מה הקשר? אין קשר… – יתד היום

שיתוף הפעולה בין שתי המחאות, דומה לשיתוף פעולה בין מפגיני מפעל ´פרי הגליל´ החוששים מסגירה, לבין מפגיני הימין המוחים נגד פירוק מיגרון

מי שחשב כי המחאה החברתית היא אכן מחאה עממית שצומחת ´מלמטה´, מהאנשים שבשטח, בלי שעומדים מאחוריה גורמים בעלי ממון ואינטרסים, המנסים דרך המחאה לשנות את השלטון, נגוע בתמימות רבה. ואם הוא מחפש הוכחות ברורות לתמימותו, הרי זו העצרת שהתקיימה אמש בתלֿאביב, בה התאחדו זה לצד זה, פעילי המחאה החברתית יחד עם מפגיני ´´השוויון בנטל´´.

אין לכאורה קשר בין שני הנושאים הללו. המחאה החברתית נבעה כלֿ כולה מהמחירים היקרים בארץ, מנטל המיסים הבלתי נסבל ומהפגיעה המתמשכת במעמד הביניים. אין לזה כל קשר לציבור החרדי ולדחיית הגיוס של בני הישיבות. אם יחליטו היום לגייס את כל רבבות בני הישיבות, הנטל על מעמד הביניים רק יגדל, כי עלות הגיוס תהיה כה אדירה, עד שיצטרכו לקצץ מיליארדים מתקציב המדינה… אגב, את המאבק החברתי התחיל דווקא צעיר חרדי מבניֿברק בחרם שהכריז על גבינת הקוטג´, אשר הצלחתו גררה אחריה את המאבק החברתי כולו, מאבק שגם הציבור החרדי יכול היה להיות שותף לו, לולי נשמעו פה ושם נימות אנטיֿחרדיות.

מחאת ה´פרייארים´ כפי שכינו את עצמם, עסקה בנושא שונה לחלוטין — נושא דחיית גיוסם של בני הישיבות. בין ראשי המוחים היו כאלו שהמיתו עצמם באוהל ´גלי צה´´ל´ — תחנת השידור הצבאית ועוד כל מיני ´ג´ובניקים´, יחד עם אנשי מילואים שתבעו ´חלוקה שווה בנטל´. לא נעסוק כאן בהיבטים של הפגנה זו, אלא רק בכך שלכאורה אין קשר ביניהם לבין מפגיני המחאה החברתית, מלבד האוהלים שהקימו אלו כמו אלו, סמוך לבית ראש הממשלה.

שיתוף הפעולה בין שתי המחאות הללו, דומה לשיתוף פעולה בין מפגיני מפעל ´פרי הגליל´ החוששים מסגירה, לבין מפגיני הימין המוחים נגד פירוק מיגרון. אין קשר בין שתי המחאות, אלא אם כן עומדים מאחוריהן אותם גורמים שמטרתם האחת והיחידה — להפיל את בנימין נתניהו מהשלטון. לשם כך, כל האמצעים כשרים, כולל הסתה אנטיֿחרדית פרועה והטלת המדינה לקלחת של עימותים פנימיים קשים, הצפויים להתחולל אם מישהו יחליט לקחת ברצינות את המחאה ולנסות לפגוע במעמדם של לומדי התורה. יש לקוות כי נתניהו, כפוליטיקאי מנוסה, יידע לזהות את המגמות של המחאות הללו, שכל כולן נועדו לערער את שלטונו — ולהתייחס אליהן בהתאם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו