Marc Israel Sellem/POOL

"כפיה דתית? ציבור שומרי השבת הוא שנמצא במגננה"

חוק המרכולים שצפוי לעלות היום להצבעה במליאת הכנסת העסיק את ראשי המפלגות בפתח ישיבות הסיעה. אבי גבאי ויאיר לפיד תקפו כמובן את ההצעה המבקשת למנוע את המשך כרסום הסטטוס קוו, והשר אריה דרעי הסביר מדוע החוק כה חשוב

חוק המרכולים צפוי לעלות היום להצבעה במליאת הכנסת, ומטבע הדברים, התייחסו לכך ראשי הסיעות בפתח ישיבות הסיעה המתקיימות מידי יום שני במשכן הכנסת. כצפוי, אבי גבאי, יו"ר המחנה הציוני ויאיר לפיד, יו"ר יש עתיד תקפו את הצעת החוק, ואילו השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, הסביר את הצעת החוק ותקף את מתנגדיו.

בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני אמר אבי גבאי, "בכנסת עוסקים כבר שבועות בחוק המרכולים שכל כולו נגד רוב הציבור החילוני והמסורתי. שהם, לדוגמא היא עיר מאוד חילונית ואין בה פיצוצייה אחת פתוחה. התושבים בשהם לא רוצים מרכולים פתוחים ואין לכך ביקוש אבל בגלל חוק המרכולים הם יפתחו בתי עסק בשבת. המדינה לא צריכה לעסוק בכך ויש לאפשר לכל קהילה מקומית להחליט בעצמה".

יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד: "אני רוצה להגיד מפה לאזרחי ישראל. אם אתם גרים במודיעין, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים באילת, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים בנתניה, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים בקריות, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים באשקלון, בבאר שבע, באריאל, בחולון, בבת ים, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר.

"לא יהיו חנויות, ואם תצאו לטייל בשבת לא יהיה "יילו" או אלונית בתחנות הדלק. יתלו על העיר שלכם שלט "סגור", וזהו. לא כי הפרעתם למישהו. לא כי גרים לידכם תושבים חרדים שזה מפריע להם. לא כי מישהו התלונן. יסגרו לכם את העיר סתם כדי להראות שהם יכולים. כי המפלגות החרדיות רוצות להראות שהן יכולות להגיד לחילונים ולמסורתיים מה לעשות ואיך לחיות. ונתניהו, בגלל החקירות שלו, מתקפל ונכנע להם בכל דבר.

לפיד שאל, "ובשביל מה? בשביל לסגור חנויות בשכונות ובערים שהם במילא לא גרים בהן? להכריח בשביל להכריח, לכפות בשביל לכפות? אנחנו ניאבק בחוק הזה בכל כוחנו פה בכנסת, ובבית המשפט, וברחובות ובכיכרות. זו לא מלחמה על דת, זו מלחמה על חופש, ועל זכות הבחירה, ועל זה שאף אחד לא יגיד לנו איך לחיות".

מנגד, בפתח ישיבת סיעת ש"ס אמר השר אריה דרעי: "בימים האחרונים אני שומע רבות כאילו מדובר בחוק של "כפיה דתית". חשוב להבהיר: הציבור החרדי יושב במשך שנים בממשלות השונות. אילו רצינו, היינו מעלים בכל יום חוקים דתיים. בפועל, לא הבאנו עד היום ולו חוק דתי אחד שמשנה את הקיים! אנחנו לא מאמינים בחקיקה דתית ודוגלים באיש באמונתו יחיה. ועדיין, יש לנו קצת אחריות לצביון היהודי של המדינה, שלא נהיה כמו כל העמים.

"צריך להבין שהכפייה הפעם מגיעה מהצד השני. ציבור שומרי השבת הוא שנמצא במגננה. אנחנו מנסים לשמור על המעט שנותר מצביון השבת מול הכרסום ההולך וגובר בשטח. כל אדם שלא מושפע מסיסמאות של הסתה ובוחן את הנושא לעמקו מבין, שבלי החוק הזה נהנה עדים לשיטפון אדיר של רשתות, חנויות ובתי עסק שייפתחו את שעריהם בשבת ויהפכו את יום השבת הקדוש ליום השופינג הלאומי.

דרעי התריע: "זה לא תסריט רחוק. אנחנו רואים שזה כבר מתחיל לקרות בערים שונות, ואם חלילה זה יקרה – זה יהיה מצב אל חזור, וכולנו נבכה ונתגעגע ליום השבת המיוחד שהיה ואיננו. כמה עצוב! העם היהודי שהנחיל לעולם את בשורת יום המנוחה יאבד את הערך הזה בארצו שלו.

בהמשך דבריו תקף דרעי את מתנגדי החוק משמאל. "בואו נעזוב את העניין הדתי ונתמקד בעניין הסוציאלי. אני מתקשה להבין את מפלגת העבודה ואחרות שהיו צריכות להיות הראשונות לתמוך בחוק הזה. שמעתי הבוקר בגל"צ את ח"כ יחימוביץ שמכנה את החוק הזה "גחמה חרדית", ואני תוהה: דווקא את, הלוחמת הסוציאלית הגדולה מסכימה להפוך את עם ישראל לעם של עבדים, שייאלצו לעבוד כעת 7 ימים בשבוע?? הרי זה מה עומד לקרות!

"הבהלה לקניות בשבת והפדיון הגדול של בתי העסק יביאו לכך, שעובדים שלא יהיו מוכנים לעבוד בשבת – לא יתקבלו לעבודה. וכך אזרחים רבים שעד היום בילו את יום השבת במנוחה עם משפחתם יאלצו להמשיך לעבוד גם ביום הזה, כדי לא לאבד את פרנסתם. האם זה מה שאנחנו רוצים? האם איבדנו כל רסן במרדף אחר החומריות?

לסיום אמר דרעי, כי "חשוב שהציבור יבין: חוק המרכולים איננו חוק חדש. הוא לא מוסיף שום חומרה על מה שהיה עד כה. הוא רק מגן על מה שהיה נהוג במשך שבעים שנה. צריך לזכור, מאז קום המדינה לשר הפנים הייתה סמכות לבטל חוק עזר עירוני והחוק הזה רק מחדד אותה. החוק נותן בידי כלים לשמור על צביון השבת בישראל שמייחד אותנו כעם.

"המתנגדים לחוק הם אלו שמנסים לכפות שינוי. הם אלו שמנסים להלבין את הכרסום המתמשך ביום המנוחה והדורסנות של הרשתות הגדולות כלפי בעלי החנויות הקטנות. אני משוכנע שרוב הציבור בישראל רוצה להמשיך ולהרגיש את יום השבת כיום מנוחה ולא כעוד יום חולין".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו