ביום הילולת מייסד הלימוד האר"י הק' זי"ע: קובעים לימוד ב'חק לישראל'

ביום הילולת מייסד הלימוד, האר"י הק' זי"ע: 'קבלה טובה': קובעים לימוד ב'חק לישראל' • לרגל ההילולא סבסוד מיוחד על כל המהדורות ע"י מפעל החק העולמי

לרגל הילולת מייסד סדר הלימוד ב'חק לישראל', אדונינו האר"י הקדוש זי"ע, ביום ה' מנחם-אב, קבעו גדולי וצדיקי הדור שליט"א כי קביעת לימוד לפי סדר ה'חק', זה סגולה גדולה ונפלאה שיקבל האדם על עצמו ביום ההילולא קדישא. מיד עם הישמע הוראת גדולי הדור, קובעים לעצמם אלפי שלומי אמוני ישראל, זקנים עם נערים, מבוגרים וצעירי הצאן, קביעת חוק לימוד יומי בספה"ק 'חק לישראל', ובזה לחדש מסורת הדורות בספר הקדוש הזה.

כמו כן, מופץ בימים אלו ברבבת אלפי עותקים הגיליון המופלא 'חק לישראל', בשבח לימוד ה'חק', כשבין דפיו ניתן לקרוא חומר מעניין ומעשיר, ראיון נדיר עם מרא דכולא תלמודא הגאון הנודע רבי מיכל זילבר שליט"א ראש ישיבת זוועהיל מגדולי מרביצי התורה בדורינו. שיחה מרתקת מהמגיד הנודע הגאון רבי שלמה לוינשטיין שליט"א.

כידוע, תקנת הלימוד היומי ב'חק לישראל' ייסד אדונינו האר"י הק' ז"ל כפי שסיפר תלמידו מהר"ח ויטאל ז"ל בזה"ל: האר"י היה נוהג לקרוא בסדר הזה בכל יום בחזרתו מבית הכנסת לאחר אכילתו, עטוף בטלית ומעוטר בתפילין, עכ"ל. ולכן, נהוג ללמוד בסדר 'חק לישראל' אחר תפילת שחרית עוד בלבוש הטלית ותפילין. ואמנם כיום רבים הנוהגים לפתוח בו את יום הלימודים לאחר תפילת שחרית, ויש הלומדים זאת במשך היום כשזמנם פנוי בשלוה ובהרחבת הדעת.

ובטעם הדבר, האריך רבינו חיים ויטל זי"ע בספר שער המצוות (פר' ואתחנן), ובתוך דבריו נתפרש בדברי האר"י הק' טעם לסדר לימוד זה בדרך הפשט, שבלימוד זה מקיימים החובה "קבעת עתים לתורה", כלשונו: "אין אנו מדברים בכל עסק התורה שאדם עוסק, רק בלימוד קבוע שצריך ללמוד בכל יום בקביעות בסוד קבעת עתים לתורה", והוא החיוב קביעות עתים לתורה שמוטל על כל יהודי ויהודי.

והיה להאר"י הק' גם טעם ע"ד הנסתר לתקנת לימוד סדר זה, כמו שפירש באריכות בספר תולדות יוסף (להג"ר יוסף לאנדא אב"ד יאס – דף כ ע"ב), ועיקר דבריו הם, דענינו להמשיך קדושת השבת לימות החול, ולהשפיע קדושה ל"קליפת נוגה", שהיא הקליפה החיצונה אל הקדושה, והיא מעורבת מטוב ורע וצריך למתקה. ויש כאן גם אזהרה שלא יוכל להשיג קדושת והארת שבת ביום השבת אם לא ילמד בסדר לימוד זה.

הסדר המופלא של 'חֹק לישראל' [או כפי שנקרא בחיבה ה"חק"] הוא כדלהלן: מערך של חמישה ספרים הסודרים את חמשת חומשי התורה. הסדרה מסווגת כשיעור לימוד יומי על פרשיות התורה כסדרן. כל פרשה ופרשה בתורה מפורטת. השיעורים נערכו על פי סדר הלימוד של האר"י כמתואר בספר "פרי עץ חיים" וכוללים: קריאת פסוקי תורה, נביאים וכתובים, לימוד פרק משנה, קטע גמרא וקטע מספר קבלה.

פסוקי התורה נקראים מפרשת השבוע, פסוקי הנביאים נקראים על פי רוב מהפטרת הפרשה ופסוקי הכתובים נקראים מספר משלי מתחילתו ועד סופו (מלבד חמשה הפסוקים האחרונים) ואחר כך מחמשת חלקי ספר תהלים. מספר הפסוקים נקבע על פי היום בשבוע: ששה בימי ראשון ורביעי, ארבעה ביום שני וחמשה בימי שלישי וחמישי.

פרקי המשנה נקבעים על פי היום בשבוע: ביום ראשון פרק מסדר זרעים, ביום שני מסדר מועד וכן הלאה. קטע הגמרא הוא על פי רוב מהפרק בתלמוד הבבלי המקביל לפרק המשנה, (בימי ראשון ושישי נבחרים קטעים מתוך המסכתות ברכות ונדה). קטע הקבלה הוא על פי רוב מתוך ספר הזוהר.

סדר הפסוקים והפרקים כפי שנהוג היום הודפס לראשונה על ידי רבי יצחק בן ברוך שחילק את ששת סדרי המשנה לששת ימות החול, והתאים את הסדר ללימוד מהיר ומסודר. לסדר זה הוסיף הרחיד"א ז"ל קטעי הלכה ומוסר וקראם על שמו "יוסף לחק".

והנה, כתב ב'קיצור שלחן ערוך': "מִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת תּוֹרָתוֹ קֶבַע, אֶלָּא שֶׁהוּא קוֹבֵעַ עִתִּים לַתּוֹרָה . . אַשְׁרֵי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ חֹק קָבוּעַ וְלֹא יַעֲבֹר, לִלְמֹד בְּסֵפֶר "חֹק לְיִשְׂרָאֵל" דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ".

ואכן, גדולי וצדיקי הדורות עודדו וזירזו מאוד ללמוד את הסדר ב'חק לישראל', ועיקר הסיבה היא, כי בעזרת לימוד ב'חק' ניתן ללמוד קטעים מכל חלקי התורה המרכזיים בזמן קצר יחסית.

ובפרט בקרב חסידים ואנשי מעשה, הנהיגו בכל עוז את הלימוד ב'חק', ומייחסים ללימוד הזה סגולות מופלאות ל"בני, חיי ומזוני", כמליצה על פי לשון הגמרא "חוק – לישנא דמזוני הוא" (ביצה, דף טז ע"א). ונודע שהרה"ק הרב רבי אלימלך מליזענסק זי"ע אשר הרבה ללמוד בספרי הרחיד"א ז"ל זירז את הלימוד ב'חק לישראל', והרה"ק רבי רבי לוי יצחק מבארדיטשוב זי"ע אף הוא הפליג במעלת הלימוד וכתב בהסכמותיו כי "מצווה גדולה להגות בו תמיד בכל יום בבוקר בבוקר לקיים מצות קביעות התורה". והרה"ק בעל דברי יואל מסאטמאר זצ"ל העיד, כי בשעת הלימוד ב'חוק' הוא שואב את התשובות על שאלות ששואלים אותו כל יום.

הלימוד היומי ב'חק' מותאם לכל הגילאים, מבוגרים וצעירים, בחורים ואף ילדי חמד, כולם יכולים למצוא בו מבוקשם, להתייגע בדברי 'תורה שבכתב' ו'תורה שבעל פה', ולהעשיר ידיעותיהם ברוב חלקי התורה, ובוודאי שהקובע 'חוק ולא יעבור' לימוד בספר הקדוש הזה, מלבד מה שזוכה ללמוד ולעמול בדברי תורה הלכה וקבלה, יעמוד לו דבר זה לזכות ולישועה לינצל מכל פגעי הזמן ולהיוושע בדבר ישועה ורחמים.

ניתן לשמוע שיעורים על החק בעברית. אידיש ואנגלית, ע"י גדולי התורה שליט"א במערכת קול החק במספר 0732-622-622

כאמור לרגל ההילולא יצאו במפעל חק לישראל העולמי במבצע מיוחד של סבסוד ומכירת כל סוגי המהדורות והגדלים מכל המכונים, לפרטים במשרדי חק לישראל העולמי בישראל: 02-500-36-26

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו