צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

גורם מדיני בכיר: "נתניהו בעד רגיעה בעזה, רוצה תכלית לפעולה צבאית"

לדברי הגורם, "נתניהו רוצה שתהיה תכלית לפעולה צבאית - אם היה למי לתת את עזה אולי היינו כובשים מחדש". על הפלת המטוס הרוסי: התיאום נמשך, ייפגש עם פוטין עוד שבועיים. נתניהו: "צריך לפתור את הבעיה מבלי להגיע לקריסה בעזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) לנעשה בגבול רצועת עזה. "אנחנו פועלים כדי למנוע ולהגן על ישראל וחדירה של כוחות שלהם שבאים לפגוע ביישובים שלנו. לצערי נהרג חייל אחד בניסיונות האלה אבל בסה"כ מנענו את הפגיעה בנפש", אמר נתניהו והתייחס גם לאופן הפעולה של צה"ל בחודשים האחרונים: "יש שתי אפשרויות, או שהמכות שאנחנו מנחיתים עליהם יביאו תקופה של שקט אבל צריך לראות שאנחנו פותרים את הבעיה בלי שזה יביא לבעיה נוספת וזו קריסה הומניטרית בעזה לכן אנחנו מוכנים שתהיה מעורבות של גורמים אחרים כמו האו"ם, מצרים וגורמים נוספים. התחלנו בעניין החשמל שכבר מתבצע".

גורם מדיני בכיר אמר הערב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין למצות את הניסיון לשוב לרגיעה בעזה ולהבנות שאחרי מבצע "צוק איתן" בלי לצאת למלחמה חדשה ברצועה. לדברי הגורם, "נתניהו רוצה שתהיה תכלית לפעולה צבאית בעזה. אפשר לכבוש את עזה ולהחליף את חמאס, אבל אין מתנדבים לקחת מאיתנו את עזה. אם היה למי לתת את עזה, אולי היינו כובשים אותה כבר מחדש".

הגורם המדיני הוסיף כי האופציה השנייה מלבד כיבוש הרצועה היא "מכות קשות על עזה ללא כיבוש הרצועה כדי להשיג שקט ארוך טווח". עם זאת, הגורם המדיני הדגיש כי למכה כזו תהיה תגובת נגד מעזה וגם אחרי המכה הזו ישראל תגיע בדיוק לאותה הנקודה שבה היא נמצאת היום.

"לכן, נתניהו מנסה להגיע לרגיעה בדרך אחרת באמצעות המגעים עם האו"ם, קטאר ומצרים", אמר הגורם המדיני. "יש על נתניהו ביקורת אבל הוא מוכן לספוג אותה כי הוא יודע שאם ייצא למבצע בעזה בשעתיים הראשונות כולם ימחאו כפיים, אבל אחר כך כולם ישנו את דעתם וימתחו עליו ביקורת".

בהתייחסו לירי שביצע בשבוע שעבר הג'יהאד האיסלאמי לעבר ישראל אמר הגורם המדיני הבכיר כי "כשדובר צה"ל דיבר על מעורבות איראן וסוריה, הכוונה הייתה שהמפקדה היא בסוריה והמימון על ידי איראן. זאת הכוונה ולא אחרת. ההוראות והפקודות לא באו מעזה אלא מסוריה".

הוא הוסיף כי "אין הסדרה מדינית עם גוף שרוצה להשמיד אותנו, ולכן אין כאן פתרון מדיני. מה שיש כאן זה פתרון של הרתעה ופתרון הומניטארי כדי למנוע קריסה שתתפוצץ על כולנו. היא נובעת מסיבה אחת, מסיבה ישירה, ההחלטה של אבו מאזן לקצץ את הכסף, חנק כלכלי".

מהומות בסמוך לגדר המערכת • הפלסטינים מדווחים על הרוג מאש צה"ל

"נתניהו ייפגש עם פטין עוד שבועיים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעוד כשבועיים בפריז בזמן שהשניים ישתתפו באירוע לציון סיום מלחמת העולם הראשונה, מפגש בו ייקח חלק גם הנשיא טראמפ. כך מסר גורם בסביבת ראש הממשלה בשיחה עם כתבים מדיניים.

הגורם הוסיף שהמגעים עם הרוסים נמשכים כל הזמן כאשר במקביל התיאום הצבאי בין המדינות נמשך כרגיל. בנוסף, אישר שחיל האוויר הישראלי תקף בסוריה פעמיים מאז פרץ המשבר עם רוסיה.

נתניהו לוחץ על קיום פגישה בהולה עם נשיא רוסיה. זה קורה בזמן שצבא רוסיה החל להציב את מערכות ההגנה S-300 על אדמת סוריה. "הסוגיה הזאת מטרידה מאוד את ישראל", ציין הגורם.

בנוגע לפגישה החשובה של נתניהו עם סולטן עומאן בשישי האחרון, אמר כי "יש כיום מגעים עם רוב המדינות הערביות, ברמות כאלה ואחרות. יש גם מגעים עם מדינות מוסלמיות רבות ובקרוב מדינות נוספות מיבשת אפריקה יכירו בישראל".

את הביקור בעומאן סיכם ראש הממשלה באומרו כי זו "הייתה פגישה חמה ולבבית עם הסולטן, הוא אדם חם, חכם ולבבי". לדבריו, "דיברנו בין היתר על פיתוח תשתית הרכבת מחיפה ועד לעומאן".

בחירות? "ממתין לתשובות מהמפלגות החרדיות"

בנוגע לאפשרות להקדמת הבחירות אמר הגורם: "לא יודע לומר אם הבחירות יוקדמו. ראש הממשלה ממתין לתשובות מהמפלגות החרדיות על סוגיית חוק הבחירות ובינתיים הוא נדחה ולא מקבל תשובות, כנראה בגלל שהם עסוקים בבחירות המקומיות. נמתין עד אחרי הבחירות המוניציפליות ונראה כיצד הדברים יתפתחו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו