מדחי אל דחי: נקודת השפל של האיראנים מעמיקה / ד"ר מרדכי קידר

החרמת הארכיון הגרעיני, שיבוש ההתבססות של משמרות המהפכה בסוריה, התיאום המוחלט עם טראמפ ו"הבגידה" של פוטין: אחרי שהבינו שישראל הצליחה לסגור עליהם מכל הכיוונים - האיראנים מנסים להציל את הכבוד האבוד / סקירה ופרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השבוע חווינו הסלמה קשה בגבול בין ישראל ורצועת עזה. זה כבר לא הפגנות וניסיונות של עזתים להסתנן לישראל, אלא ירי טילים ומרגמות בהיקף שלא ראינו מאז מבצע "צוק איתן" לפני כארבע שנים. עד כתיבת שורות אלה (בוקר יום רביעי) לא היו ב"ה אבדות בנפש בצד הישראלי, אלא פציעות בלבד, אבל לכול ברור שיש מרחק קטן מאוד בין פגז הנופל ברחוב ויוצר בור, ובין פגז הנוחת על בית מגורים או גן ילדים ומשאיר הרוגים ופצועים.

השאלה העולה מאליה היא, מדוע כל זה פורץ עכשיו? האם הסיבה היא הפגיעה שפגע צה"ל בעמדת תצפית של ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בעזה, וחיסול שלושת המחבלים שהיו בה? או שמא גורמים אחרים עומדים מאחורי ההסלמה הזו? שאלה אחרת היא: מדוע חמאס והג'יהאד עובדים במקרה זה ביחד, אחרי תקופה ארוכה של מתיחות בין שני הארגונים? ומדוע התרחבה הפעולה אל מעבר לאזור של "חוטף עזה"?

התשובה האחת לכל השאלות היא הגורם הדוחף והיוזם של סבב האלימות הנוכחי. גורם זה הוא איראן. איראן היא המממן של הג'יהאד והחמאס, והיא זו שהעבירה את הדרישה לשני הארגונים לחמם את הגבול ולהתחיל מחדש את המתיחות וחילופי האש עם ישראל. מה שגרם לאיראן לדרוש זאת היו ההתפתחויות בסוריה בשבועות האחרונים.

מזה שנים שישראל פועלת בחופשיות רבה נגד מטרות איראניות בסוריה, מפציצה יעדים ומחסלת קצינים וחיילים, ואיראן עד היום לא עשתה כמעט שום דבר כדי לנקום את דמם של עשרות איראנים שנהרגו בהפצצות אלה, וכדי להשיב לישראל על הרס התשתיות הצבאיות של איראן בסוריה. הסיבה שאיראן לא פעלה נגד ישראל היא הנחיתות המבצעית והמודיעינית שהיא סובלת ממנה מול ישראל, שפגעה אנושות ביכולת של האיראנים אפילו להגן על עצמם באמצעות מערכות נ"מ חדשות שהם הביאו לסוריה, שכן ישראל השמידה אותן מיד עם הגיען לסוריה, לפני שהופעלו ולפני שהפכו למבצעיות.

ישראל גם הוכיחה את היכולת המודיעינית הגבוהה שלה, שכן התקפותיה על הכוחות האיראניים היו מדויקות, ועובדה זו הכניסה את מפקדת הכוחות האיראניים למגננה זהירה שמא תפגע ישראל במפקדי הכוח האיראני בסוריה, ובראשם קאסם סולימאני. ישראל פגעה במטרות האיראניות בכל רחבי סוריה, לא רק בקרבת הגולן, וכך הוכיחה ישראל לאיראנים ולתומכיהם הרוסים את הנחישות והיכולת הישראלית לפגוע במטרות איראניות מרוחקות, עם רמיזה ליכולת הישראלית לתקוף מטרות גם בתוך איראן.

אבל מה שהפיל על האיראנים את הפחד הגדול ביותר היה העובדה שרוסיה ראתה את כל מה שישראל עושה לכוחות האיראניים בסוריה, ולא נקפה אצבע כדי לסייע לאיראנים. הם גם רואים את נתניהו מגיע כל כמה חודשים למוסקבה, יושב עם פוטין שעות על גבי שעות, יוצא בהכרזה כמעט קבועה המשבחת את ההבנות בין ישראל לרוסיה ורומז לכך שלישראל יש צ'ק רוסי פתוח, אור ירוק זוהר, לפעול נגד איראן ככל אוות נפשה. התיאום בין נתניהו לפוטין מוציא את האיראנים מדעתם, והם רואים בכך בגידה של הרוסים בהם, אחרי שהאיראנים הקיזו את דמם במלחמה הקרקעית נגד המורדים באסד.

צפו: הד"ר הישראלי השתיק את השייח המוסלמי ועורר סערה בעולם הערבי


מנגד, האיראנים גם מניחים שהממשל האמריקני מגבה את ישראל בכל מה שהיא עשתה, עושה ותעשה נגד האיראנים בסוריה, שכן ממשל זה העביר את השגרירות האמריקנית לירושלים מבלי שישראל נדרשה (עכ"פ עד עכשיו) לשלם מחיר מדיני עבור המחווה האמריקנית הזו. ישראל הצליחה לשכנע את ארה"ב לצאת מהסכם הגרעין, ולמעשה – על פי תחושת האיראנים – ישראל מכוונת את מדיניות הממשל האמריקני במזרח התיכון, שכן ממשל זה סומך על הניסיון והידע שישראל רכשה לאורך 70 שנותיה בכל מה שנוגע לאזור מסובך זה. נתניהו בראיית האיראנים הוא המדריך של טראמפ לענייני המזרח התיכון, ונתניהו היה זה שדחף את טראמפ לצאת מהסכם הגרעין ולחדש את הסנקציות לא רק על איראן אלא על כל חברה ואדם שישתפו פעולה עם איראן, ובעיקר חברות אירופאיות.

השימוש המושכל, הנרחב וההחלטי שעשתה ישראל בשילוב בין העוצמה המודיעינית והעוצמה המבצעית, יחד עם העוצמה המדינית הישראלית שגייסה הן את רוסיה והן את ארה"ב לטובת המדיניות הנחושה של ישראל בסוריה, כל אלו גרמו לאיראנים להוריד פרופיל, לבלוע את העלבון וההשפלה שישראל הנחילה להם, ולהימנע מכל פעולה ישירה נגד ישראל. אלא שלאיראנים יש שיטה קבועה להילחם באויביהם, והיא השימוש בכוחות זרים נגד אויביה. לכן איראן תומכת בחות'ים בתימן, בחיזבאללה בלבנון, באסד בסוריה, במיליציות הנאמנות לה בעיראק ובג'יהאד האסלאמי ובחמאס בזירה הפלסטינית, שכן כל אלה עושים עבור איראן את המלאכה הקשה של מלחמה באויבי האייתוללות, מסעודיה עד ישראל. איראן מחמשת כוחות טרוריסטים אלו, מציידת, מאמנת ומממנת אותם, ומצפה מהם לפעול כל אימת שהיא דורשת זאת מהם.

ברקע הדברים עומדת גם העובדה שישראל גנבה את ארכיון הפרויקט הגרעיני האיראני, פעולה שהסבה לשלטון האייתוללות בושה גדולה, ואם הם לא שמרו העתקים של החומר שנגנב, ייתכן שהתוכנית הגרעינית שלהם קיבלה מכה קשה שתחזיר אותה שנים לאחור, שכן מדעניהם יצטרכו לחזור על הניסויים והחישובים המופיעים בחומר הרב שישראל גנבה מתחת לאפם. פעולה ישראלית זו הציגה את האיראנים במערומיהם.

החולשה האיראנית הגבירה את ביטחונו העצמי של אסד והוא הנחה את צבאו לא לאפשר לאיראנים לאחסן ציוד צבאי בהאנגרים השייכים לצבא סוריה, כדי שישראל לא תתקוף האנגרים אלה. הרוסים מוכנים ליצור מצב שהאיראנים אינם מתקרבים לישראל, וצבא אסד יתפוס את הגולן הסורי ומחדש את הסכם הפסקת האש שנחתם בשנת 1974. כך מתערער מצבה של איראן בסוריה אחרי שהיא הקיזה את דם חייליה, אנשי כוח קודס, ואנשי המיליציות השיעיות שאיראן הביאה מעיראק ומאפגניסטן, כדי להציל את אסד ושלטונו.

לא, תודה: לישראל אסור להסתנוור מהחיבוק הסעודי / ד"ר מרדכי קידר


אירועי השבועות האחרונים בסוריה, שבהם הנחילה ישראל לאיראנים תבוסה קשה על אדמת סוריה, הביאו את השלטון האיראני לדרוש משני הארגונים שהוא מממן בעזה לפעול נגד ישראל לא רק באמצעות ירי צלפים, הפגנות ועפיפונים, אלא דרך שיגור טילים אל מעבר לאזור הקרוב של "חוטף עזה". לכן ראינו השבוע טילים נורים מעזה לאופקים, לנתיבות ולעוד אזורים הנמצאים עשרות קילומטרים מעזה.

נכון שלשני הארגונים העזתים יש אג'נדה אנטי ישראלית ברורה וותיקה, ואילו יכלו היו שולחים את ישראל לים, אבל ההתלקחות של הימים הללו היא ביוזמה איראנית ברורה. המצרים מבינים זאת היטב, ולכן הם משקיעים מאמץ רב לשים קץ לחילופי האש, כדי למשוך את השטיח מתחת לרגלי האיראנים המנסים בכל כוחם להבעיר את ישראל כנקמה על מה שעוללה להם בסוריה.

חשוב לציין שאיראן עדיין שומרת את חיזבאללה כעתודה נגד ישראל למקרה של התלקחות מלחמה ישירה בין איראן וישראל. עם זאת, אם ההתנגשויות בין ישראל לעזה יתפתחו למחול שדים גדול ורב נפגעים בדומה למבצע "צוק איתן" בשנת 2014, ייתכן שאיראן תדרוש מחיזבאללה לתרום את חלקו ולתקוף את ישראל משטחים שבשליטת חיזבאללה בסוריה, לדוגמה: הרי הקלמון שמצפון לחרמון.

בכל תסריט, ישראל חייבת לשמר בקפידה את כושר ההרתעה שלה, ולפעול בנחישות וללא כל רגישות נגד כל מי שפועל נגדה, הן ביוזמת עצמו והן כשכיר חרב של מדינה אחרת. השאלה שאינני יודע לענות עליה היא האם יש בידי ישראל יכולת להוכיח שאיראן היא העומדת מאחורי ההסלמה בדרום, ובמקרה שיש ביד ישראל הוכחה, האם ישראל תגבה מאיראן את מחיר ההסלמה מול עזה. במקרה כזה, ייתכן שמסיבת העיתונאים הבאה של בנימין נתניהו תעסוק בחשיפת הקשר האיראני לאירועי עזה של הימים החמים הללו…

מעל בימה מכובדת זו נאחל מקרב לב לכל תושבי הדרום – תושבי ישראל ורצועת עזה גם יחד – שבמהרה יגיעו לרגיעה, לביטחון ולשלום.

הטור פורסם הבוקר בעיתון 'יום ליום'

הפיכה, דיכוי, או מלחמה אזורית: כיצד תסתיים ההתקוממות באיראן?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ישראל הצליחה, ישראל עושה, ישראל… – הכל רק בס״ד! . לא כוחי ועוצם ידי, אלא בעזרתו יתברך וברחמיו המרובים עלינו

ניצחון של איש אחד: ביבי נתניהו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture