Miriam Alster/FLASH90

השר כץ בראיון מפתיע: סעודיה צריכה להוביל יוזמה מדינית

בריאיון ראשון שהעניק אי פעם שר ישראלי לעיתון בבעלות סעודית, הזמין שר התחבורה ישראל כץ את יורש העצר לבקר בישראל ולקבל את ראש הממשלה בריאד. "יש תמימות דעים בינינו, איראן מהווה סכנה למדינות המפרץ", אמר בהתייחסות להתפשטות טהרן

ישראל כץ, המוכר יותר מתפקידו כשר התחבורה, מכהן במקביל גם כשר המודיעין, ומתוקף תפקידו זה, העניק ראיון ראשון מסוגו לעיתון הסעודי "אילאף", שכבר ראיין בעבר את הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט. בריאיון התייחס כץ לאיום האיראני, להתפשטות איראן בלבנון וסוריה, וברצון לשלב את סעודיה כמלווה של המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

"האמריקנים מגבשים יוזמת שלום, אך לא אומרים לנו מה היא כוללת", אמר כץ. "הם שאלו אותנו כמו את הפלסטינים מה נהיה מוכנים לקבל, אך לא פירטו באוזנינו את היוזמה. הם יבואו עם 'משהו יצירתי' אם להשתמש בלשונם. הם אמרו שהם יעלו הצעה כאופציה ולא יכפו אותה, ואני חושב שזו הזדמנות. אני מציע שסעודיה כמנהיגת העולם הערבי תיקח על עצמה את היוזמה ותבוא לפלסטינים ותציע להם את חסותה. במצב זה של הובלה סעודית אני אהיה מוכן ללכת למו"מ. אני קורא למלך סלמאן להזמין את נתניהו לביקור וליורש העצר הסעודי לבוא לביקור כאן בישראל".

"סעודיה", כך אמר, "יכולה להוביל תהליכים ולקבל החלטות עבור האזור וגם עבור הפלסטינים, שהם חלשים ואינם מסוגלים היום לקבל החלטות. נוצר בין שתי המדינות אינטרס משותף ביטחוני-מודיעיני וכלכלי, אני מקווה שזה ילווה בשלום מדיני. זה לא סותר, אלא מדובר במהלך משלים".

עוד לדברי כץ, "האיום האיראני מהווה כיום איום משותף לישראל וסעודיה. הסעודים מזהים את האיום המגיע מאיראן בדיוק כפי שישראל מזהה אותו. ישראל רואה כיום באופן חיובי את מנהיגות סעודיה באזור. האיראנים אשר מקדמים טרור מבלי לקחת אחריות, תומכים בארגוני הטרור ובמליציות השיעיות באזור ומערערים את היציבות".

הוא הבהיר כי לישראל יש קווים אדומים ברורים, "לא נאפשר התבססות צבאית של איראן בסוריה, לא נאפשר העברת טילים מסוריה ללבנון ולא נאפשר פיתוח ייצור טילים איראני בלבנון. ככל שטילי חיזבאללה יהיו מדויקים יותר כך התגובה הישראלית תהא עוצמתית יותר".

השר הציע את היוזמה האזורית שלו אשר מתבססת על מסילות הברזל של סעודיה שמחברת את המפרץ לנמל חיפה. "אני רוצה להחיות את מסילת הברזל החג'אזית. זו מציאות רצינית שתתגשם בקרוב אם יהיה רצון בכך. אנו מציעים למדינות המפרץ להתחבר לנמל חיפה. זה חיבור שיוזיל מאוד את הובלת הסחורות אליהן. ערכתי סדרת פגישות עם האמריקנים כדי לקדם את הנושא בשיתוף פעולה, האחרונה הייתה בביקורי האחרון בוושינגטון. הם מראים נכונות גדולה מאוד והדברים מתקדמים. שלום כלכלי בונה שלום מדיני".

הרמטכ"ל בראיון נדיר לתקשורת בסעודיה: יש בינינו הסכמה לגבי איראן

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו