דו"ח פלסנר פורסם הבוקר – "חרדי שלא יתגייס ייקנס באלפי שקלים"

פלסנר: "איננו בוחרים בין ערך שירות בצבא לערך לימוד התורה, שניהם חשובים" – ישיבה שתלמידיה לא יתגייסו ישלל תקציבם – כאלו ואחרים, מסקנות הדו"ח חסר המשמעות

השכם והערב עליהם, והם כלים מאליהם – אין בשורה, אין יעד, אין פתרון, אין כלום. זה מה שעולה מקריאת הדו"ח שאמור לקדם את השויון בנטל. אותו דו"ח הממלא את הסדר היום במדינה זמן ארוך, אותו דו"ח שאמור להיות "פריצת דרך היסטורית", כלשונו של יו"ר הוועדה ח"כ יוחנן פלסנר, הוצג היום לעיני הציבור, שלא נפל מהכסא, לנוכח הדו"ח היבש, ובפרט לאחר הודעתו של ראש הממשלה על פירוק הוועדה.

קרא עוד:

[postim]

הבוקר התפרסם הדו"ח, ועיקריו – גיוס בכל שנתון, 80%, עד 2016 והטלת קנסות כבדים על תלמידי הישיבות שלא יתגייסו, ועל הישיבות של אותם תלמידים. בהקשר לגיוס הערבים, הוועדה לא קבעה דברים ברורים, אלא מציעה להקים עוד וועדה שתדון בנושא הערבים.
כחודש פעלה הוועדה כדי להגיע להמלצות על חקיקה מחודשת בנושא גיוס חרדים לצבא ולשירות האזרחי. "המסקנות הכתובות בדו"ח זה, אינן מבקשות לרמוס ציבור כזה או אחר או להכניע מגזרים בחברה הישראלית. מטרתו להוביל שינוי היסטורי וליצור חברה מלוכדת ומאוחדת", נכתב בדו"ח.
יו"ר הוועדה, ח"כ יוחנן פלסנר אמר בעת הצגת הדו"ח: "נחשפתי למנהיגות למופת וכרגע אני סומך על ראש הממשלה ועל יתר חברי הממשלה שיוכלו לעמוד במסקנות הדו"ח". פלסנר הודה לנתניהו, "שאפשר לנו לקיים את התהליך מבלי להתייחס למה שקרה בשבוע האחרון. היה לנו שיתוף פעולה ונעשתה עבודת המטה המקיפה ביותר שנעשתה עד היום. התוצר מונח לפניכם".
כאמור, בדו"ח הוצע, כי עד שנת 2016, כ-80% מכל שנתון של אוכלוסיית הציבור החרדי ישרתו במסלולי שירות משמעותי בצבא או בשירות האזרחי. כדי להשוות דמות ממלכתית, אמר פלסנר: "איננו בוחרים בין ערך שירות בצבא לערך לימוד התורה, שניהם חשובים".
אך מי שכן יבחר בערך העליון של לימוד התורה, ייקנס כספי וייענש. בנוסף, יישלל ממנו הטבות בתחומי הארנונה והדיור. כמו כן ה'כוללים' לא יתוקצבו יותר בסכום של 850 שקל.
הדו"ח קובע כי לא תהיה דחיית שירות מעבר לגיל 22, למעט קבוצת "מתמידים" שלא יעלה על 1,500 תלמידים בשנתון. עד הגיל הנ"ל תינתן עדיפות מוחלטת לשירות צבאי על פני שירות אזרחי, ולא יהיה ניתן להתנדב לשירות אזרחי עד גיל זה. אחר גיל 22 יחויב כל אחד להצהיר על החלטתו בדבר השירות באחד משלושת המסלולים הבאים: גיוס לשירות צבאי, גיוס לשירות אזרחי, או בקשת מעמד "מתמיד".
עוד נכתב בדו"ח, כי החרדים אינם מודעים לאפשרויות השירות השונות העומדות בפניהם. ולכן מומלץ להקים מרכז מידע באחריות צה"ל הכולל מיון ואבחון לחרדים המתייצבים לקריאה ראשונה. כל חרדי שיגיע לגיל 17 יתייצב בממ"ח, יעבור רישום מלא ואבחון רפואי ויקבל מידע על האפשרויות השונות. הצבא גם יחליט לפי ראות עיניו מי ממשיך ללמוד בישיבה ומי יגוייס לשירות האזרחי.
אך בכל זאת יתאפשר לבחורי הישיבות לדחות את שירותם לארבע שנים, בהם יוכלו המעוניינים להמשיך ללמוד ולהתחתן. לאחר מכן יחויבו רובם בגיוס לצבא או לשירות האזרחי.
גם מסלולי שירות יש לחברי הוועדה להציע. בתחילה יוקם גדוד חרדי נוסף של "נצח ישראל", בהמשך יוקמו עוד שלושה גדודי לוחמים חרדיים. כמו כן פרויקט שח"ר יורחב, ויפתחו עוד מסלולי שירות ייעודיים לחרדים, במשטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, כיבוי אש, מגן דוד אדום, המוסד והשב"כ.
הוועדה ממליצה להעניש ולתגמל את הישיבות, ואולי זה מה שיביא לדעתם את התמריץ לגיוס הבחורים. על פי ההמלצות, אם עד היום מקבל הישיבה475 שקלים על בחור, ו- 828 שקלים לאברך, ממליצים חברי הוועדה, לשנות את אופן התקצוב ולהתנות אותו בגיוס התלמידים של אותו מוסד.
ומי שישתף פעולה יבוא על שכרו. ישיבות שתלמידיהן יתגייסו למסלולי השירות, יתוקצבו יותר לעומת ישיבות אחרות שתלמידיהן לא ישרתו. וישיבה שתלמידיה יתגייסו כבר בגיל 18, יתוקצב בסכום נוסף.
וגם איומים ירדפו אחרי לומדי התורה. כי תלמיד ישיבה שיוזמן לגיוס ולא יתייצב, תישלל אוטומטית קצבת הישיבה שלו וזכאותו למלגת הבטחת הכנסה. מעמדו כבחור ישיבה בביטוח הלאומי יבוטל. הוא לא יהיה זכאי לתמיכה בדיור ובמשכנתא, ולהנחות בארנונה, ואם כן קיבל תמיכה כזו, היא תקוזז מתשלומי הביטוח הלאומי.
בנוסף לכך, גם קנס כספי יוטל על החרדים שיסרבו, בגובה 7,500 שקלים באופן מיידי, וקנס של 75 שקלים לכל יום שלא התייצב לשירות.
הפיקוח על הישיבות ועל התלמידים, שגם כיום הוא קפדני ביותר, יתוגבר. שיטת הפיקוח תעבור למנגנון ביומטרי שתקל על המלאכה. הביקורות יתבצעו במועדים תכופים יותר, תלמידים שיעדרו מהישיבה, יבוטל זכאותם, וראשי המוסד ייקנסו אישי באם שיעור גבוה של תלמידים ייעדרו בזמני הביקורת.
היעדרות בשיעור של 25% מהתלמידים תביא להתרעה ותחייב ביקורת נוספת. ואם גם בביקורת השניה יימצא שיעור זהה של תלמידים חסרים, יופסק מיידית תקצוב הישיבה עד לבירור מקיף.
תלמיד שייעדר בבדיקה יקבל התרעה, ואם גם בביקורת השניה הוא ייעדר, יגויס מיד, וייקנס ב 50 אלף שקלים.
לאחר איומים כאלו, מגיע פרסי ההצטיינות, אדם הזכאי לדחיית השירות בגין הגדרתו כ"תורתו אומנותו" והעדיף להתגייס למסלול שאינו קרבי, יקבל מענק שחרור בגובה 50% מהמענק הקיים היום. ותוכפל זכאותו לתשלומי משפחה ואחזקת דירה בשיעור הזכאות לדחויי שירות.
ובאשר לערבים? איתם חברי הוועדה מפחדים להתחיל. הוועדה ממליצה להקים צוות מקצועי לבחינת השירות האזרחי לאוכלוסייה הערבית שיפעל תוך הידברות עם ראשי המגזר.
בניגוד ל"סוגיה החרדית הנמצאת בראש סדר היום הציבורי”, מצוין בדו"ח "היתכנות שירותם של ערבים בצה"ל ובשירות האזרחי לא נידונה בצורה מעמיקה בשיח הציבורי ובכנסת". ולכן ממליצה הוועדה כי הנושא יידון בוועדה מקצועית נפרדת שיקים ראש הממשלה ותגיש את מסקנותיה עד לסוף השנה הלועזית.
אם זה לא היה שלנו, זה היה מצחיק. גיבובי שטויות, טחינת מים, מגדלי קלפים, הצעות טפשיות וחסרות הגיון, כל אלו לא יוציאו שום תלמיד מהגמרא, ולא ידרבן שום ישיבה או כולל להמליץ על יהודי מאמין, לסגור את הספר ולהעדיף את הצבא, תמורת נזיד עדדשים מזויפת. ועל זה נאמר "השכם והערב עליהם, והם כלים מאליהם"

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף
אם זה המחיר, אנו בהחלט נספוג אותו, כי מה שוה חיינו בלי תורה

ברור שסיבת הגזירה משמים על בני התורה מפני ההתעסקות עם המכשירים הטמאים שגורמים לירידה נוראה בקדושת התורה וישראל ר"ל … והתורה לובשת שק … לכן חייבים להתעורר תכף ולשוב בתשובה שלימה …. ובמקום להלחם במשנאי ה' נלחם עם יצרינו הרע על ידי "השכם והערב אליהם בבתי כנסיות ובתי מדרשות בקדושה ובטהרה והם כלים מאליהם , . וכל המקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ

מה הם רוצים מאיתנו? הם באמת צריכים אותנו?
הרי אנחנו פרזיטים חוץ מלאכול לשנורר ולישון מה אנחנו יודעים?

אוי, הבורות של חברי הוועדה מזעזעת…
זה פשוט סוג של בדיחה לא מוצלחת, לחשוב שראשי הישיבות יסננו רשימה של 1500 תלמידים 'מתמידים' בשנה…
ראשי הישיבות, שהם גדולי החרדים – כפשוטו – מועדות כאלו ואחרות שעוסקות בנושאי דרכי הגיוס לבני הישיבות, ישלחו רשימה אשר משמעותה תהא, שכל השאר אמורים להתגייס לצבא. מצחיק בקושי…
אך הבעיה העיקרית היא, בורותם ביכולותיו של צה"ל. וכי צה"ל יכול להתאים את עצמו לכל בני הישיבות? מתאים לו שלוש תפילות במניין בכל מצב? סדרי לימוד עיון, בקיאות, מוסר וחסידות? סביבת עבודה נקייה לחלוטין מנשים? מחשבים ללא שום גישה לאינטרנט, או לחילופין, עם חסימה של נתיב? הסתבכות סביב נושא הכשרויות, שפלוני רוצה דווקא את אותו הכשר שאלמוני לא מוכן בשום אופן להכניס לפיו?
העלויות שיעלו בני הישיבות לצה"ל, גבוהות מכל מגזר אחר, מהסיבה הפשוטה שבגיל 21-22, מרבית בני הישיבות כבר נשואים, ויש לצה"ל הוצאות של דמי משפחה גבוהים וכו'.
בשורה התחתונה – צודק מי שהביע את עמדתו בפני הצבא, שעל צה"ל להפוך לצבא בשכר כמקובל ברוב המוחלט של העולם ובכל חלקו הדמוקרטי… וליצור מסגרת למתנדבים, בשביל האנשים שתקוותם לראות במדינה אתחלתא דגאולה עדיין לא נכזבה…
ובא לציון גואל, ותסתיים הסאגה בת 64 השנים…

מן הראוי להביא כאן את דברי מרן הרב שך זצוק"ל, שהתבטא לפני כעשרים שנה

מן הראוי להביא כאן את דברי מרן הרב שך זצוק"ל, שהתבטא לפני כעשרים שנה בערך כך: "אם יבוא יום ותהיה פה גזירה על עולם התורה, אני מרים את ידי ואומר "אם אשכחך ירושלים", בני התורה לא ישכחו את ירושלים, אך אם לא יאפשרו כאן את לימוד התורה עולם הישיבות יצא לגלות, אנו נושאים את דגל הקיום של העם היהודי כבר אלפיים שנה.
אין אומתנו אומה אלא בתורתה ! אין לנו כל שייכות לפתרון הלאומי החילוני הגרוטסקי המתקרא מדינת ישראל, אנו יושבים כאן פשוט משום שזו הארץ הקדושה אך אם לא יאפשרו לנו את לימוד התורה כנתינתה מסיני נחזיר בלי למצמץ את תעודות הזהות הכחולות.

למען הסר טעות, דברי הרב שך הינם עד המילים "אלפיים שנה", שלא ישתמע בשמו דברים שלא אמר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו