"החוק הצרפתי – פגיעה באמון הציבור ובשיווין בפני החוק"

הצעת החוק המבקשת לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן ('החוק הצרפתי') נתקלת בהתנגדות חריפה של היועמ"ש ושל פרקליט המדינה • ח"כ אמסלם: "גם אם הוא פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד. שיבוא לוועדה ויציג שם את עמדתו"

הקרב על החוק הצרפתי: בעוד בליכוד נחושים לקדם את הצעת החוק המבקשת לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן – גם במחיר עימות פנים קואליציוני, יוצאים היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה, שי ניצן, בחריפות נגד היוזמה.

בדברים שכתב ניצן במסגרת פרוייקט לימוד תנ"ך, הוא התייחס בהרחבה לנושא. "ישנה גישה הגורסת כי מפאת "כבודם" של מלכים ומנהיגים אחרים אל לנו לחקור יותר מדי אם עולה חשד נגדם, כדי שלא ייפגע אמון הציבור בהם. בעיני, מדובר בגישה מוטעית לחלוטין. מתן אפשרות לנשיא מכהן, או לכל מנהיג אחר, להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, הוא-הוא שיפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה – והוא גם שיפגע בכבודו ובמעמדו של איש הציבור".

לטענת ניצן, "במצב כזה, המשך הכהונה יהא תחת "חשרת עננים". אמון הציבור במנהיג כזה יתערער וילך והשמועות לגביו תלכנה ותגברנה. את התקשורת אי אפשר יהיה לחסום, ולפיכך ילכו ויתפרסמו בה עדויות מחשידות נגדו, שאותן איש לא יברר, כביכול, כדי לא לפגוע בכבודו. אך ללא ספק הדבר דווקא יפגע בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור בו.

יתירה מזו, אם החשד נגד איש ציבור הוא כי את מעשיו עשה בשותפות עם אחרים, הרי שאת מעשי האחרים רשויות החוק תבררנה, וצעד זה רק יגביר את ערעור אמון הציבור במנהיג, שחלקו במעשים, לא יתברר. לכך יש להוסיף את הפגיעה הקשה בעקרון השוויון בפני החוק, שהינו עקרון יסוד בשיטתנו.

מן העבר השני, חקירה יעילה של חשדות, מביאה לעתים להפרכתם (כפי שקרה לא אחת בשנים האחרונות). ואילו אם יימצא כי המנהיג חטא, בודאי אין הוא ראוי להמשיך להנהיג את הציבור".

"לפיכך, בעיני, המסקנה ברורה. כבוד מלכים – חקור דבר", מסכם ניצן.

בדרך לבחירות בזק? בליכוד מקדמים את החוק שיאסור חקירת רה"מ מכהן

במקביל נחשפה הבוקר בגל"צ עמדתו של היועמ"ש בסוגיה. בדומה לניצן, גם מנדלבליט סבור כי יש בחוק המדובר משום פגיעה באמון הציבור ובשוויון בפני החוק.

יוזם הצעת החוק, ח"כ דודי אמסלם, תקף את פרקליט המדינה וטען: "גם אם הוא פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד". לדבריו, "אם יש לו השגות על החוק, שיבוא לוועדה בכנסת שתדון בהצעה ויציג שם את עמדתו. לשאול את שי ניצן זה כמו לשאול את החתול ששומר על השמנת. הוא אחראי על כל החקירות".

עוד טען אמסלם: "כמו שאני לא אומר לשי ניצן מהי דעתי על חקירות שהוא מנהל, שלא יגיד לי מה דעתו על חוקים שאני מקדם. זה לא התפקיד שלו. יש פה ערבוב תחומים. זו לא הדרך ועל התוכן וודאי שאני לא מסכים איתו. למצב הנוכחי בישראל אין אח ורע בעולם כולו".

מתיחות בקואליציה • ביטן הטיח בשקד: "את תוקעת מקלות בגלגלים"

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

צבועים
ראש ממשלה תחת חקירה לא יכול לתפקד, נקודה.
מה עוד שרמת החשדות מגוככת עד אפס. בושה,.
אפשר ליצור פסק זמן אחר 2 קדנציות של כהונה והפסקה לקדנציה אחת ובזמן שלא יוכל לכהן ואז לחקור
דפקתם את אולמרט קיבלתם ביבי
מקהלת צבועים
גם שרים אסור לחקור
וגם סגני שרים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו