צילום אילוסטרציה: פלאש 90

דרמה בנתב"ג: שדה התעופה הושבת לרבע שעה בגלל רחפן

הלילה חדר רחפן למרחב האווירי של שדה התעופה בן גוריון, וגרם להפסקת תנועת המטוסים במקום לרבע שעה. במשטרה מנסים לאתר את מפעיל הרחפן. ברשות שדות התעופה מבהירים: הרחפנים עלולים לסכן מטוסים

סכנת הרחפנים: הלילה סמוך לחצות חדר רחפן מעל לשטח האווירי בנתב"ג וגרם לסגירת השדה לנחיתות והמראות למשך רבע שעה.

המשטרה וכוחות הביטחון של השדה אישרו לחזור לפעילות רגילה לאחר שווידאו שאין סכנה למטוסים.

ברשות שדות התעופה מבהירים כי "תופעת הרחפנים במרחב האווירי של נמל התעופה מהווה סכנה למטוסים ולבטיחות התנועה האווירית". עוד נמסר כי "מיד עם זיהוי הרחפן נעשה מאמץ על ידי המשטרה וצוותי הביטחון לאתר את מפעיל הרחפן. הודעה הועברה לחוקר הראשי במשרד התחבורה ולרשות התעופה האזרחית".

איום הרחפנים: "גורמי טרור עלולים לפגוע בביטחון המדינה"

יצוין כי לפני חודש בדיוק פרסם מבקר המדינה דוח חמור העוסק בהיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים. "זמינות השימוש ברחפנים והשיפור הטכנולוגי המתמיד בהם יוצרים איום מתפתח במישור הביטחוני, הפלילי והבטיחותי", הוא קובע. לדבריו, התגברות האיום טומנת בחובה סיכונים שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה: "ההתמודדות עם האיום מחייבת פעולה לאומית משולבת של גורמי הביטחון וגורמי אכיפת החוק".

המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, פתח את הדוח בביקורת חריפה על ההתנערות של צה"ל והמשטרה לאורך השנים מהתמודדות עם איום הרחפנים שמקורם בישראל. על פי הדוח, הגופים לא ראו עצמם אחראים להתמודד עם איום כזה. "גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל מצב זה ולעשות שימוש לרעה ברחפנים", קבע המבקר.

עוד עולה כי הקבינט המדיני-ביטחוני טרם קיבל כל החלטה אודות דרכי להיערך לאיום ברמה הלאומית. "עקב כך גדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה", קבע המבקר. "משכך ונוכח התגברות איום זה, ראוי כי הקבינט יקבל החלטה בעניין זה ללא דיחוי".

לדבריו, על אף שדיונים ראשוניים בנושא החלו כבר לפני כשנתיים וחצי ועם זאת, טרם התקבלה החלטה כוללת ומוסכמת על ידי הקבינט. "עקב כך, קיים למעשה ריק (ואקום) בתחום זה באופן שלא ניתן מענה הולם ברמה הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח מדינת ישראל, וגדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה", טען המבקר.

השופט בדימוס יוסף שפירא, מציין כי כיום כמעט כל מי שחפץ לרכוש רחפן יכול לעשות זאת. ניתן גם להפעיל את הרחפן בכל מקום, ללא אמצעי הטסה מיוחדים וללא הכשרה מוקדמת. על פי הערכות רשות התעופה האזרחית, בשנה שעברה עמד מספר הרחפנים בישראל על כ-15 אלף. המבקר כתב כי המספר עולה בהתמדה, ועד סוף השנה יהיו בארץ לא פחות מ-20 אלף רחפנים. יכולות הרחפנים, השימוש הגובר בהם והשיפור הטכנולוגי המתמיד טומנים בחובם סיכונים – גם בטיחותיים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו