וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל • האם נמצא השריד?

חוקרים מצאו בתמנע שרידי בגדים מתקופת ממלכת ישראל הקדומה לפני שלושת אלפי שנים • בין הגילויים: בגדי יוקרה צבועים באיכות גבוהה. האם זהו כנף בגדו של שאול המלך שנכרת על ידי דוד בעין גדי?

משלחת ארכיאולוגית מאוניברסיטת תל אביב, בראשותו של ד"ר ארז בן יוסף, מצאה עשרות שרידי טקסטיל מימי מלכות דוד באתר תמנע שבערבה.

האריגים שנחפרו שופכים אור ראשון על אופן הלבוש בימי ממלכת ישראל המאוחדת. בממצאים מגוון של סוגי בדים, מחתיכות שקים פשוטים ועד לבגדים יוקרתיים, יפים ועדינים להפתיע. בנוסף לפיסות הבגדים, באתר נמצאו בדים נוספים כמו שקים ואוכפים.

קרא עוד:
[postim]

תמנע זה אתר ייחודי, שכמעט אין כדוגמתו לא בארץ ולא בשאר הלבנט", הסביר ד"ר בן יוסף והוסיף כי "היובש הקיצוני בתמנע משמר ממצאים אורגניים שלא משתמרים בשום מקום אחר."

לדברי החוקרת הראשית, ד"ר אורית שמיר מרשות העתיקות, בבדים שנמצאו יש דמיון לבדים הרומיים בשל האיכות הגבוהה של האריגה והצביעה.

חתיכות הבדים הנדירות מתווספות לאוסף ייחודי של ממצאים אורגניים שמורים היטב שהתגלו לאחרונה בתמנע על ידי בן יוסף ומשלחתו. אוסף זה כולל חתיכות עור מעובד, חבלים, מקלעות וזרעים של דגנים ופירות של כל שבעת המינים, ומינים נוספים.

"השימור הנדיר של חומר אורגני בתמנע מהווה חלון לעולם שלם, שעד כה היה חסר לחלוטין באתרים מתקופת המקרא. הממצא מאפשר כיווני מחקר חדשניים, כגון חקר דנ"א קדום" הוסיף ד"ר בן יוסף.

לגבי אוסף האריגים, מבהיר ד"ר בן יוסף שלא מדובר בבגדים של ממלכת ישראל עצמה, אלא בדוגמאות הקרובות ביותר שיש בידינו לאופן שבו התלבשו בימי דוד ושלמה. אלו הם הבדים היחידים שנתגלו מהתקופה ההיא בכל דרום הלבנט.

חבל משיער עיזים שנחשף בתמנע. צילום קלרה עמית, רשות העתיקותחבל משיער עיזים שנחשף בתמנע. (צילום: קלרה עמית-רשות העתיקות)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו