Olivier Fitoussi/Flash90

הסכמות בקבינט: פתיחת בתי הכנסת, פורים ופתיחת המסחר ביום ראשון

לגבי פתיחת בתי הכנסת סוכם כ בתי הכנסת ייפתחו בשתי אפשרויות כאשר כל קהילה תחליט בעצמה. בעניין פורים הוסכם כי במהלך חג פורים ייאסרו מסיבות ויותרו אך ורק אירועים משפחתיים מצומצמים • השרים יכריעו על מועד תחילת ההטבות למחוסנים

קבינט הקורונה מתכנס היום (שני) להכריע על מועד תחילת ההטבות למחוסנים, אחרי שהדיון אתמול הסתיים ללא הכרעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הדיון: "נקבל החלטות על מגבלות מיוחדות לגבי פורים. נפתח שבוע הבא נפתח בתו ירוק קניונים מלונות חדרי כושר ועוד".

הדיונים בקבינט הופסקו כאשר רה"מ נתניהו ושר הביטחון גנץ יצאו להפסקה בה ניסו להגיע להסכמות. לקראת חידוש הדיון בקבינט הקורונה בנוגע ליציאה ההדרגתית מהסגר, הושגה פשרה בין משרד הבריאות שקרא לפתיחה זהירה של המסחר לבין כחול לבן שדרשה פתיחה מהירה יותר – ולפיה הפעימה הבאה בתוכנית – פתיחת המסחר, התיירות והתרבות, תוקדם מיום שלישי ליום ראשון.

לגבי פתיחת בתי הכנסת סוכם בשיחה בין רה״מ נתניהו, השר דרעי ושר הבריאות אדלשטיין, מתווה לפיו בתי הכנסת ייפתחו באחת מהאפשרויות הבאות – 10 מתפללים בתוך בית הכנסת ו-20 בחוץ, או לפי מתווה התו הירוק למחלימים, כאשר אלו ייפתחו עד 50% מהתפוסה של בית כנסת.

במסגרת ההסכמות בין שר הבריאות יולי אדלשטיין והשר בני גנץ, הוסכם כי במהלך חג פורים ייאסרו מסיבות ויותרו אך ורק אירועים משפחתיים מצומצמים. כמו כן הוסכם כי ענפי התיירות, התרבות והספורט (כמו חדרי כושר) יוכלו להיפתח מיום ראשון לפי "התו הירוק"- עבור מחוסנים ומחלימים. עוד סוכם כי בתי המלון ייפתחו ללא חדרי אוכל בשלב זה. המסחר צפוי להיפתח במתכונת מצומצמת ביותר עבור כולם.

המתווה לפורים שמציע פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בישיבת הקבינט‎ איסור מסיבות, תהלוכות עדליאדע ואירועים רבי משתתפים, איסור משאיות שמחה, סעודת חג במסגרת משפחתית גרעינית בלבד, בתי הכנסת יהיו פתוחים בפורים לפי מתווה קפסולות של עד 10 מתפללים, הפרדת קפסולות במחיצות קשיחות, מקסימום 100 איש (כולל לשבת הקרובה) וסגירת קבר הרשב"י במירון.

ראש הממשלה הקריא דיווחים מצ'כיה ומצרפת, שם צפויים להחמיר את ההגבלות בגלל המוטציה. נתניהו אמר כי בשל התפשטות המוטציה אסור לפתוח הכל בבת אחת ויש לנקוט במשנה זהירות, ושצריך לפעול בשני מישורים במקביל – האצת מבצע החיסונים והתו הירוק.

שר החינוך יואב גלנט דורש פתיחה מלאה של מערכת החינוך בערים ירוקות וצהובות: "אנחנו צריכים לשים את הילדים לפני הכול. לא סביר לדבר על מגזרים אחרים לפני החינוך. התנאים שחיכינו להם ולא היו בהירים לפני כן – בהירים היום. צריך לפתוח את מערכת חינוך בערים ירוקות וצהובות לאלתר".

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש עונה לגלנט: "אני ממליץ על פתיחה הדרגתית. קודם נראה איך הפתיחה שעשינו משפיעה על התחלואה". גם ראש שירותי הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס מצטרפת להתנגדות לפתיחת מערכת החינוך.

היא הוסיפה, "חשוב לדעת שיש הבדלים בשיעורי התחלואה בגילאי שונים. כשאנחנו מגיעים לסגר זה לא בגלל תחלואה במגזר החרדי, אלא בגלל תחלואה עודפת בכל מדינת ישראל. רואים את זה גם בתחלואת ילדים. רק כשנסגרו בתי הספר תחלואת הילדים ירדה. להגיד שאין קשר בין בתי הספר לתחלואת הילדים זה לא נכון".

במהלך הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "אין לנו שולי ביטחון כי יש לנו אלף חולים קשים. אנחנו צריכים לפתוח אבל בזהירות. הימים הקרובים חשובים לנו כדי לחסן כמה שיוצר. כל יום קונה לנו חיים, קונה לנו בריאות. פתיחה הדרגתית והתכנית הכלכלית הם מה שצריכים. אין לאף אחד הנאה מהגבלות".

על כך השיב לו בני גנץ: "אתם מזלזלים בפקידים. אנחנו חושבים אחרת ממכם. אתה משחק עם הנתונים לפי הצרכים שלך. התכנית הכלכלית צריכה להיות נדונה בממשלה. אנחנו לא עוצרים תוכנית כלכלית, אנחנו עוצרים שוחד בחירות. אנחנו לא משטר נשיאותי. אף אחד לא יציג תוכנית שהיא לא אחראית. מה לעשות חושבים אחרת".

השר דרעי מציין שעם פתיחת המשק לפי התו הירוק, צריך גם לפתוח את בתי הכנסת. "אני מקווה שהגורמים המקצועיים במשרד הבריאות יביאו פיתרון", אמר דרעי. "אבל לא יעלה על הדעת שאנחנו פותחים כמעט את הכל אבל לא בתי תפילה".

השר הוסיף: "לגבי חתונות, המתווה של 20 איש לא רציני כי רק המשפחה הקרובה הם יותר מזה. חייבים להגדיל את האפשרות להתחתן. צריך לבנות מתווה אחר לחתונות. לגבי פורים, חייבים לא לחזור על מה שהיה בפורים, למרות שאיש לא היה אשם או עבר עבירה, אבל לא היינו מודעים ואנחנו מודעים מה התוצאה. אנחנו חייבים לאסור בפורים את כל ההתקהלויות אבל צריך לבדוק איך".

דרעי דרש לפתוח את בתי הכנסת לפחות לשבת זכור, אז מגיעים רבים לבתי הכנסיות לשמוע את הקריאה, כאשר לפי התחזית, מזג האוויר צפוי להיות קריר ולא יתאפשר להתפלל במנייני חצרות. ראש הממשלה נתניהו ענה לו במליצה: "זכור את אשר עשה לך הנגיף".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה דרש לסגור את מירון. "הייתי עכשיו עם צמרת משטרת ישראל ואני שומע על 40 אלף איש בקבר רשב"י. זו התקהלות יותר מכל התקהלות אחרת שהייתה עד עכשיו. המשטרה יודעת לבלום את האוטובוסים אבל צריך צו סגירה למקום".

דרעי התפלא: "מתי זה? זו לא ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי, מה קרה שתהיה התקהלות?".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

וסגירת קבר הרשב"י במירון…
חחחח זו בדיחת הקינוח לכבוד פורים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו