עבדאללה ונתניהו בפגישתם האחרונה בירדן | צילום: קובי גדעון, לע"מ

משבר הסכם השלום: הירדנים מאשימים את "מדיניותו העיקשת" של נתניהו

התקשורת הערבית מדווחת הבוקר מפי גורמים ברבת עמון על הסיבות שהובילו להחלטת ירדן לבטל את החכרת האדמות לישראל עליה הוחלט במסגרת הסכם השלום. במוקד הטענות: התנהלות ממשלת ישראל בזירה המדיני, בדגש על סוגיית ירושלים

סערת ההחלטה הירדנית על ביטול החכרת השטחים בנהריים ובצופר לישראל: התקשורת הערבית עוסקת הבוקר בהרחבה בנושא, ומצטטת גורמים ירדנים שונים שמסבירים מה הוביל להחלטה.

הגורמים מדברים במפורש או במרומז על כך שהתנהלותה של ישראל בסוגיה המדינית, בדגש על סוגיית ירושלים, "דחקה את המלך לפינה".

מנגד, יש מי שמסבירים שמדובר על מהלך של המלך שנועד להרגיע מעט אתך השטח שמבעבע נגדו.

ירדן הודיעה על ביטול חלק מהסכם השלום; נתניהו: נדון על הארכתו


ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול להודעה של מלך ירדן ואמר "בהסכם השלום ירדן שמרה לעצמה את האופציה לקבל לידה את השטח בנהריים ואת מובלעת צופר". במהלך נאומו בטקס לציון 23 שנים לרצח יצחק רבין הוסיף נתניהו: "נמסר לנו היום כי היא מבקשת לממש את האופציה הזו. ניכנס איתה למו"מ על האפשרות של הארכת ההסדר. אין ספק בראייה כוללת שההסדר כולו הוא נכס חשוב לשתי המדינות".

על פי ההסכם, במידה ואחד הצדדים יבקש שלא להמשיך את תוקף ההסכם החכירה בתום התקופה, יהיה עליו להודיע על כך שנה מראש. בהתאם לכך, היום במלאת 24 שנה להסכם ושנה טרם מועד פקיעת נספח החכירה, הודיעה הממלכה בירדן באופן רשמי, כי בכוונתה שלא להאריך את תוקף החכירה.

ההחלטה שלא להאריך את ההסכם פורסמה בהודעה רשמית שהתפרסמה על ידי הממלכה בעמאן ובמקביל הועבר, באופן רשמי, מסר זהה משגרירות ירדן למשרד החוץ בירושלים. על פי דיווח באתר "ג'ורדן טיימס", ההחלטה בירדן מגיעה בעקבות בקשה שונות בממשלה הירדנית, הדורשות שלא לחדש את ההסכם ולבטל את הבעלות הישראלית על האדמות הירדניות.

על אף ההחלטה שלא להמשיך נספחים אלו, יתכן ותהיה בעיה בקשר לאחד השטחים בנהריים. ראש הממשלה לשעבר, עבדול סלאם מג'אלי, אמר כי ייתכן שירדן תצטרך לקנות את השטח מהבעלים הישראלים שלו, או "לקוות שישראל תיתן לה אותו חינם".

בעקבות דברי מג'אלי, שר החוץ איימן ספאדי הבהיר, כי "שני הצדדים הסכימו שהשטחים יהיו תחת ריבונות ירדנית עם שמירה על זכויות בעלי הקרקע הישראלים", הכוללים חופש תנועה מוחלט לשטחים הללו וכן אי כפיפיות לחוקי המכס הירדנים".

ההחלטה שלא להמשיך את הנספחים להסכם, מגיעה על רקע מאמצים רבים בין שתי המדינות לשיפור היחסים, בעקבות המשבר שפרץ לאחר אירוע הירי בשגרירות ישראל בעמאן בירת ירדן בקיץ לפני כשנה, כשמאבטח ישראלי ירה למוות בשני אזרחים ירדנים, שלטענתו נתקף על ידי אחד מהם. במסגרת מאמצי השלום, אף התקיימה פגישה בין עבדאללה מלך ירדן וראש הממשלה בנימין נתניהו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו