נמל ימי , אילוסטרציה | צילום: ויקיפדיה

הקמת נמל בקפריסין? סיכון ביטחוני משמעותי לישראל

לאחר הפרסום אמש ולפיו ישראל וקטאר סיכמו על הקמת מעבר ימי מרצועת עזה לקפריסין, הערב מתפרסם כי בדיקה ראשונית מעלה שהסיכוי להוציא יוזמה זו קלוש עד בלתי אפשרי • בבדיקה שנערכה עלו קשיים משמעותיים בהיבטים ביטחונים שונים

בדיקה ראשונית שהסתיימה בימים אלו, מעלה שהסיכוי להוציא את יוזמת הקמת נמל בקפריסין להעברת סחורות לרצועת עזה – קלוש עד בלתי אפשרי, כך דווח הערב ב'חברת החדשות'.

על פי הדיווח הערב, למהלך הבדיקה היו שותפים משרד הביטחון, צה"ל, השב"כ והמל"ל והיא נגעה בחמישה היבטים – הביטחוני, המשפטי, המשמעות המדינית, התפעולית והשאלה האסטרטגית האם בסופו של דבר זה אכן ינתק את הקשר בין ישראל לעזה או ההיפך.

חמאס נגד ההצעה להקים נמל ימי; בקפריסין בוחנים


נושא זה של הקמת נמל בקפריסין לטובת עזה, עלה במהלך ביקורו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, בביקורו בקפריסין בקיץ האחרון, כשעם שובו ארצה הורה למערכת הביטחון לבדוק את ההיתכנות של מהלך כזה, אך בבדיקה שנערכה עלו קשיים משמעותיים שספק אם ניתן יהיה להתגבר עליהם: בהיבט הביטחוני הבדיקה העלתה שהפעלת רציף שכזה כרוכה בסיכון ביטחוני משמעותי, גם ברמת האבטחה וגם ברמת הפיקוח, כדי לוודא שהחמאס לא ינצל את המעבר להברחת אמצעי לחימה.

בכל מקרה נמצא כי רציף שכזה יכול לשמש רק למטרת יבוא לעזה אבל לא יצוא ממנה, מאחר וקיים למשל פוטנציאל בדמות תרחיש של יציאת אוניה מעזה בלי בדיקה כשהיא נושאת בבטנה מכונית נפץ, כשגם השאלות המשפטיות והאחריות על הפעילות ועוד, נראות סבוכות לפתרון.

כזכור, אמש פורסם כי ישראל וקטאר סיכמו על הקמת מעבר ימי מרצועת עזה לקפריסין. על פי הדיווח, המעבר יהיה תחת פיקוח ישראלי ובינלאומי, ובירושלים דרשו נוכחות פיזית במעבר ומנגד בחמאס דורשים שהפיקוח הישראלי יהיה דומה לזה שבמעבר רפיח – בעזרת חיבור למחשבים ומצלמות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו