הלכה יומית • יום א' פרשת כי תצא

לרגל חודש אלול אנו נלמד במדור 'שונה הלכות', את הלכות תשובה להרמב''ם

א-ל-ו-ל

כל המצוות שבתורה, בין מצוות עשה בין מצוות לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן, בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו, חייב להתוודות לפני הקב"ה: שנאמר "איש או אישה כי יעשו מכל חטאת האדם  והתוודו את חטאתם אשר עשו",  וזו מצות עשה להתוודות. כיצד מתוודה אומר 'אנא ה' חטאתי עוויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי ניחמתי ובושתי במעשיי, ולעולם איני חוזר לדבר זה. זה הוא עיקרו של וידוי; וכל המרבה להתוודות ולהאריך בעניין זה, הרי זה משובח.

קרא עוד:

[postim]

וכן בעלי חטאות ואשמות בעת שמביאים קרבנותיהם על שגגתן או על זדונן, אין מתכפר להן בקרבנם, עד שיעשו תשובה, ויתוודו וידוי דברים: שנאמר "והתוודה אשר חטא עליה, וכן כל חייבי מיתות בית דין, וחייבי מלקות אין מתכפר להם במיתתם או במלקות, עד שיעשו תשובה ויתוודו. וכן החובל בחברו או המזיק ממונו אף על פי ששילם לו מה שהוא חייב לו אין מתכפר לו, עד שיתוודה וישוב מלעשות כזה לעולם: שנאמר "מכל חטאות האדם".

שעיר המשתלח  לפי שהוא כפרה לכל ישראל, כהן גדול מתוודה עליו על לשון כל ישראל: שנאמר "והתוודה עליו את כל עוונות בני ישראל". שעיר המשתלח מכפר על כל עבירות שבתורה, הקלות והחמורות, בין שעבר בזדון בין שעבר בשגגה, בין שידוע לו בין שלא ידוע לו הכול מתכפר בשעיר המשתלח: והוא, שעשה תשובה; אבל אם לא עשה תשובה, אין השעיר מכפר לו אלא על הקלות.

ומה הן הקלות, ומה הן החמורות: החמורות הן העבירות שחייבין עליהן מיתת בית דין או כרת; ושבועת שוא ושקר אף על פי שאין בה כרת, הרי היא מן החמורות. ושאר מצוות לא תעשה, ומצוות עשה שאין בהן כרת הן הקלות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו