ימים יפים יותר - הנשיא טראמפ וסגן ראש הממשלה הסיני ליו הוא, חותמים על הסכם הסחר ב-15 בינואר 2020. צילום: Wikipedia.

דו"ח סיני פנימי: "גל שנאה עולמי" עלול להוביל למלחמה עם ארה"ב

הסינים חוששים מגל עוינות בינלאומי "שכמוהו לא היה מאז האירועים בכיכר טיין-אן-מן ב-1989", כך עולה מדו"ח פנימי שמפרסמת סוכנות הידיעות רויטרס. הדו"ח הסודי שהוגש לראשי הממשל בבייג'ינג טוען כי קיים חשש להתדרדרות לעימות צבאי בין שתי המעצמות

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה דו"ח פנימי שהוצג בתחילת החודש על ידי המשרד לביטחון לאומי בסין ובו נטען כי משבר הקורונה יכול להוביל לעימות כלל עולמי ומסכן את היחסים בין סין וארצות הברית. הדו"ח מתאר את התסריט הגרוע ביותר, לפיו קיים חשש להתדרדרות לעימות צבאי בין שתי המעצמות.

הדו"ח שנערך על ידי המכון הסיני ליחסים בינלאומיים (CICIR) המסונף למשרד לביטחון המדינה, וכן על ידי גופי מודיעין בכירים. עוד נכתב בו כי סין עלולה להתמודד עם גל של עוינות בינלאומית שכמוהו לא אירע מאז אירועי כיכר טיין-אן-מן ב-1989.

במכון שערך את הדו"ח סירבו להגיב לסוכנות הידיעות. כמו כן, גם דובר משרד החוץ הסיני סירב להתייחס לנושא ומסר לרויטרס כי "אין לנו מידע רלוונטי בנושא".

בסוכנות הידיעות מדגישים כי לא ברור אם העמדה שמופיעה בדו"ח משקפת את דעתם של בכירי השלטון. אולם הדו"ח מראה עד כמה סין מתייחסת ברצינות לאיום אפשרי על הביטחון שלה ועל ההשקעות האסטרטגיות שלה מעבר לים.

הקורונה פירקה את הגלובליזציה – האם היא תתאחד מחדש? / פרשנות

היחסים בין סין לארה"ב נמצאים כעת בשפל שלא היה עשרות שנים. ממשל טראמפ מאשים את סין בטיוח, בתגובה מאוחרת ובדיווחים חלקיים בנוגע להתפשטות נגיף הקורונה. בנוסף בוחנים בארה"ב טענות שהנגיף נוצר במעבדה בעיר ווהאן. טראמפ כבר איים שסין תשא בהשלכות אם יתברר שהיא הפיצה בכוונה את הנגיף.

בימים האחרונים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הביע לא פעם ביקורת חריפה על ההתנהלות בבייג'ינג ואף איים על הטלת מיסים וסנקציות על סין. בממשלו שוקלים פעולות תגובה נגד סין בעקבות ההתפרצות, כך טענו גורמים אמריקניים רשמיים.

בסוכנות הידיעות מזכירים כי וושינגטון עדיין רואה בסין איום ביטחוני, כלכלי ולאומי לכלל הדמוקרטיות המערביות ברחבי העולם. וציינו כי בדו"ח עולה שאדה"ב שמה לה למטרה לנסות ולהפיל את המשטר קומוניסטי ששולט במדינה האסייתית, בעיקר על ידי ערעור אמון הציבורי הסיני.

דוברת משרד החוץ האמריקני, מורגן אורטגוס, הגיבה לפרסום ומסרה כי "על הרשויות הסיניות הייתה אחריות מיוחדת ליידע את האזרחים, כמו גם את שאר העולם על האיום של נגיף הקורונה מכיוון שהיא הייתה המדינה הראשונה שחוותה את ההרס של הקורונה". לדבריה: "מאמצי בייג'ינג להשתיק מדענים, עיתונאים ואזרחים להעביר מידע החמירו את הסכנות הכרוכות במשבר הבריאות העולמי שהקורונה הוביל אליו".

כזכור, לפני שלושה עשורים, בעקבות מחיצת ההפגנות בכיכר טיאננמן, ארצות הברית וממשלות מערביות רבות הטילו סנקציות על סין, שכללו איסור או הגבלת מכירת כלי נשק והעברת טכנולוגיה. עם זאת, סין חזקה כיום בהרבה. ועדכנה את האסטרטגיה הצבאית שלה על מנת ליצור כוח לוחם המסוגל לנצח במלחמות מודרניות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו