לוחמי דאעש התפנו בהסכמת חיזבאללה; ארה"ב תקפה אותם מהאוויר

במסגרת הסכם עם חיזבאללה, יצאו פעילי דאעש בשיירה מהגבול עם לבנון בדרכם למזרח סוריה ליד הגבול עם עיראק. בקואליציה הבינלאומית זעמו על שיתוף הפעולה בין ארגוני הטרור והאמריקאים בלמו את התקדמותם בעזרת הפצצה מהאוויר

כלי טיס של הקואליציה בראשות ארה"ב ערכו היום (רביעי) גיחות הפצצה במטרה למנוע משיירה של ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), שעושה את דרכה מלבנון לסוריה, להגיע למזרח המדינה – כך הודיע דובר מטעם הקואליציה.

השיירה, שבה כמה מאות לוחמי דאעש ובני משפחותיהם, אמורה לעבור לעיירה דיר א-זור בשליטת דאעש, סמוך לגבול סוריה-עיראק, במסגרת הסכם הפסקת אש שנחתם השבוע בין צבאות לבנון וסוריה וארגון חיזבאללה לארגון האיסלאמיסטי.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הגן על הסדר הפינוי, ואמר כי מדובר במספר קטן של לוחמים, שעזבו אתמול, יחד עם משפחותיהם, את אזור הגבול במסגרת הפסקת האש. כהגנה על ההסכם, הוא אמר כי הוא התקבל גם על ידי ההנהגה בדמשק, וכן כי לוחמיו יתמודדו מולו גם בחזית השנייה.

הקואליציה האמריקנית מסרה כי התקיפות נגד השיירות שלהם אירעו במזרח סוריה, אך לא פירטו היכן. "שיטחנו את הכביש והרסנו גשר קטן כדי למנוע מהשיירה להתקדם מזרחה", אמר דובר הקואליציה קולונול ראיין דילון. "אנחנו לא מחויבים להסכמים הללו, הם ללא ספק לוחמים והם נעו למקום אחר כדי להילחם שוב".

"בהתאם לחוק הבינלאומי, אנחנו נתקוף אותם כשנוכל", אמר דובר הקואליציה האמריקנית, שהוסיף כי פגיעה ישירה בשיירות של דאעש יצאו לפועל רק אם הלוחמים יופרדו מהאזרחים. "לא פגענו בשיירה, אך בהתאם לחוקי הלחימה הבינלאומיים, הפצצנו את הכביש שעליו היא התקדמה, כדי למנוע המשך מעבר של לוחמי דאעש לקרבת הגבול עם עיראק".

הבוקר הביע שליח ארה"ב לקואליציה, ברט מקגרק, את התנגדותו להסכם הפסקת האש עם המדינה האיסלאמית, שהושג בתיווך חיזבאללה. "חמושי דאעש צריכים למות בשדה הקרב, לא להיות מוסעים לגבול עם עיראק ללא הסכמתה", כתב. "הקואליציה שלנו תבטיח שהטרוריסטים הללו לעולם לא ייכנסו לעיראק או יימלטו ממה שהם מכנים ה'חליפות' שלהם", הוסיף.

הסכם הפסקת האש הכעיס גם את ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי, שכינה אותו "בלתי מתקבל על הדעת". בדברים לתקשורת אמר כי עיראק אינה שולחת את פעילי דאעש לסוריה השכנה, אלא נלחמת בהם והורגת אותם. "זהו עלבון לעם העיראקי", אמר. "אנחנו רוצים למגר את הטרור, לא להעביר אותו ממקום למקום".

צבא לבנון וחיזבאללה הודיעו ביום ראשון על הפסקת אש במתקפה שלהם על מובלעת בשליטת המדינה האיסלאמית בחלק הצפוני של גבול לבנון-סוריה. במקביל הודיע צבאו של שליט סוריה בשאר אל-אסד, יחד עם חיזבאללה, על הפסקת אש זהה מהצד הסורי של הגבול. ביום שני נשא נסראללה נאום ניצחון, עם נסיגת דאעש. הוא אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "בוכה על הפסד דאעש" וכי מה "שהעניקו הקיצוניים האלו לישראל לא ניתן לה כבר עשורים רבים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו