בתמונה: חברי הקבינט בסיור בגבול הצפון. צילום: פלאש 90

בצה"ל מסכמים שנה: 200 תקיפות בסוריה, סיכוי גובר למלחמה בדרום

בצה"ל מסכמים את שנת תשע"ח ונערכים לשנת תשע"ט וחושפים: תקפנו השנה 200 פעמים בסורה, חיסלנו 1000 מחבלי דאע"ש. מעריכים: הסיכוי להסלמה גבוה מהאפשרות להסדרה, בידי חמאס גופות שני חיילים ושני אזרחים חיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לקראת סיום שנת תשע"ח מסכמים היום (שלישי) בצה"ל את כלל הזירות בהם התעסקו בשנה האחרונה ומה צפוי לנו להערכתם בשנה הבא, למרות שהכל ייקבע רק על ידי בורא עולם ביום הדין שחל בשבוע הבא.

רצועת עזה

בצה"ל מעריכים שהסיכוי להסלמה ברצועת עזה גבוה יותר מהסיכוי להסדרה. ההערכה מתבססת על המגעים שהיו עד כה ומידת ההתקדמות בהם. בצה"ל לא מזהים כוונה של חמאס או של כל אויב אחר ליזום מהלך צבאי נגד ישראל, אך מבחינת יכולות רקטיות, ארגון הטרור השולט בעזה כבר השלים חידוש מלאי הרקטות שהיו לו לפני המלחמה (צוק איתן) בקיץ 2014, לצד פגיעה של צה"ל ביכולותיו הימיות והתת קרקעיות.

סוגיות כמו הגדלה ניכרת יותר של מרחב הדיג, כפי שדורש חמאס, החזרת גופות החללים אורון שאול והדר גולדין ז"ל ושני האזרחים הישראלים כתנאי, גם לפי הצבא, למהלכי שיקום גדולים כגון הקמת נמלים ימיים או אוויריים בסיני עבור עזה – רחוקים ממימוש. בתווך, התעקשות אבו מאזן לקחת חלק מרכזי בשינויים ברצועת עזה לצד סנקציית עצירת תשלום המשכורות לעובדים ברצועה, מקטינים את הסיכוי לפיוס הפנים פלסטיני ובהתאם להסדרה ארוכת טווח. לפי ידיעה מודיעינית בצה"ל, האזרח הישראלי השבוי אברה מנגיסטו חי ובידי חמאס.

הדעה בצבא לגבי עצירת המימון האמריקני לסוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים פלסטינים אונר"א, בעיקר ברצועת עזה, היא שמענה חלופי לעצירת פעילות הארגון בהיעדר מימון אמריקני, היא חיונית כדי שלא להחריף את המשבר הכלכלי-אזרחי ברצועה. בצה"ל חזרו על העמדה העקרונית של הצבא לפיה מתן תקווה לפלסטינים ומציאות טובה בגדה וברצועה הם אינטרס ביטחוני ישראלי. יחד עם זאת, עמדת הצבא היא כי יש לפרק את 19 מחנות הפליטים שעוד קיימים ביהודה ושומרון ומהווים סמל וקלף פלסטיני נגד ישראל. "רשות פלסטינית חזקה ומתפקדת שנותנת שירותים לאוכלוסייתה היא אינטרס ישראלי מובהק", אמרו בצה"ל.

על פי המסמך הצה"לי, בימים האחרונים השלימו בצה"ל כבר כשליש מהמכשול התת קרקעי החדש נגד המנהרות, שהקמתו תושלם בתוך כשנה לאורך כל 65 הק"מ של הגבול עם רצועת עזה. בין לבין, בשנה האחרונה צה"ל איתר והשמיד כ-15 מנהרות טרור שנחפרו לעבר שטח מדינת ישראל. לפי הערכה בצה"ל, נותרו לחמאס עוד מספר בודד של מנהרות חודרות שטרם נוטרלו.

בצה"ל דוחים טענות שנשמעות, גם בדרג הפוליטי, להפעלת כוח מסיבי יותר שיעצור את הטרור מהרצועה: "מי שאומר שהפעלת יותר כוח תעצור את הטרור מרמה את הציבור. הטרור מלווה את ישראל מיום הקמתה ועוד שנים אחורה ויישאר פה עוד שנים. אנו פועלים נגדו בצורה נחושה, שיטתית וערכית. שיטוח שכונות של האויב יביא בסוף לפירוק הצבא והחברה. אלה שאומרים שעוד פגזים ייעצרו הטרור מקשקשים ומוכרים אשליות לציבור".
 
על פי הערכות מודיעיניות של צה"ל, בניגוד לטענות שנשמעו לאחרונה, שתי גופות החללים של הדר גולדין ואורון שאול, מוחזקות על ידי חמאס. לגבי שני האזרחים הישראלים שחצו את הגבול לרצועה, ההערכה היא שהם נמצאים עדיין בין החיים.

גם היום מחזיקים בצה"ל בתפיסה לפיה כי לא נכון לחסל חוליות משגרים של בלוני ועפיפוני תבערה. על פי הנתונים, חמאס שיגר 1400 עפיפונים ובלוני תבערה, רק כ-500 מתוכם יורטו, השאר שרפו שדות.

סוריה

למרות שעל רוב התקיפות בשטח סוריה ישראל לא לוקחת אחריות, לפי הנתונים בוצעו בשנה החולפת כ-200 תקיפות בסוריה של יעדים שונים, הכוללים בעיקר נשק מתקדם ותשתיות צבאיות של משמרות המהפיכה האיראניות ברחבי סוריה. תקיפות אלה כללו הטלות של כ-800 טילים ופצצות, רובם ממטוסי קרב. אחרי שבוצעה התקיפה הנרחבת בסוריה באמצע מאי, בצה"ל מסרו כי זיהו שהאיראנים עוצרים את המשך בניית הבסיסים והיכולות הצבאיות שלהם בסוריה, אבל מזהים שמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, נחוש להמשיך בהתבססות במדינה וליצור מסדרון יבשתי מאיראן, דרך עיראק, סוריה ללבנון.

חלק מהתקיפות הישראליות היו גם במרחב הגבול עם עיראק. פעולות מב"מ אחרות ולא מעטות בוצעו גם באמצעות הסייבר או על-ידי יחידות מובחרות של צה"ל, באופן יבשתי. על רקע פרסומים בנושא בימים האחרונים בצה"ל לא מזהים פריסה של טילים איראניים בעיראק, המכוונים נגד ישראל אך אומרים כי מרחב הפעולה הוא חופשי וצה"ל פועל במרחב בצורה שהשתיקה יפה לה.

בצה"ל שואבים אופטימיות מהמעורבות המתחזקת של ארה"ב נגד ההתפשטות הצבאית האיראנית, בסוריה ובעיראק, שלא נעצרה גם אחרי שורת התקיפות הרבות שיוחסו לישראל. לפי הצבא, צה"ל היה מעורב בשלוש השנים האחרונות בהריגתם של כ-1,000 פעילי דאעש במזרח התיכון, ישירות או כחלק מהמערכה הבינלאומית שהסתיימה בהבסת המדינה האיסלמית.

במקביל צה"ל אישר כי בשנים האחרונות הועבר סיוע הומניטרי למורדים המתונים בסוריה, ובו גם ציוד רפואי שהועבר למי שבישראל מכנים "בני המקום" – התושבים הסונים של הכפרים הסוריים ברמת הגולן. פרויקט השכנות הטובה ההומניטארי הסתיים ובפעם הראשונה בצה"ל מודים כי מאז החלה מלחמת האזרחים, צה"ל העביר לא רק סיוע הומניטארי, אלא גם נשק קל וכדורים לאזרחים סורים להגן על עצמם.

לבנון

בצה"ל מזהים דריכות פנימית בחיזבאללה לקראת הפרסום הקרוב של דו"ח החקירה של הטריבונל הבינ"ל בהאג, שצפוי להאשים ישירות את מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בחיסולו של נשיא לבנון, רפיק אל חרירי. בנו של אל חרירי אמור להרכיב את הממשלה הלבנונית החדשה, מה שצפוי להעלות את המתיחות עם חיזבאללה, המצוי בבעיות רבות בימים אלה, הכוללות אי תשלום משכורות לחייליו ועצירת הסיוע הכספי לפצועיו ולמשפחות חלליו ואיבוד כשליש מחייליו שנפצעו או נהרגו במלחמה בסוריה.

הגורמים התייחסו גם למצבו הרעוע של ארגון חיזבאללה אחרי הלחימה בסוריה: "חיזבאללה ספג יותר מאלפיים הרוגים. הוא שרוי במצוקה כלכלית וצמצום כוחות. וזאת בזמן שהמזכ"ל חסן נסראללה מסתתר בבונקר". עוד אמרו כי חיזבאללה שם לעצמו מטרה בראש סדר העדיפויות, להשיג דיוק של טילים של פחות מ-50 מטרים, ולפי הערכות לא הצליח לעמוד במטרה בשל פעילויות סיכול של צה"ל, שתקף העברות טילים ורקטות.

"צה"ל מוכן"

בד בבד, צה"ל הציג היום מכתב ששלח הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, ב-30 באוגוסט לוועדת חוץ וביטחון, שבה קבע כי צה"ל נמצא בכשירות גבוהה למלחמה ביחס לכל תרחיש. הדברים נאמרו בעקבות דבריו של נציג קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק, שטען כי צבא היבשה של צה"ל אינו ערוך למלחמה.

במסמך שחתום על ידי הרמטכ"ל, אומר איזנקוט כי צה"ל חיזק את כוחותיו ויכולותיו תוך התאמתם לאתגרים השונים כפי שהם באים לידי ביטוי בתר"ש גדעון. "צה"ל נמצא בכשירות ומוכנות גבוהה למלחמה ביחס לכל תרחיש האיום והייחוס", כתב הרמטכ"ל איזנקוט. "כמי שאחראי למוכנות הצבא למלחמה אני קובע כי צה"ל ערוך ומוכן לכל משימה שידרש לה, צבא בעל עליונות מודיעינית ואווירית, יכולת יבשתית וניסיון מבצעי עשיר העומד למבחן יום יום בכל זירת המלחמה", לשון האיגרת.

לצד זאת, מסייג הרמטכ"ל את דבריו ומבהיר לדרג המדיני כי למרות המוכנות הגבוהה עדיין ישנם לא מעט פערים. "יחד עם זאת", כותב הרמטכ"ל, "כשירות הצבא לעולם תיהיה חסרה, ישנם פערים והם מתקיימים לצד ניהול סיכונים וסדרי עדיפויות. עלינו המפקדים מוטלת החובה להתאים את תהליכי בניין הכח לשמירת איכותו ועליונותו של צה"ל בהווה ולנצל את חלון ההזדמנויות להתאמת צה"ל לאתגרי העתיד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture