"ייתכן ומטרת המשלחת היא הכנה למשהו גדול יותר"

מבצע "מגן צפוני": משלחת צה"ל תיפגש עם מקביליהם בצבא הרוסי • "המעבדה מהווה שכלול הפעולה הטכנולוגית באוגדת עזה, לאחר שנעשו התאמות לגבול הצפוני" • צה"ל פרסם תמונות חדשות המתעדות את הפעולות בצפון

לאחר שבועות ארוכים שבהם לא התקיימו פגישות בין קציני צה"ל לקציני הצבא הרוסי, בעקבות תקרית נפילת המטוס הרוסי בסוריה, תצא היום למוסקבה משלחת צבאית בראשות ראש אגף המבצעים, אלוף אהרון חליוה. לאלוף חליוה צפויים להצטרף קצינים בכירים נוספים בדרגת תא"ל מאגף המודיעין, אגף התכנון, חיל הים וחיל האוויר.

הביקור יתקיים בעקבות שיחת ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. לפי הודעת הצבא, במסגרת הביקור, שיארך כיממה, ייפגשו חברי המשלחת עם מקביליהם בצבא הרוסי וידונו בנושא מבצע "מגן צפוני" לאיתור מנהרות חיזבאללה בגבול לבנון, כמו גם בנושאים מבצעיים נוספים.

בין השאר, ידונו הקצינים גם במנגנון למניעת חיכוך בין הצבא הרוסי לצה"ל, שפועל מאז שהצבא הרוסי הגיע לזירה בסוף 2015, ובמסגרתו מעדכנת ישראל את הרוסים זמן קצר לפני כל פעילות מבצעית בסוריה, וכן מתבצע תיאום בין הצבאות כדי למנוע תקריות.

לדברי הפרשן הצבאי של ה'חדשות' רוני דניאל, ייתכן ומטרת המשלחת היא הכנה למשהו גדול יותר שיכול להתפתח באזור הגבול. לדבריו, "ניתן לראות בפגישה חזרה לנורמאליות – מאז הפלת המטוס הרוסי בסוריה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל שיחות עם הנשיא פוטין ויכול להיות שזה מה שפותח את השערים לביקורים מסוג זה. ניתן לראות בביקור סימן להתקרבות, אך לא בטוח שהוא מבשר על סוף לחילוקי הדעות".

בתוך כך, המאמץ לאיתור וחשיפת המנהרות ההתקפיות שחפר ארגון הטרור חיזבאללה לשטח ישראל נמשך במסגרת מבצע "מגן צפוני". עד
כה, הודיע הצבא כי חשף שתי מנהרות בגבול הצפון. הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, ביקר אתמול את הלוחמים הפועלים בגבול לאיתור מנהרות התקפיות לשטח ישראל. בסיור השתתפו גם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד אוגדה 91, תת-אלוף רפי מילוא, ומפקד חטיבה 300.

בצה"ל ובמערכת הביטחון ממשיכים להיערך לעימות עתידי מול חיזבאללה וחמאס. למרות שתשומת הלב הציבורית כרגע מופנית לנושא המנהרות שהתגלו בשבוע שעבר בגבול עם לבנון, במוקד עימות מסוג זה יהיו אלפי טילים שיפגעו ברוב אזורי מדינת ישראל ועלולים לגרום לאבדות ולשיתוק של המשק.

"האויב שלנו מפתח כל הזמן את אמצעי הלחימה שלו, בכמות ובדיוק. אנחנו צריכים לוודא שמערכות הנשק שלנו יאפשרו יותר מרחבי פעולה", אמר תת אלוף רן כוכבי, מפקד המערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, בנאום שנשא בפני מומחים ביטחוניים. תא"ל כוכבי ציין כי בצה"ל מודעים לאפשרות של פגיעה בעורף, וכחלק מההיערכויות ללחימה נעשים גם שיקולים בנוגע לסדר העדיפות של ההגנה האווירית. "מכיוון שאנו מדינה קטנה מאוד פשוט לפגוע בנכסים אסטרטגיים שלנו. הדבר מאתגר את גזרת הפעולה ואת הקצב שבו לוחם מקבל החלטה".

רמ"ח תקיפה ואיסוף בחטיבה הטכנולוגית ליבשה של צה"ל, אל"מ יניב אביטן, חשף אתמול כיצד פועלת "המעבדה הטכנולוגית" של אוגדת הגליל של הצבא לאיתור מנהרות הטרור של חיזבאללה. לדברי אביטן, "המעבדה היא שכלול הפעולה הטכנולוגית באוגדת עזה, לאחר שנעשו התאמות לגבול הצפוני. יש קצינים, פיזיקאים ואנשי התעשיות הביטחוניות, שעובדים לצד החיילים. עד עכשיו יש לנו הישגים מבצעיים לא מבוטלים ואנחנו עובדים במקביל לממצאים שמגיעים מהשטח".

אביטן הוסיף והסביר: "אנחנו מקבלים אות שמגיע מהשטח ודורשים ממומחים לפענח אותו. באמצעותו אנחנו מצליחים להסיק את המסקנות לגבי הפעולות הנדרשות בשטח. אנחנו מצליחים לבצע את המוטל עלינו גם כשאין תנועה בתוך המנהרה" אביטן פירט עוד: "אנחנו מקבלים מידע מסנסורים שונים, לאחר שיחידה מיוחדת פרסה את האמצעים בשטח", וכי "סנסורים מסוימים, שהם אמצעים סיסמיים, נפרסו לפני מספר שנים בצפון, מה שסייע לנו גם בגילוי מנהרות. חלק מהסנסורים הללו הם ניידים".

בתוך כך, בצה"ל פירסמו הבוקר תמונות חדשות בתיעוד עבודות האיתור אחר מנהרות טרור נוספות בגבול לבנון, במסגרת המבצע "מגן צפוני".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו