Anna Kaplan/Flash90

על קונפליקטים, היעדר הרמוניה ואיזון / רענון לשבת מאת צבי סילבר

כמידי שבוע בשבוע מגיש הרב צבי סילבר רענון לשבת. והשבוע: מהי הסיב לשינוי שמו של יהושע ומה עומד מאחורי זה. "כיון שידע משה שהמרגלים לא הולכים בכוונה טובה וייתכן שיחזרו ויוציאו דיבת הארץ רעה, פחד משה שמא יבטל יהושע - העניו - את דעתו מפני דעתם ויצטרף אליהם"

בפרשת שלח שנקרא בעז"ה השבוע נלמד על שינוי שמו של יהושע – מהושע ליהושוע.

מה הסיבה לשינוי שמו של הושע?
בתרגום יונתן בן עוזיאל מבואר – 'כאשר ראה משה את ענוותנותו של הושע בן נון, קרא לו משה יהושע'

ועדיין לא מובן מה הקשר לענווה?
בספר 'שם משמואל' מבואר הקשר באופן נפלא,
בדרך כלל, אנשים שנוהגים במידת ענווה אמיתית, נוהגים לבטל את דעתם מפני אחרים.

כיון שידע משה שהמרגלים לא הולכים בכוונה טובה וייתכן שיחזרו ויוציאו דיבת הארץ רעה, פחד משה שמא יבטל יהושע – העניו – את דעתו מפני דעתם ויצטרף אליהם.

כדי למנוע זאת, שינה משה את שמו של יהושע, בכך שהתפלל עליו "י-ה יושיעך מעצת מרגלים", ולא תטה אותו הענווה הטובה שלו למעשה לא טוב.

המחשה מדויקת זו מבהירה כי המידה הטובה ביותר כמו ענווה, הופכת להיות מדה מגונה ברגע שהיא מקוימת מול כאלו שהולכים בדרך לא טובה.

האדם העניו צריך להיות ער מתי נכון לו לבטל את דעתו מול אחרים, ומתי הוא צריך לעמוד על דעתו ולבטל את דברי האחרים.

בכל עת חשוב לתרגל את ההרמוניה והאיזון הנדרש בכל מידה ועניין.

ערנות היא זו שתביא למצב של תשובות ואגירת כוחות להתמודדות עם התחושה הבלתי נעימה של קונפליקט והעדר הרמוניה.

בעסק הקונפליקט מופיע כל פעם בצורה אחרת.

הדוגמה הנפוצה,
בעל עסק קובע מחיר לשירות או מוצר, כאשר התמחור מבוסס על הוצאות ישירות, הוצאות עקיפות ורווח שבעל העסק רוצה וצריך להרוויח,
לקוח מגיע לעסק ומקבל את השירות ומלא תשומת הלב כפי שהמציאות מוכיחה שלשירות יש השפעה של מעל 60% בסיכויי המכירה.

וכאן מגיעה השאלה שמסווגת כשאלה הכי לא נעימה ושהכי מנסים להתחמק ממנה,

הלקוח שואל כמה יעלה לי?
בעל העסק עונה לו – כך וכך יעלה לך!

תגובת הלקוח – מאוד יקר! אפשר לעשות לי הנחה?

הרגע הזה הוא קונפליקט עצום לבעל העסק, האווירה וההרגשה הטובה שהוא נותן ללקוחות חשובים לו מאוד, ואווירה זו דורשת ממנו להמשיך עם האווירה הטובה ולתת ללקוח את המחיר שמתאים ללקוח, אבל בעל העסק יודע היטב שמכירה בהנחה כמו שהלקוח רוצה תשאיר אותו עם הפסד…

סיכוי גדול שבעל העסק ייתן את ההנחה כדי לרצות את הלקוח ולחסוך מעצמו את התחושה הלא נעימה של קונפליקט,
אבל כאן בדיוק המקום שקונפליקט והיעדר ההרמוניה היא ההרגשה הנכונה, וכך לימדנו המורה הגדול מכולם משה רבינו ע"ה.

נשתדל לחדד לעצמנו את המטרה לשמה הקמנו את העסק, נעמוד על כך שלא נצא בהפסדים, נדגיש וניתן את הטוב ביותר שיש לנו לתת וכך בסייעתא דשמיא נפחית לעצמנו את המצבים הלא נעימים.

בברכת שבת שלום,
צבי סילבר.

על העריכה:
נָתַלֶ'ע הולצמן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו