מחדל? החיילים התעכבו בהשבת האש והתרעה מפיגוע לא הגיעה לישוב

מניתוח הסרטונים מזירת הפיגוע בעפרה עולה כי החיילים שהוצבו במקום השיבו באש מאוחר מדי ולא פגעו בחוליית המחבלים. במקביל דווח כי בעוד ראשי המכינות קיבלו התרעה מפני פיגוע "דריסה" בטווח זמן מיידי, זו לא התקבלה בישוב עופרה


תיעוד הפיגוע

החיילים שהוצבו במקום הפיגוע בעופרה השיבו באש מאוחר מדי ולא פגעו בחוליית המחבלים, כך עולה היום מניתוח הסרטונים בהם מתועד האירוע. עוד עולה כי הירי התבצע במשך שש שניות עד שהחיילים השיבו באש, כך שניתן היה לצפות מהם להתנהלות מבצעית טובה יותר.

עוד דווח הערב ב'כאן חדשות' כי הנשק שבו בוצע הפיגוע הוא תקני ולא מאולתר. מדובר בכלי נשק אוטומטי שנדיר מאוד למצוא בשטחי יהודה ושומרון. עניין זה מעלה את הסברה כי מדובר בחוליית מחבלים מיומנת שקיבלה הכוונה מגבוה.

עוד עולה מניסיון העבר כי קשה ללכוד מחבל בודד מאשר חוליות בעלות תשתית. ההערכה היא כי את הפיגוע בעפרה ביצעה חוליית תשתית שנעזרה בהכוונה של חמאס, ייתכן אפילו שמרצועת עזה.

במקביל, הערב דווח ב'כאן רשת ב' כי אמש בשעה 5 בערב לערך קיבלו ראשי המכינות והפנימיות התרעה על פיגוע "דריסה" בטווח זמן מיידי, ולכן יש לעמוד מאחורי מיגוניות בכלל תחנות ההסעה. התלמידים הוזהרו לא לעמוד בתחנות הסעה מחוץ ליישובים ביו"ש. משיחה עם דובר הישוב עופרה מתברר שההתרעה לא הגיעה אליהם.

כוחות צה"ל ממשיכים לסרוק את האזור בניסיון לאתר את מבצעי הפיגוע שנמלטו מהמקום. כוחות רבים מתגברים את הפעילות הביטחונית בכל רחבי הגזרה. המצוד אחר חוליית המחבלים שביצעו את הפיגוע מתמקד באזור רמאללה. בשעות האחרונות דווח על פעילות חריגה של כוחות הביטחון באזור, ועל פשיטה לאור יום בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" שכללה החרמה של מצלמות אבטחה.

אחת השאלות המרכזיות שנבדקות היא אם מדובר בחוליית טרור מקומית, או בחולייה שהוכוונה וייתכן שאף מומנה על ידי חמאס. הפיגוע בעופרה הוא אירוע הטרור השלישי מהתקופה האחרונה שמבצעיו טרם נלכדו, והוא מצטרף לפיגוע בברקן ולפיגוע הירי בבית אל לפני כחודש.

לפני חודש אירע פיגוע נוסף סמוך לבית אל, לא רחוק מהפיגוע אמש: ירי נפתח לעבר אוטובוס, נזק נגרם ושני בני אדם נפצעו קל. גם בפיגוע הזה המחבלים נמלטו ולא נתפסו. שני פיגועי הירי הללו מתווספים לפיגוע הקטלני באזור התעשייה בברקן בתחילת אוקטובר, כשמחבל פלסטיני כפת ורצח את זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל ז"ל. המחבל אשרף נעאלווה נמלט, וגם הוא עדיין לא נתפס.

המרדף אחר המחבלים שביצעו את שלושת הפיגועים נמשך, והתקווה היא לתפוס אותם למרות שהם נמצאים במנוסה. כך קרה בדיוק עם אחמד ג'ראר, המחבל שרצח את הרב רזיאל שבח ז"ל בצומת אריאל בחודש ינואר האחרון ונתפס. כוחות שב"כ איתרו את מקום מחבואו כחודש לאחר הפיגוע והימ"מ הם שחיסלו אותו בקרב יריות.

עוד בנושא:
הורי הפצועה מצומת עפרה: "מצבה משתפר, תתפללו עבור התינוק"
נתניהו: "מיותר לצפות לגינוי מצד הרש"פ"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו