'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל'

'לא תסור' אפילו כשאנחנו לא מבינים את מאמר הצדיקים אנו מחוייבים לקיים מאמרם בלא שום נדנוד ופקפוק. מאמר לשולחן שבת.

בפרשתנו בעניין ציות לגדולי התורה והיראה, כתוב 'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל' רש"י הק' מבאר את פשר ההתבטאות 'ימין ושמאל', שאפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין אתה מחויב לשמוע בקולו, וכל שכן כשאתה הטועה אתה מחויב לשמוע בקולו, פירוש הדברים הוא לא שבאמת יבוא תלמיד חכם ויאמר על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין, אלא אנו בדעת בעל-בית שיש לנו נדמה לנו שמה שהוא אומר ימין זה שמאל או להיפך.

קרא עוד

[postim]

אנו, היהודים הפשוטים צריכים לחיות בהתבטלות מוחלטת לגאוני וצדיקי הדור ולדעת כי מאמרם מאמר תורה דעתם דעת תורה והילוכם הילוך תורה, וכמו שכבר הבאנו הרבה מקורות לחיוב זה מקורות התורה וממאמרי חז"ל.

כמו ששמענו לאחרונה בפרשת גיוס בחורי הישיבות שמורים לבחורי הישיבות מה ואיך לנהוג בשעה שקוראים להם  להתייצב בבקו"ם לא יכול בחור לקום ולומר אני מבין שאני צריך לנהוג אחרת, וזאת כי הוא סומך ויודע  שהמורים לו איך לנהוג יודעים ורואים בראייה יותר רחבה עמוקה ובוגרת ממנו, הוא הדבר גם לענייננו יהודי צריך לידע שהצדיקים רואים ויודעים יותר מאיתנו ועלינו להכפיף דעתנו ורצוננו לדעת תורה שהם המוסרים מדור לדור ומלמדים אותנו את הדרך נלך בה ואת המעשה אשר נעשה.

בעניין הציות לגדולי ישראל ידוע שר' יהונתן אייבשיץ זצ"ל היה נוהג לערוך ויכוחים עם המלומדים הנוצרים שבדורו, ותמיד יצא וידו על העליונה,

באחד מן המקרים נתווכח עימו כומר וטען לו, כיצד יש בתורתכם דין 'שכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה' כשבתורה עצמה לא על כל המצוות יש עונש מיתה, ועל עובר על דברי חכמים יש חיוב מיתה גורף. השיב לו ר' יהונתן אמשול לך משל כשבא אדם לפני המלך ועושה מעשה איום על שלומו מה הוא עושה מייד הוא מעבירו אל אנשי החוק, וכאשר בא אדם לשומר הסף אשר למלך ועושה מעשה איום על שלום המלך מייד במקום הרי יהרגוהו.

הוא הדבר סיים ר' יהונתן, הקב"ה מסר לחכמים את כח השיפוט, את הכוח להוביל את עם ישראל ולהורות לעם את הדרך נלך בה, ולכן אנו מחויבים לשמוע בקול דברי חכמים אשר הם הרי שופרו של הקב"ה, יי רצון שנזכה לעבוד את ה' בלב שלם ונזכה ללמוד וללמד ולקיים את כל מצוות תלמוד התורה הקדושה.

שבת שלום ומבורך.

ע"פ. רש"י הק', פי' הרמב"ן על התורה, מהר"ל.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק וברוך

תודה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו