צילום: לשכת נשיא איראן

רוחאני: "אם יוסרו הסנקציות – מוכנים לדבר עם ארה"ב עוד היום"

נשיא איראן אמר כי אם האמריקנים יפסיקו את הלחץ הכלכלי על טהראן וישובו להסכם הגרעין - "נקיים איתם שיחות ברגע זה ובכל מקום". שר החוץ האיראני הגיע לניו יורק לקראת ועידת האו"ם שתתקיים השבוע בעיר, ארה"ב תגביל את תנועותיו לשישה רחובות בלבד

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר הלילה (בין ראשון לשני) במהלך נאום בטלוויזיה הממלכתית במדינה, כי "תמיד האמנו במשא ומתן, אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות הכלכליות ותשוב להסכם הגרעין, אנו מסכימים לקיים שיחות עוד היום, ברגע זה – ובכל מקום".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, תקף את מדינות אירופה על שאינן משקיעות מספיק בשימור ההסכם ושמתייצבות באופן ברור לצידה של ארצות הברית, לטענתו. זריף הגיע לניו יורק לקראת ועידת האו"ם שתתקיים השבוע בעיר, ארצות הברית הנפיקה אשרת כניסה עבור שר החוץ של איראן, מזכיר המדינה מייק פומפאו אישר כי ארה"ב העניקה את האשרה לזריף, אך הוסיף כי היא תגביל את תנועותיו בזמן שישהה בניו יורק – הוא יוכל לנוע רק שישה רחובות בלבד בעיר האמריקאית – למטה האו"ם, למקום מושבה של המשלחת האיראנית ולמעון שגריר איראן לאו"ם. פומפאו סירב להגיב כשנשאל אם הוא או גורמים אמריקנים רשמיים אחרים ינסו לדבר עם זריף השבוע או בעצרת הכללית של האו"ם שתתקיים בספטמבר.

גורמים אמריקנים: לא נטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

פומפאו האשים את זריף בניצול חופש העיתונות של ארה"ב כדי "להפיץ תעמולה זדונית", אך אמר כי יקבל כל הצעה להופיע בטלוויזיה האיראנית. ביום שישי, דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמים אמריקנים כי ארצות הברית החליטה לעת עתה שלא להטיל סנקציות על זריף, על מנת להשאיר את הערוץ הדיפלומטי מול טהראן פתוח.

במקביל, על מנת להביא להרגעת המתח באזור המפרץ, צרפת, בריטניה וגרמניה פרסמו אמש הצהרה משותפת שבה נמסר כי הן "מאמינות שהגיע הזמן לנהוג באחריות ולחפש אחר דרכים לעצור את ההסלמה ולחדש את הדיאלוג".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו