הלכה יומית: למי אסור לצום היום?

מדי יום, לפני 'אשרי' בתפילת ותיקין, {או לפני הוצאת ספר תורה בשני וחמישי}, אומר מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז שליט''א הלכה יומית לתלמידים ולציבור המתפללים. היום למד בהלכות הנוגעות לצום שבעה עשר בתמוז

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א

יום שלישי צום י"ז בתמוז יהפכהו ה' לששון – תשע"ז

מי שצריך לבלוע כדורים היום, אם יוכל לבלוע אותם בלי מים – הנה מה טוב. ואם אי אפשר – יקח איתם מעט מים, ממש מעט, כדי לבלוע את הכדורים.

אדם שיש לו סוכרת נעורים, אסור לו לצום, אלא אם כן הרופא אומר לו שהוא יכול לצום. פעם, היה אחד בישיבה עם סוכרת נעורים, בשחרית ביום כיפור הוא התעלף – כי היה חסר לו סוכר, לקחו אותו מיד, ונתנו לו סוכר. לכן, מי שיש לו סוכרת נעורים, לא כדאי שיצום היום. יצום רק בתשעה באב, אם הרופא יסכים. ואם הרופא לא מסכים, לא יצום אפילו ב-תשעה באב.

לגבי כיפור, צריך לשאול שני רופאים שהם ישרים, ולא כאלה שלא איכפת להם מהצום. אבל ב-תשעה באב אפשר לסמוך על כל רופא שהוא, ובלבד שהוא לא אנטי-דתי, והוא אומר: על-פי הבריאות שלך, אסור לך לצום.

היום, בחצות היום – בסביבות השעה אחת (כי חצות מאוחרת), אומרים 'תיקון חצות'. מי שאין לו מנין בבית הכנסת שלו, יישב בבית ויפרוס איזו מחצלת, איזה שטיח וכדומה, ויקרא סדר תיקון חצות. והסדר הוא: וידוי – אנא וכו', ו'על נהרות בבל', עד תיקון לאה. לא יותר מזה. רק תיקון רחל בלבד. ויקרא אותו בניגון כמו שקוראים ב-תשעה באב, בניגון של בכי.

ואם עושה בבית, לא יפחד מדמיונות שאם קוראים תיקון חצות בבית, זה יכול לגרום שתקרה לו אבלות חס ושלום, זה סתם דמיונות. לא יקרה לו כלום. להיפך – "כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו