Yonatan Sindel/Flash90

"בנט הצליח להרדים את השטח, לשדר עסקים כרגיל ולהפתיע את נתניהו"

"מפלגת הבית היהודי העניקה לבנט ולשקד קרקע יציבה אבל גם תקרת זכוכית מבטון" • "השניים הבינו כי לראשות הממשלה לא מגיעים דרך מפלגת נישה, אך המהלך שלהם יפצל את הימין לרסיסים" • ומי השמות שבנט רוצה לראות ברשימתו החדשה לכנסת?

טרם חלפה יממה מאז שהשרים נפתלי בנט ושקד הפתיעו את המערכת הפוליטית והודיעו על הקמת מפלגת 'הימין החדש' והפרשנים הפוליטיים מנסים למתח מה הוביל למהלך, האם הוא יצליח, מי הם המרוויחים, ומי המפסידים.

"הבית הפוליטי הזה היה תמיד קטן על חלומות הגדולה של בנט ושקד", מסביר פרשן 'החדשות' עמית סגל. "במיוחד אחרי הבחירות האחרונות שבהן התברר שאין מתאם בין התפקידים וההשפעה שרוצים השניים לבין המקום החמים והנוח שרוצה הציונות הדתית בפוליטיקה: המפלגה הזו העניקה להם קרקע יציבה לתמיכה אבל גם תקרת זכוכית, מבטון. אם הם רוצים השפעה אמיתית הם היו חייבים לעשות מעשה".

"לכן באופן חריג העזיבה אתמול התקבלה בתגובות מחבקות יחסית מהבית היהודי, דבר שלא זכור מפרישת שרון מהליכוד או ברק מהעבודה. גם בבית היהודי מבינים זאת. אלה היו גירושים בהסכמה, כמו בין צ'כיה וסלובקיה. לאן עכשיו? להמראה מסחררת או טיסת התרסקות מרהיבה. אין באמצע".

לדברי פרשן 'מעריב' בן כספית, "זרעי המהלך של נפתלי בנט ואיילת שקד נזרעו בבוקר ההוא שבו נאלצו לרדת בבושת פנים מעץ האולטימטום, לוותר על תיק הביטחון, לנגב את הרוק מהפרצוף, לבלוע את שאריות הגאווה ולהבין את מה שהיו אמורים להבין מזמן: הם בני ערובה בידיו של נתניהו. כל עוד הם מחוברים לבית היהודי, לעולם לא יצליחו להשתחרר ולהריח קצת חופש. ביבי פורט על מיתרי נפשה של הציונות הדתית ככנר־אומן. הוא קיפל אותם במהירות ובזריזות, בשיטת האוריגמי, ולא נודע כי באו אל קרבו. הם הפסידו את הקרב, אבל לא הייתה להם כוונה לוותר גם על המערכה".

"בשבועיים האחרונים הם עשו הערכת מצב. התברר שבני גנץ לא חובר לאחת ממפלגות השמאל. אין, בשלב הזה, מפץ גדול במרכז־שמאל. שלטון נתניהו מובטח (בכפוף לשימוע). זו הזדמנות פז. הפעם, כשמולו שלוש מפלגות בינוניות בלבד (לפיד, גנץ, גבאי), לא יוכל נתניהו להפעיל את המשאבה המפורסמת ולנקז את המנדטים לטובת הספל שלו בקשית ארוכה. זו ההזדמנות לעשות מעשה", ממשיך כספית. "ואם בכל זאת יהיה מפץ במרכז־שמאל? אז יהיה גם איחוד בימין, הם אומרים. יש זמן. ברגע האחרון, אם וכאשר זה יקרה, אפשר יהיה להכריז על ריצ'רץ' חפוז בין הליכוד ל"ימין החדש". למה לא? זה יקל עליהם להצטרף אחר כך לליכוד, ביום שאחרי נתניהו".

פרשנית 'וואלה' טל שלו מוסיפה כי, "גם בנט וגם שקד מכוונים בסופו של דבר לראשות הממשלה – ולא מגיעים לשם דרך נישה. זה היה עניין של זמן, ויפה שעה אחת קודם. הכניסה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לזירה כנראה האיצה את ההחלטה – לנוכח הפיצול בשמאל-מרכז, בשלב זה אין איום ממשי על שלטונו של נתניהו – ובנט ושקד הרשו לעצמם לפצל גם את הצד השני. לוחות הזמנים של פיזור הכנסת חייבו קבלת החלטות מהירה – כדי שבנט ושקד, יחד עם הפורשת השלישית ח"כ שולי מועלם, יוכלו להתפלג מהסיעה ולזכות למימון – וההצהרה לעיתונאים בסופו של דבר נראתה פחות היסטורית ויותר כמו מסיבת עיתונאים מאולתרת".

"מוקדם לומר אם ההימור של בנט ושקד יצליח. הבסיס העיקרי של המפלגה החדשה היא הפופולריות הרבה שבנט – ובעיקר שקד – זוכים לה בציבור, ולכן גם הוחלט על "הנהגה משותפת" שתביא את מקומה של שרת המשפטים – למרות שפורמלית בנט הוא זה שהולך לעמוד בראש. החזון – מפלגה מעורבת 50% דתיים ו50% חילוניים, שתהיה מפלגת ימין לייט – ממלכתית יותר מהליכוד במצבו האנטי ממסדי הנוכחי וימנית יותר בכל הנוגע לביטחון והרתעה, וצעירה יותר – שתפנה לבוחרי לפיד, גנץ, וימינה – הליכוד, הבית היהודי, וישראל ביתנו", דברי שלו.

לדברי פרשן 'ערוץ 20' אלירן טל, "נתניהו השוהה בברזיל הופתע מהמלך הזה של בנט ושקד. הוא ידע שהם לא יסיימו את הקריירה הפוליטית שלהם במפלגת הנישה הזאת, אבל העריך שזה יקרה רק לקראת תום ימיה של הכנסת הבאה. בנט הצליח להרדים את השטח, לשדר עסקים כרגיל ולהפתיע את נתניהו. שר החינוך לא שכח את ההתקפלות של נתניהו עם פרישתו של ליברמן. כעת הוא שמח לתת את התשובה הציונית שלו ליו"ר הליכוד".

טל מוסיף ומעריך כי, "מי בארסנל השמות של מפלגת הימין החדשה? העיתונאים המזוהים עם הימין מגל, ריקלין וסג"ל, ח"כ שולי מועלם צפוייה להצטרף גם היא לרשימה החדשה ואולי גם קאמבק של אלי אוחנה, שבנט רצה לצרף לבית היהודי ב-2015 אך ללא הצלחה. אחרי הפריימריז של הליכוד, ואולי עוד לפניהם, אל תתפלאו אם כמה מחברי הכנסת של הליכוד שמבינים שעתידם הפוליטי לוט בערפל, יבקשו להצטרף למפלגה המתיימרת להיות האלטרנטיבה הימנית לליכוד".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו