'האזינו השמים ותשמע הארץ' • מאמר לשולחן שבת

מה הפירוש ירא שמים • למה לשמיים אומרים האזינו ולארץ לשון שמיעה • מה הקשר של שמיים וארץ לדברי משה רבינו ע"ה

‏'האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי' מילים אלו פותחים את פרשתנו פרשת האזינו פרשה האחרונה שנקרית בשבת ‏בבית הכנסת במחזור זה, כל המפרשים על התורה מקשים מה מקום השמים וארץ לדבריו של משה, וביותר למה יש שינויי לשון ‏בין שמים וארץ.‏

קרא עוד:

[‏postim‏]‏

הרבי מקוצק זיע"א ביאר את הפסוק על ידי תמיהה, אמאי אנו קורים לאדם הירא מה' ומקיים כל מצוותיו בתואר 'ירא שמיים' מה ‏עניין שמיים ליראת ה', היה עלינו לומר ירא ה', אלא מבואר בחז"ל שהשמיים ביום הראשון לבריאת העולם היו רופפים וביום ‏השני במאמר קודשא בריך הוא 'יהי רקיע' קפאו ונעשו מוצקים ונכנסו למתכונת של שמיים כמו שאנו מכירים, כמו שאדם קופא ‏על מקומו כששומע צעקה גדולה, כך השמיים תלויים ועומדים מגערתו של קודשא בריך הוא עד היום, לכן אנו אומרים 'האזינו ‏השמיים' אנו צריכים להאזין לשמיים כמו שהשמיים האזינה לגערתו של הקדוש ברוך הוא, כך אנו צריכים להאזין ולתת לב ‏ליראת השמיים, וזה גם פשר שאנו אומרים על אדם ירא ה' שהוא 'ירא שמיים' שאנו צריכים ללמוד מהשמיים שכבר אלפי שנים ‏לאחר שהיו רופפים נהיו מוצקים ועומדים מגערתו של הקב"ה.‏

ולבאר את שינוי הלשון בין לשון האזנה לגבי שמיים ולשון שמיעה לגבי הארץ, כידוע וכמו שכתוב בגמרא שיקירי ירושלים לא ‏היו חותמים על עדות בלא שהיו יודעים ומכירים את העד השני ההולך לחתום עמהם, והרי כאן משה עומד ומעיד לישראל את ‏דברי שירתו ותוכחותיו, ובא לו לחפש עדים כשרים ונאמנים, ופנה ואמר לשמים 'האזינו השמיים' ומיד גם אומר לארץ שתהיה ‏עד שניה כשרה ונאמנת ולזה אמר 'בלשון נסתר' מדבר ואומר לשמיים שהארץ גם היא תשמע, ותהיה עד כשרה להצטרף עמה.‏

באופן אחר אפשר לפרש את קישור השמיים והארץ לעדות לדבריו של משה, כיוון שהשמיים מסמלים את תלמידי החכמים ‏האנשים הרוחניים אשר ראשם מגיע והולך בשמיים, והארץ מסמלת את עם הארץ אנשים פשוטים וחומריים, ומוסר זה רצה משה ‏רבינו עליו השלום ללמדנו, הן בדימוי של המושגים והן בסדר הצבתם, האנשים הגדולים המדומים לשמיים צריכים להאזין ‏למאמרי שמיים והם יהוו דגל ומצביא לעם הארץ האנשים הפשוטים שגם הם יהיו עוסקים בדברי תורה, שנאמרת לשמיים ‏ולארץ, לתלמידי חכמים ולעם הארץ, וידוע מאמר המשנה במסכת אבות 'אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון את ליבו ‏לשמיים' ו'ומתוך שלא לשמה בא לשמה'.‏

לכן בימים גבוהים וקדושים אלו מוטלת עלינו המלאכה להראות כלפי שמיא שאנו באמת משתנים לקראת שנה חדשה, ואנו ‏פוסעים לשנה טובה מלאה ברוחניות ובקיום דברי התורה הק' וחכמיה, ונזכה לגמר חתימה ולפתקא טבא.‏

ע"פ

אוהל תורה, ילקוט האורים, תורת משה.‏

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו