התנאים הישראלים לגרעין סעודי: הקווים האדומים שהוצגו לארה"ב

דיווח כי ישראל הציגה לאחרונה לממשל טראמפ את "הקווים האדומים" שלה לגבי עסקה המתגבשת, למכירת כורים גרעיניים מארה"ב לסעודיה. "בירושלים הבינו כי לא יוכלו לסכל את העסקה ולכן החליטו לנסות ולהגיע להבנות עם האמריקנים לגבי אופי העסקה"

היחסים החשאיים בין ישראל לסעודיה בתיווך ארצות הברית מתהדקים? על פי דיווח הערב ב'חדשות 10', ישראל הציגה לאחרונה לממשל טראמפ את "הקווים האדומים" שלה לגבי עסקת הענק המתגבשת, למכירת כורים גרעיניים מארה"ב לסעודיה. פקיד ישראלי בכיר ציין כי בירושלים הבינו כי לא יוכלו לסכל את העסקה, שצפויה להכניס מיליארדי דולרים לארה"ב, ולכן החליטו לנסות ולהגיע להבנות עם האמריקנים לגבי אופי העסקה.

הגורם ציין כי שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שאחראי גם על הוועדה לאנרגיה אטומית, נפגש לפני כשבועיים בוושינגטון עם שר האנרגיה האמריקני, ריק פרי, שמנהל את המו"מ עם הסעודים, והציג לו את הקווים האדומים של ישראל. בין היתר, ביקשה ישראל למנוע העשרת אורניום בסעודיה, להכיר את כל פרטי העסקה מראש ולקיים עמה התייעצות מוקדמת לגבי המיקום המתוכנן של הכורים הגרעיניים בסעודיה.

נוסף על כך, ביקשה ישראל תיאום ושקיפות מלאה לגבי המו"מ עם הסעודים, וכן שארה"ב היא שתספק את כל הדלק לכורים הגרעיניים בסעודיה. כמו כן, ביקשה ישראל כי האמריקנים יוציאו את כל הדלק הגרעיני שנעשה בו שימוש משטח סעודיה – כדי שלא יעובד מחדש.

השר האמריקני הבטיח לשטייניץ שארה"ב תיקח בחשבון את עמדת ישראל בנושא ותעדכן על התקדמות המו"מ עם הסעודים, כך לדברי הגורם הבכיר. השיחות בנושא צפויות להימשך בביקורו של שר האנרגיה האמריקני בישראל בחודש אוקטובר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו