"רק אם יהיה לנו כוח פוליטי נוכל לבוא איתו למשא ומתן להרכבת הממשלה"

ראיון משותף הבוקר של ישראל אייכלר ויעקב אשר ל'יתד נאמן' • אייכלר: "אני מאשים את מפלגת כולנו בראשות כחלון שסירבו לעשות מחיר למשתכן לחרדים" • אשר: "אף ח"כ שהוא לא מהציבור שלך שחי את חייו כמוך לא באמת יבין אותך וידאג לך"

במפלגת יהדות התורה נערכים לישורת האחרונה לקראת הבחירות שיתקיימו בעוד פחות משבועיים, והבוקר בראיון משותף ליוסף טיקוצ'ינסקי ב'יתד נאמן' מתמקדים חברי הכנסת יעקב אשר וישראל אייכלר דווקא במצוקת הדיור והחשש האמיתי במפלגה מזליגת קולות לליכוד. "נושא מצוקת הדיור היה חלק מהדרישות שלנו בהסכמים הקואליציוניים בתחילת הקדנציה. ובמשך הובלנו דרישה לפיה בכל עיר בה נבנה פרויקט של מחיר למשתכן בו ייבנו למעלה מחמשת אלפים דירות, תהיה חייבת הרשות המקומית להקצות 10 או 15 אחוז כדי לבנות שכונה חרדית. עם פיתוח סביבתי מתאים מבחינת מוסדות ועם בנייה מותאמת לאורח החיים החרדי, הדרישה הזאת לא נענתה במלואה, פותח ח"כ אשר.

הוא מוסיף, "בהרכבת הממשלה הדרישה התקבלה, אבל לצערי לאור התנגדות האוצר היא לא יושמה. כרגע יש רק החלטת ממשלה לא מחייבת. אין ספק שנצטרך להמשיך ולהיאבק על זה בקדנציה הבאה".

"אסור לנו לשכוח, שלקדנציה הקודמת הגענו עם רשימה של דרישות קריטיות שהיינו חייבים לתקן מהממשלה הרעה שהיתה קודם. הכוח החרדי ירד אז מ-18 מנדטים ל-13. במקרה כזה האפשרויות שלנו הן קודם כל מוגבלות, למרות שהיינו 13 בקואליציה לעומת 18 באופוזיציה אבל עדיין הכוח שלך נמדד לפי הגודל שלך".

"לכן באופן מודע, הקדמנו לפני נושא הדיור את חוק הדיחוי למשל, את החינוך, את כל הנושאים שהם בציפור הנפש. כמובן שזה היה על השולחן ונעשו דברים כמו הסכם הגג באלעד ופעולות נוספות, אבל בהחלט בקדנציה הזאת אנו באים שוב עם רשימה ארוכה. לצערנו, בג"ץ שוב החזיר אותנו אחורה ומאלץ אותנו להשקיע אנרגיה בנושאים שכבר באו לידי תיקון, אבל עלינו לנסות ולפתור כמה שיותר בכמה שיותר נושאים".

ח"כ אייכלר מתייחס אף הוא לנושא ומאשים דווקא את מפלגת כולנו בראשות כחלון באשמה חמורה מאוד. "אשמה ראשונה היא שכל הרעיון של מחיר למשתכן זה רעיון שהתחיל במגזר החרדי ואנחנו דחפנו את זה שנים רבות. אבל בא כחלון, לקח את הרעיון וסירב לעשות מחיר למשתכן החרדי עם כיורים נפרדים, מרפסות סוכה ועוד. יחד אתו אני מאשים את הרשויות שבנו מגדלים גבוהים, בכוונת מכוון של פן ירבה. תכנון מדיר חרדים באופן מובנה".

"אנחנו התווכחנו הרבה, ח"כ אשר היה בקשר יומיומי עם מטה הדיור באוצר, ראיתי שהדברים לא מתקדמים, כחלון עם כל החיוך שלו לא עשה די. זאת ועוד, בבית שמש ששם המקום היחיד שקבלנו מחיר למשתכן, הם הטילו מחיר פיתוח מופרז מאוד וההישג היה שהצלחנו להוריד את זה. אבל עדיין מחיר הפיתוח היה יותר יקר מהשוק הפרטי וזה נטרל את כל הרווח של מחיר למשתכן".

"אשמה שנייה שאני מאשים, אני הבאתי רעיון אישור פיצול דירות להשכרה כדי להציף את השוק ולהוזיל מחירים. מה עשתה מפלגת כולנו? שינתה את החוק באופן כזה שמתאים רק לקיבוצים וליישובים קהילתיים. ראשי רשויות התנגדו לפיצול דירות רק כדי שלא להכניס חרדים לשטחם. אז הגבילו את החוק לצמודי קרקע או שתי קומות בלבד, אישרו אותו בכפוף למקומות חניה וכדו', כך שאינו מועיל יותר במאום לציבור החרדי".

ח"כ אייכלר מוסיף, "במפלגת כולנו עוד ניסו לשכנע אותי לתמוך כדי שמתוך החוק הזה נצליח למצוא פירצה ולהמשיך לעזור גם לציבור שלנו, אבל בפועל ניטרלו כל ניסיון שלנו לעשות את זה".

"בעיה אקוטית נוספת היא עם ראשי העיריות שלא מעוניינים בהתיישבות חרדית. יש לי עצה להגיע איתם להסדרים שיתנו לנו שכונות חרדיות בפאתי העיר, במקומות שלא נפריע להם והם לא יפריעו לנו. אנחנו לא יכולים לחיות בתוכם לכן צריך טריטוריה חרדית וצריך לחייב אותם לעשות את זה".

"לכן המסקנה היא אחת – מדגיש אייכלר – אם יהיה לנו כוח פוליטי נוכל לבוא אתו בעוד חודשיים להרכבת הממשלה למשא ומתן ולדרוש שיהיה אגף חרדי. הרי אי אפשר לומר שכחלון לא קידם את נושא הדיור, הוא קידם בהחלט תכניות, אבל ברמת הביצוע אנחנו חייבים כוח שלנו שיהיה שם. לדעתי אנחנו צריכים לדרוש את משרד השיכון ליהדות התורה עם סמכויות לבניה לחרדים. זה מקום שחייבים שתהיה לנו נציגות שם. אנחנו צריכים להיות שם לפני שזה קורה לא כשהתכניות כבר יוצאות לדרך. זו אחת המטרות המרכזיות שלנו בבחירות הקרובות".

"דבר נוסף שאני מתכוון לפעול זה למצות ולמצוא דרכים להעניק הטבות ולהביא אנשים לפריפריות. יש שם הרבה דירות יד שניה. צריך לבנות מערכת עם אנשים שלנו ברשויות ונציגים מקומיים. חייבים למצות את העניין להגדיל את הגרעינים התורניים שלנו במקומות האלה. אם יהיו קהילות גדולות מאורגנות ואנשים שדואגים למצוא שם דירות זולות לקניה, אני באופן אישי מתכוון לטפל בזה יחד עם הנציגים של דגל התורה המקומיים. יש קהילות חסידיות שכבר עשו זאת בכמה מקומות, נעצים את זה יחד".

במקום הנכון ובזמן הנכון

אייכלר מתייחס גם לוועדה לפניות הציבור שבראשותו, "עמדתי בקדנציה האחרונה בראשות הוועדה לפניות הציבור אבל למעשה כל ח"כ חרדי הוא לשכה לפניות הציבור בפני עצמו. אין צורך להרחיב על מה שעשו גפני ומקלב בוועדות הכספים והמדע, הציבור יודע טוב מאוד למי לפנות כשצריך".

"אבל נסביר זאת בצורה יותר ברורה. ניקח למשל את וועדת העבודה והרווחה. לאורך כל הקדנציה היו שם דיונים שונים ומשונים שביקשו להחיל שורה ארוכה של חוקים מסוכנים העלולים לפגוע בקדושת עם ישראל. היינו צריכים לעמוד שם על המשמר בכל יום מחדש כדי לבלום את זה. בנוסף, חוץ מה"סור מרע" יש את ה"עשה טוב". זכינו לקדם בוועדה הזאת תקנות רבות למען הציבור כמו בנושאי המשפחתונים ומעונות היום".

למעשה, כל אדם שיש לו ילד במעון או במשפחתון חייב הכרת הטוב עצומה לח"כ אשר. הרי כשתוקן לאחרונה חוק המשפחתונים זה הביא לכך שביום אחד התקבלו מאות ילדים בבת אחת למשפחתונים אחרי המתנה ארוכה של חודשים. החוק הרי קבע תמהיל משונה בכל משפחתון של שילוב ילדים מכמה גילאים וב"ה ביטלנו את זה. סייענו גם להורים וגם לבעלות המשפחתונים שעמדו ריקים מחוסר יכולת לקבל את הילדים הזקוקים לכך".

"עשינו ב"ה מהפכה גם ברישום למעונות. בעבר זה היה במשרד הכלכלה. אנשים חיכו חודשים ונזקקו לניירת ופקסים ופרוצדורה שלא נגמרה. מאז שעבר החוק הקריטריונים נהיו קלים יותר, הרישום עבר לעבודה ורווחה וכעת הכל זורם יותר בקלות. גם בעצם ישיבתנו בקואליציה, בכל שבוע עולים עשרות חוקי תועבה, עצם ישיבתנו שם מונעת קידום חוקים כאלה. אנחנו מונעים הצהרות אנטי דתיות בארץ ובעולם".

בהמשך הראיון מתייחס אייכלר גם לבעיית התחבורה הציבורית ואומר, "אחד הדברים הכואבים מאוד לציבור זה עניין התחבורה הציבורית. מה שעוברים הנוסעים זה פשע, מחכים לאוטובוסים ונתקלים ביחס מזלזל של החברות ולזה אנחנו נדרשים יום יום. אגב בבני ברק הייתה הצלחה גדולה כשהצלחנו למרות ההתנגדויות הרבות לפתוח את רחוב אברהם בן דוד ולהקל על העומסים בעיר. אייכלר חושף כי הם עובדים כעת על פתיחת כניסה נוספת לעיר מכביש גהה סמוך לבית החולים מעייני הישועה, זה נמצא כרגע בהליכים".

ח"כ אשר מעיר בעניין, "כשכיהנתי בראשות העירייה העברנו את ההחלטה לפתוח את רחוב אברהם בן דוד ומיד אחר כך עברתי לכהן בכנסת. מאז המהלך התעכב מפאת ההתנגדויות ומורכבותו של הנושא, עד שאייכלר התערב והנושא בא על פתרונו".

בהמשך דיברו השניים על החשש במפלגות החרדיות מזליגת קולות למפלגת הליכוד ומפלגות נוספות שאינן חרדיות, "קודם כל, מיותר להזכיר כי במפלגות האחרות, גם הידידותיות, ישנם רבים שעמדותיהם בנושאי דת ומדינה הם כמו הגרועים שבשמאל. כמו"כ, בוודאי בגוש הימין כגוש, יש עויני דת מוכרים וידועים – ורק שלוחי רבותינו יהיו ברגע האמת כדי להלחם על הדבר החשוב ביותר ליהדות החרדית. מלבד זאת, לפני שאנשים חושבים ללכת ולחזק גוש כזה או אחר הם צריכים לזכור את השבט שלהם, את הגוש שלהם ואת המשפחה שלהם. הרי גם הם עצמם יסבלו מהיחלשות הכוח החרדי".

"לשם דוגמה, היה לנו דיון בוועדה על שירותי הרפואה הפרטית. ח"כ דב חנין מחד"ש התפלא מדוע אני תומך ברפואה פרטית הרי זה על חשבון החלשים שנזקקים לרפואה הציבורית. אמרתי לו בוא איתי ותראה מי בא לשר"פ, רק עניי ישראל, חרדים או ערבים וכו'. ומדוע? כי לחילוני ממוצע יש חבר או שכן, מישהו שמכיר מהצבא, מישהו שמכיר בבית החולים את הרופא הבכיר. לחרדים אין משפחה, אין צבא, אין מכרים והדרך היחידה לקבל את הרופא הבכיר זה רק דרך הפרטי. אני דואג בכך לחרדים ולערבים… והוא אכן הודה לי שאני צודק".

"לכן אני אומר לבוחר – מדגיש אייכלר – תדאג לשבט שלך, אתה עדיין חלק מהשבט, אני צריך לדאוג עבורך, למשפחה שלך, לאמא שלך שעומדת בתור ולא מתייחסים אליה כי היא חרדית, לאחותך שעומדת בתחנה עם עגלה ואין אוטובוס, תחשוב טוב מי ידאג לך לכל זה".

ח"כ אשר: אני תמיד משתמש בדוגמה, נתאר לעצמנו שמפלגת מרצ יקחו מתנחל מיו"ש, יציעו לו משכורת טובה, יבטיחו לו מקום לא ריאלי בכנסת והוא יקנה את זה והוא יפנה לאחיו ויגיד: אחי המתנחלים, בואו תצביעו מרצ, נעשה התיישבות במקומות בתוך הקו הירוק, נדאג לחינוך שלכם, נדאג לכם, רק אל תתנחלו, נעשה את זה קצת אחרת…. זה הרי דמיוני".

"לא רק שזו בושה לאינטליגנציה של האנשים שנופלים בשקר הזה, הרי אם זה לא היה ערב בחירות היו מבטלים את זה כעפרא דארעא. אבל בערב בחירות יש תופעה כזאת, יש כזאת אוירה שאנשים מחפשים את הגבולות ואת השונה".

"אף אחד שהוא לא מהציבור שלך שחי את חייו כמוך לא באמת יבין אותך וידאג לך. ולא משנה באיזה גוון אתה, אברך או עמל לפרנסתו הקובע עתים ומחנך את ילדיו בחינוך חרדי ראוי. כולנו בסופו של דבר חרדים לא בגלל הבחירות, לא בגלל שצריכים את הקול שלך אלא בגלל שזה מה שאתה, אתה הרי קורא לעצמך חרדי".

"מגוחך לחשוב שאנשים ממפלגות אחרות יעשו את זה בשבילך. כשבאים ואומרים הנה ח"כ פלוני או אלמוני ממפלגה חילונית הבטיח להוביל מהלך כזה וכזה בשביל החרדים, אתה בדקת מי הח"כ הזה ומה דעותיו בשאר ענייני היהדות הקריטיים? או בעוד נושאים שקשורים אליך חוץ מהיוזמה הנקודתית הזאת? זה פשוט מגוחך".

"נכון, הליכוד שותפים שלנו, אנחנו בקואליציה איתם, אבל הטשטוש הזה שקורה בערב בחירות זה שטן שמרקד. גם אם יש ביקורת נקודתית על הנציגים ויכולה להיות ביקורת כי אף אחד לא חף מטעויות, עדיין צריך להבין שאנחנו חיים בסביבה עוינת. המפלגות האחרות מוכנות לעשות הכל כדי שלא נבקש את נושאי הליבה כמו חוק הדיחוי, גיור, חינוך, הרי בלי זה נוכל להעביר כל נושא שנרצה בכנסת, רק שנשנה את עצמנו שנהיה דומים להם ולא נעבוד על נושאי הליבה".

לא הכל שפיט

בסיום הראיון הם מתייחסים לפסילתו של מיכאל בן ארי על ידי בג"ץ, "זה רע מאוד. יש לי את הכבוד להיות הבא בתור כאשר הרפורמים מכינים עלינו הרבה חומר לבית המשפט. לפני כמה חודשים התראיינתי בכלי תקשורת חילוני, שם נשאלתי על נושאי דת, אז עניתי שהמדינה שלנו אינה יהודית ואינה דמוקרטית. אמרו לי: אתה מסתכן בכך שיפסלו אותך מהכנסת. כלומר: אי אפשר לומר את האמת בדמוקרטיה שלנו"

ח"כ אשר: בואו נזכור מה עולל לנו בג"ץ, ניקח למשל את חוק ההדרה במרחב הציבורי שהציעה ח"כ לבני בסוף הקדנציה הקודמת. לולי התפרקה הממשלה הרעה ההיא, היינו היום בבעיה שחתונות נפרדות היו עברה על החוק… ובג"ץ נתן לזה גב. אבל מעל הכל הרי בג"ץ ביטל לנו את חוק הדיחוי, שנחקק כחוק בשלוש קריאות, הסדיר את מעמדם של לומדי התורה ותיקן את האסון של לפיד, והנה שוב אנחנו חוזרים אחורה ונדרשים לטפל בזה, במקום להקדיש את האנרגיה להמשיך הלאה ולפתח נושאים כמו דיור ותחבורה".

"יושבים עשרה שופטים שבשביל השקפת עולמם מוכנים להבעיר את המקום הכי קדוש לעם ישראל, הכותל המערבי. אם הרפורמים היו יודעים שלא מקבלים גב מבית המשפט כל נושא הכותל והגיור היה נראה אחרת. בקדנציה האחרונה הליכוד יזם וכמעט העביר את פסקת ההתגברות, אנחנו תמכנו בכך כי חייב להיות סעיף שמגביל את כוח בית המשפט. אפילו כחלון שהתנגד עכשיו קיבל מהם מכה במס דירה שלישית וחוק הטבק, כך שגם הוא מבין היום את הצורך בפסקת התגברות".

"אני יודע שכל המפלגות שיקימו בע"ה את הקואליציה הבאה ובראשם הליכוד יקדמו את פסקת ההתגברות שאומרת לבג"ץ: כבודכם במקומו מונח אבל אתם לא יכולים לשנות את החלטות נבחרי הציבור שהעם בחר. אם זה יעבור הרבה צרות ייחסכו ובראשם חוק הדיחוי שייחקק בע"ה פעם אחת ובזה הסאגה תסתיים".

ח"כ אייכלר: "למערכת המשפט יש תפקיד ברור. הבעיה היא במחלה לא בתרופה. תפקידו של בית משפט בכל מדינה דמוקרטית זה לפרש את כוונת המחוקק, לא לשנות אותה. אם שופט רוצה לשנות שיתמודד לפרלמנט וישנה את זה שם! אבל מה עשו השופטים פה? תיקנו את מבחן הסבירות, אקטיביזם שיפוטי וכל מה שאינו בסמכות השופטים. את זה צריך להחזיר שלשופט אין שום סמכות לבטל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו