הלכה יומית • יום ב' פרשת ניצבים

לרגל חודש אלול אנו נלמד במדור 'שונה הלכות', את הלכות תשובה להרמב"ם

הלכה א'

על הדבר הזה שמונעים מהאדם לעשות תשובה באופנים מסוימים,  כתוב בתורה 'ואני אחזק את לב פרעה' לפי שחטא מעצמו תחילה והרע לישראל שגרו בארצו, שנאמר 'הבה נתחכמה לו', נתן הדין למנוע ממנו התשובה, עד שנפרעים ממנו; לפיכך חיזק הקדוש ברוך הוא את ליבו. ולמה היה שולח לו ביד משה ואומר לו שלח ועשה תשובה, וכבר אמר לו הקדוש ברוך הוא שאין אתה משלח, שנאמר 'ואתה, ועבדיך ידעתי' 'ואולם בעבור זאת העמדתיך' כדי להודיע לבאי העולם, שבזמן שמונע הקדוש ברוך הוא התשובה לחוטא, אינו יכול לשוב, אלא ימות ברשעו שעשה בתחילה ברצונו.

קרא עוד:

[postim]

וכן סיחון לפי עוונות שהיו לו נתחייב למונעו התשובה, שנאמר 'כי הקשה ה' אלוקיך את רוחו, ואימץ את לבבו'. וכן הכנעניים לפי תועבותיהם מנע מהן התשובה עד שעשו מלחמה עם ישראל, שנאמר 'כי מאת ה' הייתה לחזק את ליבם לקראת המלחמה את ישראל, למען החרימם'. וכן ישראל בימי אליהו לפי שהרבו לפשוע, מנע מאותן המרבים תשובה, שנאמר 'ואתה הסיבות את ליבם אחורנית'  כלומר מנעת מהם התשובה.

נמצאת אומר שאין הא-ל גוזר על פרעה להרע לישראל, ולא על סיחון לחטוא בארצו, ולא על הכנעניים להתעיב, ולא על ישראל לעבוד עבודה זרה, אלא כולם חטאו מעצמם, ונתחייבו כולם למנוע מהם התשובה.

הלכה ב'

ובעניין זה שואלים הנביאים והצדיקים בתפילותיהם מה' לעוזרם על דרך האמת, כמו שאמר דויד 'הורני ה' דרכך', כלומר אל ימנעוני חטאיי דרך האמת, שממנה אדע דרכך וייחוד שמך. וכן זה שאמר 'ורוח נדיבה, תסמכני', כלומר תניח רוחי לעשות חפצה ואל יגרמו לי חטאיי למונעני התשובה, אלא תהיה הרשות בידי, עד שאחזור ואבין ואדע דרך האמת. ועל דרך זו, כל הדומה לפסוקים אלו.

ומה הוא זה שאמר דוד 'טוב וישר, ה' על כן יורה חטאים בדרך. ידרך ענווים במשפט  וילמד ענווים דרכו'. זה ששלח להם נביאים מודיעים להם דרכי ה', ומחזירים אותן בתשובה. ועוד שנתן בהם כוח ללמוד ולהבין, שמידה זו בכל אדם, שכל זמן שהוא נמשך בדרכי החכמה והצדק, מתאווה להם ורודף אותם. והוא שאמרו חכמים בא לטהר, מסייעים אותו כלומר ימצא עצמו נעזר על הדבר.

והלוא כתוב בתורה 'ועבדום ועינו אותם', הרי גזר על המצריים לעשות רע, וכתוב 'וקם העם הזה וזנה אחרי אלוהי נכר הארץ', הרי גזר על ישראל לעבוד עבודה זרה. ולמה נפרע מהם, לפי שלא גזר על איש פלוני הידוע, שיהיה הוא הזונה, אלא כל אחד ואחד מאותן הזונים שעבדו עבודה זרה אילו לא רצה לעבוד, לא היה עובד. ולא הודיעו הבורא, אלא מנהגו של עולם. הא למה זה דומה לאומר העם הזה, יהיה בהם צדיקים ורשעים. לא מפני זה יאמר הרשע כבר נגזר עליו שיהיה רשע, מפני שהודיע הקדוש ברוך הוא למשה שיהיה רשעים בישראל, כעניין שנאמר 'כי לא יחדל אביון מקרב הארץ'.

וכן המצריים, כל אחד ואחד מאותן המצירים והמריעים לישראל, אילו לא רצה להרע להם, הרשות בידו שלא גזר על איש ידוע, אלא הודיעו שסוף זרעו להשתעבד בארץ לא להם. וכבר אמרנו, שאין כוח באדם לידע היאך יידע הקדוש ברוך הוא דברים שעתידין להיות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו