מדוע דחה נתניהו את היוזמה שהיתה מונעת את נסיגת ארה"ב מסוריה?

גורמים ישראלים בכירים מעידים שיועצו לביטחון לאומי של נשיא רוסיה, העביר למאיר בן שבת, מסמך לא רשמי ובו מתווה לעסקה בין רוסיה לארה"ב שכללה את הוצאת הכוחות האמריקנים מסוריה. מדוע סרב נתניהו להצעה? כל הפרטים

החמצה? אמש פרסם ברק רביד בחדשות 10 שיועצו לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ניקולאי פטרושב, העביר ליועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לפני יותר משלושה חודשים מסמך לא רשמי ובו מתווה לעסקה בין רוסיה לארה"ב בנושא סוריה ואיראן כחלק מעסקה גדולה יותר לשיפור היחסים בין מוסקבה לוושינגטון.

ע"פ הדיווח, שנסמך על שני גורמים ישראלים בכירים שנחשפו למסמך, מסמך פטרושב הועבר לישראל בפגישה שהתקיימה במוסקבה ב-13 בספטמבר – ארבעה ימים לפני תקרית הפלת המטוס הרוסי בסוריה שהביאה למשבר חמור ביחסים בין ישראל לרוסיה. הבכירים הישראלים ציינו כי רוסיה הציעה שישראל תשמש כמתווכת בינה לבין ארה"ב ותעודד את הבית הלבן לשקם את היחסים עם הקרמלין. בכיר ישראלי ציין כי הרוסים ביקשו מישראל "לפתוח עבורם את השער בוושינגטון" לדיאלוג עם טראמפ.

הבכירים הישראלים שנחשפו לתכני מסמך פטרושב ציינו כי הוא כלל את הנקודות הבאות:
• הקפאת התכנית האמריקנית להטלה מחודשת של סנקציות כלכליות משתקות על איראן בתחילת נובמבר כחלק מהפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין.
• התחייבות רוסית להוצאת הכוחות האיראנים והפרו-איראנים מסוריה.
• יציאה של הכוחות האמריקנים מסוריה ופינוי בסיס אל-טאנף.
• פתיחה בדיאלוג בין ארה"ב לרוסיה על הסוגיה האיראנית באופן כללי.
• ניצול הדיאלוג בנושא סוריה ואיראן לשיפור היחסים בין רוסיה לארה"ב.

הבכירים הישראלים ציינו כי נתניהו דחה את מסמך פטרושב ואת ההצעה הרוסית כיוון שהיה סבור שהחזרת הסנקציות האמריקניות כחלק מהפרישה של טראמפ מהסכם הגרעין תשמש כמנוף לחץ נגד האיראנים בסוריה ולא להיפך. לדברי הבכירים הישראלים "עבור נתניהו עצירת הגרעין האיראני היא מעל הכל ולכן הוא לא הסכים להתגמש בנושא הסנקציות נגד איראן".

"עם זאת, אחד הבכירים הישראלים ציין כי אם ישראל לא היתה דוחה את ההצעה ניתן היה להשתמש בה כדי להגיע ליציאה אמריקנית מסוריה כחלק מעסקה עם רוסיה שתביא ליציאת האיראנים מסוריה. לדבריו החלטת טראמפ לסגת חד צדדית מסוריה הורידה את מנוף הלחץ העיקרי מול רוסיה ומול האיראנים בסוריה", כך בדיווח.

 

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טראמפ לא שם עלינו הוא הפכפך ותזזיתי. בין לילה היה ובין לילה אבד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו