הגר"מ מאזוז: אסור להזהיר נהגים מפני משטרת תנועה

שו"ת הלכתי: מותר ללמוד כדי להיות רב? כמה שעות צריכים לישון בשבת? מותר לצרוב דיסקים? המברך בסעודה שלישית לאחר השקיעה, למתי נחשבים לו הברכות למניין מאה ברכות?

מגוון עצום של שאילות בכל הנושאים נשלחים מידי יום לפתחו של ראש ישיבת כסא רחמים, הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א. לפניכם תשובות שענה בקצרה בנושאים שונים. יודגש, כי אין לסמוך על הדברים הלכה למעשה וכל אחד ישאל את רבו.

שאלה: אדם הלומד כדי להיות רב, האם זה נקרא שלומד תורה שלא לשמה?
תשובה: עיין בפירוש המשנה להרמב"ם בהקדמה לפרק חלק שאם מתכוין שיכבדוהו בני אדם ויקומו מפניו וינשאוהו וישבחו אותו הרי זה מגונה. ע"ש. אבל אם מתכוין להיות רב ות"ח ובקי בדיני התורה הרי זה משובח.

שאלה: כשמבחין אני במשטרה האורבת לעברייני תנועה, האם מוטל עלי להזהירם שיחגרו עצמם כדי שלא ייתפסו, או שעדיף שייתפסו וייקנסו, וכך אולי יתרגלו לחגור עצמם?
תשובה: עדיף שייקנסו ויצילו את חייהם להבא.

שאלה: כיצד יש לנהוג בענין השינה בליל שבת ובמוצאי שבת קודש. מאחר והנשר הגדול הרמב"ם (פרק ד' מהלכות דעות הלכה ד') פסק שיש לאדם לישן שמונה שעות עד שתעלה השמש, ובהלכה שאחריה כתב שלא לישן אחר אכילתו אלא ימתין כמו שלש או ארבע שעות. ולפי חשבון זה יש הפרש בין אכילתו לקימתו כמו אחת עשרה או שתים עשרה שעות, ואם כן חייב לוותר או על סעודה ראשונה או על סעודה רביעית. ואפילו נאמר כהאומרים שדי לישן שש שעות ולהמתין אחר אכילה שעתיים, עדיין יש לנו הפרש שמונה שעות מסיום אכילתו עד קימתו, ובימות הקיץ שהשבת יוצאת מאוחר נאלצים לוותר על אחת מהן, והשאלה על מה יוותר?
תשובה: לדבריך יצטרך לוותר על שתי הסעודות של ליל שבת ומוצאי שבת. אבל השבת שומרת על הבריאות, ויישן כרצונו וערבה שנתו.

שאלה: בסעודה שלישית שנמשכה אחר צאת השבת, האם הברכות יכולות להימנות בכלל מאה ברכות של שבת?
תשובה: נראה שכן.

שאלה: האם מותר לצרוב דיסקים, לשימוש פרטי?
תשובה: אם שייך לאחר, אסור. ואם זה שלו ורוצה להעתיק עוד אחד בשבילו או למחשב, מותר.

שאלה: כיצד צריכה להיות התייחסותנו לעין הרע?
תשובה: כדאי לחוש, כי רבים חללים הפילה בעוה"ר, אבל לא להגזים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו