוטין ואנחנו דוחים את זה על הסף. זה מקום קדוש בריבונות ישראלית".

הישראלים מיהרו להתקשר ללשכת ראש הממשלה כדי לדווח על האמירות האמריקניות. בנוסף, האמריקנים גם דחו את ההצעה הישראלית שצוותים של לשכת העיתונות הממשלתית יתעדו בשידור חי את ביקור הנשיא טראמפ בכותל. "זה ביקור פרטי", טענו האמריקנים. במקביל, היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ה.ר מקמאסטר, התחמק משאלה ישירה באשר לאמירות של הצוות האמריקני.

כשנשאל מקמאסטר אם הבית הלבן מכיר בכותל כחלק ממדינת ישראל, הוא אמר: "זו שאלה של מדיניות. הנשיא הולך לבקר בכותל כחלק ממדיניות לקדם אחווה ואחדות בין כל הדתות". זמן קצר לאחר מכן נשאל דובר הבית הלבן שון ספייסר שאלה דומה, ואף הוא התחמק מתשובה: "הכותל המערבי הוא אחד המקומות הקדושים במדינה וברור שהוא בירושלים".

היום התייחסה לכך שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, שאמרה: "אני לא יודע מה המדיניות של הממשל, אבל אני מאמינה שהכותל המערבי הוא חלק מישראל. אני חושבת שכך התייחסנו לעניין בעבר וכך אנחנו צריכים להתייחס לכך גם היום. תמיד חשבנו שהכותל המערבי הוא חלק מישראל".

דמיינו לעצמכם את הכותרות הנזעמות מסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו לו דברים מעין אלו היו נאמרים על ידי בכירי ממשל אובמה. מאידך, יש המאמינים כי דווקא ההתפתלויות של בכירי ממשל טראמפ, מעידים על כוונתו להודיע בישראל על שינוי בעמדה האמריקנית, שרשמית אינה מכירה בריבונות הישראלית בירושלים רבתי. מה יהיה במציאות? ימים ספורים בלבד, יגידו.

טראמפ חשף סוכן ישראלי בדאעש?

דבר נוסף מעיב על יחסי ישראל – ארה"ב בימים אלו טרום הביקור הנשיאותי. תחילה דווח שטראמפ חשף בפני רוסיה מידע רגיש. מאוחר יותר נטען כי מי שהעבירה לו את המידע הייתה ישראל. על פי הנטען, הדיווח שהועבר היה בדבר קיומו של מרגל ישראלי בדאעש, שהתריע על ניסיון לפוצץ מטוס באמצעות מחשב נייד.

בכירים בירושלים הגיבו אמש בזעם להדלפת המידע האמריקנית. "יש לנו שיתוף פעולה עם ארצות הברית שהוא ייחודי בקהילת המודיעין העולמית", אמר אחד מהם. "אין לנו את היחסים הללו עם אף מדינה אחרת", הוסיף בכיר אחר. "בינינו לבין ארצות הברית יש הבנות מיוחדות הנוגעות לשיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות", השניים סיפרו – והוסיפו: "הידיעה שהמידע המודיעיני הזה שותף עם מדינות אחרות בלי ידיעתנו היא בבחינת סיוט".

מנגד, שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב הבוקר כי "היחסים הביטחוניים בין ישראל לבת בריתנו הגדולה ארצות הברית, הם עמוקים, משמעותיים וחסרי תקדים בהיקפם ובתרומתם לעוצמתנו. כך היה וכך זה יימשך". שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר מסר כי "לישראל יש ביטחון מלא במערכת היחסים ובשיתוף המודיעין עם ארצות הברית, ומצפה להעמקת היחסים בשנים הקרובות תחת מנהיגותו של הנשיא טראמפ".

דובר הבית הלבן שון ספייסר התייחס גם הוא בתדרוך לעיתונאים לדיווחים, והבהיר: "אני לא יכול להגיב על כך". לדבריו, "אני שמח לראות את דבריו של השגריר דרמר. אנחנו מעריכים את הברית שיש לנו עם ישראל ועל שיתוף המודיעין איתם. לא נמסור עוד מידע בנושא". הוא עוד טען כי "אין סיכוי" שהנשיא טראמפ חשף את המקור המודיעיני המדובר. "הנשיא לא תודרך על כך, לטעון כי הוא חשף את זה פשוט לא אפשרי", טען.

מוקדם יותר, התייחס טראמפ לדיווחים, שפורסמו לראשונה בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. טראמפ אמר כי "הייתה לנו פגישה מוצלחת עם שר החוץ הרוסי. הייתה לנו פגישה נהדרת. יש לנו קרב משותף נגד דאעש. יהיו לנו הרבה הצלחות, ואנחנו רוצים כמה שיותר עזרה כדי להיאבק יחד בטרור".

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן הרברט מקמאסטר התייחס מוקדם יותר אתמול לדיווחים בתדרוך מיוחד לעיתונאים, שכלל גם מידע על ביקורו הקרוב של טראמפ במזרח התיכון ובישראל, אליה יגיע ביום שני הקרוב. לדברי מקמאסטר, בממשל האמריקני "אין חשש" מפני פגיעה בשיתוף הפעולה המודיעיני עם המדינה המדוברת. הוא אף הוסיף כי "הנשיא אפילו לא ידע מהיכן הגיע המידע".
19_big

היכן יבקר הנשיא? אין איש יודע

בעוד שישה ימים בלבד צפוי טראמפ לנחות בישראל, ועדיין אין לו"ז מוסכם. הצוות האמריקני שנשלח ארצה נחשב זוטר, חסר סמכות לקבל החלטות, ובפועל הוא מרבה לשנות את דעתו לצד הנחתות שמגיעות מוושינגטון. פקידים ישראלים בירושלים מכנים את מה שקורה מאחורי הקלעים של ביקור דונלד טראמפ בישראל "סימפטום הביקור הראשון".

בניגוד לביקורים של נשיאים קודמים שהיו מאורגנים וידועים מראש, נתקלים בישראל בשינויים תכופים במקומות ובלוחות הזמנים בכל הקשור לימי הביקור של טראמפ בישראל. כך, למשל, אתמול הודיעו האמריקנים כי הם שוקלים להעביר את הנאום שאמור היה להיות במצדה מיום שלישי ליום שני בגלל צפי לחום כבד, על אף שהתחזית מדברת על 26 מעלות בלבד.

אתמול הם החליטו במפתיע לבטל כליל את הנאום במצדה ושלפו הפתעה: טראמפ ינאם במוזיאון ישראל ביום הראשון של הביקור, 22 במאי. על פי היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, "הנשיא יצהיר על ברית בלתי ניתנת לשבירה עם ישראל ויחזק את הקשר עם בת הברית הקרובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון".

על פי גורמים אחרים, ההחלטה שלא לבקר במצדה התקבלה מפני שנחיתת מסוקים מרימה אבק שהופך את הנחיתה למסוכנת מאוד. הנוהל המיוחד התקבל לאחר ביקור בעבר של מפקד חיל האוויר אמריקני במקום, אז רוח ואבנים שגרמו להבי המסוק שלו גרמו נזק לעתיקות. בשל הנזק שנגרם, רשות הטבע והגנים הגישה תלונה ובתגובה הוחלט על הנוהל המיוחד בחיל האוויר. הגורמים הישראלים פנו למקביליהם האמריקנים והציעו חלופה: הנשיא האמריקני ינחת בתחתית האתר – ויעלה ברכבל – כפי שעשה בעבר הנשיא בוש בעת ביקורו בארץ. ההצעה הזו, כאמור, נדחתה על הסף על-ידי האמריקנים.

על פי הצפי, טראמפ ינחת ביום שני בשעה 11:40 בבוקר. הצד הישראלי רצה לקיים קבלת פנים חגיגית בשדה עם סגל א' מצומצם ונאומי ברכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא טראמפ, אלא שהאמריקנים התנגדו לכך נחרצות. הם הבהירו שהם רוצים טקס קצר מאוד נטול נאומים ולחיצות ידיים, שיכלול את נגינת המנוני המדינות בלבד. בצד הישראלי נדהמו מהתשובה. אם לא יהיה שינוי נוסף, נראה שאת טראמפ יקבלו לבסוף רק נתניהו, רעייתו שרה, נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו נחמה.

מנתב"ג יטוס הנשיא טראמפ לירושלים, ינחת במנחת שהוכשר במיוחד עבורו במתחם התחנה ומשם ימשיך לפגישה עם הנשיא ריבלין. אחר כך הוא יגיע לביקור קצר ב"יד ושם" יחד עם ראש הממשלה נתניהו. האמריקנים הקצו רבע שעה בלבד לביקור, שיכלול גם הצהרה וחתימה בספר האורחים. הדבר עורר זעם בישראל, שכן לטענת גורמים שונים, אי אפשר להתרשם ממידי השואה בביקור כה קצר.

למחרת, ביום שלישי בבוקר, יגיע טראמפ לביקור בבית לחם וייפגש עם אבו מאזן. בהמשך היום יגיע לביקור של 20 דקות בכותל המערבי, לביקור שמוגדר "פרטי" והוא יתקיים ללא כל מעורבות ישראלית. גם צוותי לע"מ שמלווים את הביקור לכל אורכו ומעבירים אותו בשידור חי לא יתעדו את הביקור ברחבת הכותל המערבי.

לאחר הביקור בכותל תמהר השיירה למסוקים ותמריא לנתב"ג, שם יהיה טקס פרידה קצר מאוד. טראמפ צפוי להמריא לרומא בסביבות השעה 16:30. תוך כך, מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה שמלווה את ביקור טראמפ קבע לוגו רשמי שילווה את ביקורו של טראמפ וסלוגן: "חזקים תמיד".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שיישאר בבית

ברור למה הוא עושה את זה, הוא יודע והצהיר בעבר שירושלים בירת העם היהודי הוא לא טיפש בנושא הזה.. אבל הוא יודע שכשהוא יבא לישראל יש הרבה ערבים שירצו לגמול לו על כל הגיגיו בנושא ולכן הוא מנסה לעוות מעט לטובתם ע"מ להציל את עצמו בקיצור – פחדן..

מתי כבר נבין שאמריקה זה הצרה שלנו, לא העזרה שלנו?

י צודק בהחלט!!! חבל שהוא לא חבר כנסת!!

וגם "מטילדה גננדל בת רוזה פישגולחיפ" צודק/ת בהחלט!!! חבל שהוא/היא לא יו"ר הדיקטוריון לענייני צדק!!!

אין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמים כולם היו בטוחים שטראפ מזה משיח תשכחו רק עוזר לנו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו