מתיחות בשמי הים הבלטי: צפו במטוס רוסי מבריח מטוס נאט"ו

במקביל למאבק בין רוסיה לארה"ב בשמי סוריה, אירעו בחודש האחרון עשרות תקריות בין מטוסי צבא רוסיה למטוסי צבא ארה"ב ומטוסים של ברית נאט"ו. התקרית היום, במהלכה התקרב מטוס נאט"ו למטוס שר ההגנה הרוסי, תועדה בעין המצלמה

מתיחות אווירית בין רוסיה למדינות המערב: מטוס קרב F-16 של ברית נאט"ו התקרב למטוס שנשא את שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו מעל הים הבלטי, אבל אז הוברח על ידי מטוס קרב של צבא רוסיה. כך דיווחה היום (יום ד') סוכנות הידיעות הרוסית "טאס". בדיווח נטען שמטוס הברית הצבאית הצפון אטלנטית ניסה להתקרב למטוס הרוסי שעליו טס שר ההגנה שויגו אף שהוא טס מעל מים ניטרליים. עוד דווח ששויגו עשה את דרכו לקלינינגרד, מובלעת רוסית לחוף הים הבלטי שנמצאת בין פולין לבין ליטא.

שויגו אמר היום שפרישת הכוחות של נאט"ו באזור הים הבלטי ובמזרח אירופה מוכיחה את העמדה האנטי-רוסית של הברית הצבאית. לדבריו, רוסיה משדרגת את מערכות ההגנה שלה בתגובה לפעולות התוקפניות של נאט"ו. בסרטון וידאו שצולם ממטוסו של השר ניתן לראות את המטוס של נאט"ו ואת התמרון של מטוס הקרב הרוסי, שנועד להראות בפני טייס ה-F-16 את החימוש שהוא נושא. בתיעוד החריג שמראה את התקרית האווירית ניתן לשמוע גם את תגובותיהם של הנוסעים במטוס שהיו עדים לתקרית. "תראו אותו, הוא דוחק אותו", נשמע הקול אומר בהקלטה מתוך תא הנוסעים.

התקרית הקודמת אירעה שלשום, כאשר מטוס קרב רוסי חמוש חלף סמוך מאוד למטוס סיור אמריקני באזור הים הבלטי. כך מסרו שני גורמים אמריקנים ל"פוקס ניוז". לדבריהם, מטוס הסוחוי 27 נשא טילים והתקרב "במהירות רבה" למטוס חיל האוויר האמריקני RC-135. אחד הגורמים ציין כי המטוס הרוסי הגיע למרחק של פחות משני מטרים מהמטוס האמריקני. גורם אחר מסר כי תמרוני הסוחוי היו "פרובוקטיביים" וכי הוא טס "באופן לא יציב".

תוך שעות ספורות, ובניגוד למקרים קודמים, משרד ההגנה הרוסי הגיב להאשמה ואמר כי דווקא המטוס האמריקני הוא שביצע "פרובוקציה בדמות פניית פרסה" לעבר מטוס הסוחוי הרוסי. לדבריהם, מטוס הסוחוי 27 הוזעק להסיט ממסלולו מטוס RC-135 נוסף שהיה באזור. בפנטגון הגיבו לכך ואמרו כי המטוס האמריקני "לא עשה דבר כדי להוביל התנהגות כזה מצד מטוס הסוחוי".

רק החודש אירעו למעלה מ35 היתקלויות בים הבלטי בין מטוסים וספינות של רוסיה וארצות הברית . בשבועות האחרונים הצבא האמריקנים משתתף בתרגיל גדול בים הבלטי, הכולל שימוש במפציצי B-52 גרעיניים ובמפציצי B-1. עשרות ספינות קרב של ארצות הברית ובעלות בריתה משתתפות גם הן בתרגיל זה, שיסתיים בסוף השבוע, על רקע המתיחות ההולכת וגדלה עם רוסיה. עדיין לא ברור מה היה המרחק בין מטוס הסיור האמריקני לבין קלינינגרד, מובלעת רוסית בין כוחות נאט"ו בפולין ובליטא. בסתיו האחרון העבירה רוסיה טילים בליסטיים גרעיניים לקלינינגרד.

לפני כעשרה ימים משרד ההגנה האמריקני פרסם תמונות שבהן נראה מטוס קרב רוסי מסיט מפציץ אמריקני ממסלולו במהלך תרגיל מעל הים הבלטי. בתמונות שפורסמו נראה מטוס קרב סוחוי 27 מתקרב לעבר מפציץ B-52 אמריקני, שלו יכולת לשאת נשק גרעיני. בתמונות נוספות שפורסמו נראה הסוחוי הרוסי לצד מטוסים אמריקניים נוספים – שני מפציצי B-1B, מטוס תדלוק אווירי KC-135 ומפציץ B-52 נוסף. גם בחודש שעבר נרשם עימות אווירי בין המעצמות. "פוקס ניוז" דיווחה מפי גורמים אמריקניים כי מטוס קרב רוסי התקרב עד כדי 12 מטרים בלבד ממטוס סיור אמריקני "פוסידון" באזור הים השחור בשטח בינלאומי. ארה"ב הגבירה את טיסות הסיור שלה בים השחור מאז 2014, אז סיפחה רוסיה את חצי האי קרים.

לא רק בים הבלטי: מאבק אווירי גם בסוריה

רשת CNN דיווחה אתמול מפי גורמי ביטחון בכירים בארצות הברית כי הקואליציה הבינלאומית הנלחמת בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, ובראשה צבא ארה"ב, הפילה כלי טיס לא מאויש מדגם איראני על אדמת סוריה. לפי הדיווח, המל"ט היה חמוש ו"בטווח ירי" מחיילים אמריקנים וכוחות השייכים לקואליציה, ולכן היווה איום והופל. מדובר התפתחות נוספת במתיחות הגוברת בסוריה בימים האחרונים, שכללה בין היתר איום רוסי על מטוסי ארה"ב, ירי טילים משטח איראן והפלת מטוס קרב סורי על ידי כוחות אמריקניים.

שני גורמים בכירים במערכת הביטחון האמריקנית מסרו ל-CNN כי מטוס קרב מסוג F-15E של צבא ארה"ב הוא שהפיל את המל"ט השייך לכוחותיו של אסד באזור א-תנף הסמוך לגבול עיראק – אזור הנחשב סוער במיוחד בתקופה האחרונה. המל"ט שהופל הוא דגם איראני מסוג "שאהיד 129". מהפנטגון נמסר כי עדיין לא ברור בדיוק מי הפעיל את המל"ט שהופל, ולפי החשד ארגון חיזבאללה הוא שעמד מאחורי התקרית.

עוד נמסר כי זו הפעם השלישית שצבא ארה"ב נאלץ להפיל מל"ט בסוריה רק בחודש האחרון, והפעם השנייה שבה מופל מל"ט חמוש. "הבהרנו מראש שלא נקבל שום פעילות עוינת או אלימה מצד כוחות המשטר ונגיב בהתאם", נמסר בהודעה רשמית של הקואליציה הבינלאומית. "הפלנו את המל"ט החמוש רק אחרי שראינו שהוא מתקרב לחיילינו ומאיים עליהם".

שלשום, בצעד חריג מאוד, איימה רוסיה לפגוע במטוסים אמריקניים שיפעלו בשמי סוריה – בעקבות יירוט של מטוס קרב סורי ביום ראשון על ידי מטוס של צבא ארה"ב. וושינגטון הסבירה בתחילת השבוע כי חיל האוויר האמריקני הפיל את מטוס הקרב הסורי משום שהוא הפציץ קרוב מאוד לבעלי בריתה הסורים של הקואליציה הבינלאומית שארה"ב כאמור מובילה. בהודעה שפרסם משרד ההגנה במוסקבה הודיעה רוסיה כי מעתה ואילך היא תחשיב למטרה לגיטימית כל מטוס של הקואליציה בהובלת ארה"ב שינוע ממערב לנהר הפרת. מוסקבה הבהירה כי כוונתה הן למטוסי קרב מאוישים והן למטוסים ללא טייס.

לפני כשבועיים תקף לראשונה מל"ט בשירות צבאו של נשיא סוריה בשאר אסד כוחות שאותם מובילה ארה"ב בדרום-מזרח המדינה. לפי דובר הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, מדובר בפעם הראשונה שכוחות של הקואליציה הותקפו בצורה זו. עוד נמסר כי הצבא האמריקני תקף אז מל"ט שירה לעבר כוחות הקואליציה, וכן כלי רכב שנשאו נשק. דובר הקואליציה מסר כי לא היו נפגעים בקרב כוחות הקואליציה. על פי ההודעה שמסר הדובר, המל"ט מדגם דומה ל-MQ-1 הושמד לאחר הירי לעבר הכוחות. התקיפה ככל הנראה התרחשה באזור א-תנף הסמוך לגבול עיראק.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו