ואתה אמרת היטב איטיב עמך • מאמר לשולחן שבת

ואתה אמרת היטב איטיב עמך כפל הלשון 'היטב איטיב'‏ • ‏'ושמרתיך בכל אשר תלך' למה נתיירא יעקב • 'הגומל חסדים טובים' יש חסד שאינו טוב? • מאמר לשולחן שבת

בפרשת וישלח מסופר על ההכנה שיעקב אבינו עליו השלום עושה לקראת הפגישה ההיסטורית והגורלית עם אחיו עם עשיו, עם ‏אחיו שמתנהג כמו עשיו ורוצה להרגו ולהכותו אם על בנים, יעקב אבינו מכין עצמו לשלושה דברים לדורון לתפילה ולמלחמה, ‏לדורון, שלח לעשיו עדרי עדרים של צאן ובקר גמלים וחמורים להשקיט הרוגז, למלחמה, חילק מחנהו לשניים אם יבוא על ‏המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה, לתפילה, יעקב אבינו עליו השלום עומד בצר לו ושופך לפני קונו את צקון ‏לחשו 'הצילני נא מיד אחי מיד עשיו כי ירא אנוכי אותו… ואתה אמרת היטב איטיב עמך'.‏

קרא עוד:‏

[‏postim‏]‏

במאמר הנוכחי נתמקד בטובו וחסדו הגדול של הא-ל אבינו מלכנו קודשא בריך הוא כפי מה שנלמד מבקשת יעקב אבינו עליו ‏השלום בעת צרה, 'ואתה אמרת היטב איטיב עמך'.‏

כפל הלשון 'היטב איטיב'‏

ראשית יש להתמקד בבקשת יעקב אבינו עליו השלום למה כפל הלשון היטב היטיב, רש"י הק' על הפרשה כבר מתרץ תימה זו ‏ואמר 'היטב' בזכותך 'איטיב' בזכות אבותיך, אך לכאורה יש לדייק הלא זכות אבות קודמת לזכויות עצמו, ואם כן למה תלה רש"י ‏את ההטבה הראשונה ביעקב, אלא מבאר האבני נזר זיע"א על פי הדקדוק 'היטב' היא הגדרת הטבה הגדרת טוב, 'איטיב' היא פועל ‏שמישהו ייטיב, כל פועל מוגבל בעושה ובזמן הפעולה, אך הגדרת ההטבה הכללית אינה מוגבלת, והרי נחלתו של יעקב היא ‏‏'נחלה בלי מצרים' וכמו שאמרו חז"ל, אם כן דייק רש"י בהגדרת הטוב הכללי שזה עולה על יעקב, וזה מה שיעקב אבינו עליו ‏השלום ביקש הטבה בלא גבול בלא תלות בזמן או מפעיל, וללא מצרים.‏

עוד אפשר לבאר את כפל הלשון היטב איטיב על פי מאמרו הידוע של הרה"ק ר' משה לייב מסאסוב זיע"א שאמר, 'רבונו של עולם ‏כל מה שאתה עושה הוא טוב, אך יש טובה הנראית מתוך רעה, ויש טוב בולט וחזק הנראה גם מתוך טוב הקודם לו', וזה ביקש ‏יעקב אבינו, היטב איטיב שתתן לי טוב שיהא ניכר מתוך טוב הקודם לו וחס וחלילה לא טוב הניכר מתוך רע, ובספר אמרי שפר ‏מפרש בדרך זה גם את פסוקי ההלל, 'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו, יאמר נא ישראל כי לעולם חסדו' שאמנם 'הודו לה' כי טוב ‏כי לעולם חסדו' שצריך כל אדם ישראלי להודות לה' יתברך על הטובה ועל הרעה, אך אנו מבקשים 'יאמר נא ישראל כי לעולם ‏חסדו' אנו מבקשים שגם הישראל ידע ויבחין שהוא חסד, חסד של ממש הניכר מתוך הטוב הקודמת לו.‏

'ושמרתיך בכל אשר תלך' למה נתיירא יעקב

רש"י מפרש על פי הגמרא בברכות שיעקב אבינו למרות הבטחת קודשא בריך הוא 'ושמרתיך בכל אשר תלך' נתיירא וחשש שמא ‏גרם החטא לעזיבת ההבטחה, וכמו גם שישראל הובטחו לניסים בכניסתם לארץ לאחר גלות בבל כמו שנעשו בזמן הכניסה לארץ ‏מגלות מצרים אך החטאים גרמו שלא יזכו, ולכן פחד יעקב ונשא תפילה מחודשת לפני אדון כל 'הצילני נא מיד אחי', אך נשאלת השאלה אם כן למה ‏יעקב אבינו מזכיר את ההבטחה שניתנה לו, אדרבה אם ההבטחה התפוגגה על פי החשש של שמא גרם החטא למה להזכיר את ‏ההבטחה למה לומר 'ואתה אמרת היטב איטיב' ואם אין חשש שמא גרם החטא אם כן מה מתפלל עכשיו כשהוא מצויד עם הבטחת ‏‏'ושמרתיך בכל אשר תלך'.‏

יש לבאר על פי חידושו של הבית הלוי, יעקב אבינו לא נתכוון בתפילתו על עצמו, יעקב אבינו אמר לעצמי ולעורי איני חושש, ‏מכיוון שכל מה שיקרה לי הוא רצון קודשא בריך הוא ואת רצון קודשא בריך הוא הריני מקבל על עצמי באהבה, אלא הוא התפלל ‏אל שמו הגדול שלא יתחלל, וזה יעקב אבינו אומר בתפילתו 'ואתה אמרת היטב איטיב עמך ושמתי את זרעך כחול הים' ואם אחי ‏עשו הרשע 'יבוא והכני אם על בנים' היאך תתקיים ההבטחה, וחלילה יתחלל מאמר קודשא בריך הוא, ועל כבוד שמיים שלא ‏יחולל עומד ומתפלל יעקב אבינו בעת צרתו.‏

יהי רצון שנזכה לחסדים טובים וכמו שפרשו רבותינו הקוה"ט זיע"א שכל מה שעושה הקדוש ברוך הוא לטובה ואנו מבקשים ‏לראות בחוש שהחסדים הם טובים.‏

שבת שלום.‏

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו