מועצת העיר ירושלים אישרה בישיבתה לפני ראש השנה (26 בספטמבר 2019) את התיקון לחוק העזר לירושלים (צמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה) בכך הרחיבה את תחומי האזור ממרכז העיר בלבד – לכל השטח המוניציפלי של ירושלים. מטרת התוכנית היא לאסור את כניסתם של רכבי דיזל מזהמים וישנים לשם שיפור איכות האוויר לתושבי העיר.
בשלב ראשון במרכז העיר תוגבל כניסת רכבים מזהמים גדולים וישנים (רכבי דיזל במשקל מעל 3.5 טון ששנת הייצור שלהם לפני שנת 2006), וזאת החל מחודש נובמבר 2019. יצוין, כי אזור אוויר נקי מסוג זה כבר פועל בחיפה בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בדומה למאות ערים גדולות באירופה ובעולם.
תוכנית זו היא במסגרת החלטת ממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה, המבוצעת ביחד עם עיריית ירושלים. המימון לתוכנית מגיע מהמשרד, אשר מתקצב פעולות נלוות לפרויקט ה-LEZ) Low Emission Zone) ובהן הכנסת אוטובוסים חשמליים למערך התחבורה העירוני והתקנת מסננים על כל רכבי התחבורה הציבורית שהוגדרו כרכב מזהם.
המשרד להגנת הסביבה משקיע 10 מיליון שקל בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט; 10 מיליון שקל נוספים בסבסוד התקנת מסננים לציבור בעלי הרכב; ו-4 מיליון שקל בסיוע לחברת אגד ברכישת 10 אוטובוסים חשמליים שמתחילים לפעול בימים אלינו בירושלים. בסך הכול, ההשקעה של המשרד להגנת הסביבה היא של כ-24 מיליון שקל.
אזורי אוויר נקי פועלים במאות ערים באירופה ואף בעיר חיפה, והוכיחו עצמם כיעילים בשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של התושבים בעיר. עדכון התכנית יחיל את מגבלות התנועה גם על רכבי דיזל מזהמים קלים (למעט רכב פרטי), בהתאם לקבוע בתקנות החדשות לפי חוק אוויר נקי. רכבי בנזין לא יהיו מושפעים מהתכנית.
מה זה התמונה המוזרה הזו?
מה? גם מזרח ירושלים כלולה בתכנית??