צילום אילוסטרציה: פלאש 90

הפקרות: 50% מהצעירים במדינה נהגו לפחות פעם אחת ללא רישיון

מחקר חדש ורחב היקף של עמותת 'אור ירוק', בו נטלו חלק כחמישים אלף תלמידי כיתות י"א (שווה ערך לשיעור ג' בישיבה קטנה), מעלה נתונים מדאיגים במיוחד על תרבות הנהיגה בקרב בני הנוער בישראל • הנתונים המלאים - בפנים

זוכרים את גיל 14-15-16, כשאתם בטוחים שאין נהגים טובים מלבדכם ואתם משגעים קרוב משפחה או ידיד לתת לכם לנהוג? מסתבר שאתם לא לבד.

מחקר חדש ורחב היקף של עמותת 'אור ירוק' חושף כי כל צעיר שני (50%) מודה שנהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון. המחקר כלל כחמישים אלף תלמידי כיתות י"א (שווה ערך לשיעור ג' בישיבה קטנה) שהשתתפו בתכנית שמפעילה עמותת 'אור ירוק' בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ בשנת הלימודים תשע"ז.

הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ במהלך שנת הלימודים האחרונה (תשע"ז). מנתוני המחקר עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, במהירות מופרזת, ללא חגורת בטיחות או תוך כדי שליחת הודעות בנהיגה כמעשה מסוכן. המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה במטרה לראות האם גם בסיומה דעותיהם והשקפתם השתנו.

27% מהנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים; 53% מהצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתיית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת! ולנהוג); 32% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13.5% אף טענו כי שתיית חצי ליטר בירה לא משפיעה); 45% מבני הנוער חושבים שלכתוב הודעות בנהיגה "לא תמיד מסוכן", (15% אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט).

ביזנעס שימושי

54% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (25% טענו כי אין מצב שיגידו משהו – פאדיחה); 32% מבני הנוער לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בכל מצב (10% טענו כי חשוב לחגור רק בנסיעות מחוץ לעיר); 68% מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.

כאשר נשאלו מה יש לעשות בכדי שנהגים צעירים ינהגו אחרת: 32% טענו כי צריכים לתת יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה; 30% טענו כי צריכים להראות להם תמונות קשות של תאונות ונפגעים; 28% טענו כי צריכים להסביר וליידע על העונשים הקבועים בחוק לעבירות; 9% טענו כי צריך להראות לנהגים הצעירים נתונים מספריים וסטטיסטיקות.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', אמר עם פרסום תוצאות המחקר הענק כי "נהגים צעירים הם אוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים הרבה יותר מאשר חלקם במצבת בעלי הרישיונות. המחקר מראה כי צעירים רבים פשוט לא מבינים את ההשלכות והסכנות של נהיגה ללא רישיון או נהיגה בהשפעת אלכוהול.

"המחויבות של הממשלה להציל את החיים שלהם באמצעות מאמץ משולב של הגברת החינוך לתעבורה, הסברה ייעודית באמצעי התקשורת שהצעירים צורכים ואכיפה מניעתית במרכזי הבילוי בכל ימות השבוע. כארבעים נהגים צעירים נהרגים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה, אסור לממשלה להיות אדישה לנתונים הקשים הללו".

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים שלושים ושלושה נהגי רכב צעירים (עד גיל 24), לעומת עשרים וחמישה נהגים צעירים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה – עלייה של כ-32%!

מקור: http://bizzness.net/

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו