צילום: דוברות הרשות השופטת

"פוגע בזכויות הקניין": בג"ץ הורה לבטל את חוק ההסדרה בטענה ש"אינו חוקתי"

שלוש שנים לאחר שהכנסת חוקקה את החוק המסדיר את מעמדם של כ-2,000 בתים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית, הכריע בג"ץ וקבע ש"אינו חוקתי". ההכרעה התקבלה ברוב של 8 שופטים, נגד דעת מיעוט של השופט סולברג • בפנים: פסק הדין המלא

בג"ץ פסל היום (שלישי), ברוב של שמונה שופטים, את חוק ההסדרה שנועד להסדיר את חוקיותם של כ-2,000 בתים של תושבים יהודים שנבנו על קרקעות בבעלות פרטית, חלקית או מלאה, של פלסטינים ביהודה ושומרון. בית המשפט קבע כי "חוק ההסדרה אינו חוקת", ונימק כי "הפגיעה הנגרמת לזכויות חמורה ומובהקת ושאין מנוס מהמסקנה שפגיעה זו אינה מידתית ושהנזק הנגרם כתוצאה מהחוק עולה על תועלתו".

חוק ההסדרה אושר לפני כשנתיים בכנסת ועורר סערה רבה, בארץ ובחו"ל. הוא ביקש לקבוע כי הקרקע הפרטית שעליה נבנו בתים תישאר רשמית בידי בעליה הפלסטינים, אך המדינה תוכל להפקיע מהם את זכות השימוש ותעביר אותה לממונה הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון. במקביל, המדינה תפצה בתמורה את בעלי הקרקע בסכום גבוה מערכם, או שתעביר לידיהם קרקע חלופית באותו הגודל.

באופן חריג סירב היועץ המשפטי לממשלה להגן על החוק, ובעתירות שהוגשו נגד החוק תמך היועץ בעמדת העותרים שטענו כי החוק אינו חוקתי ודינו להתבטל. הממשלה יוצגה בעתירות על ידי עורך דין פרטי ובמסגרת העתירות הוצא צו ביניים המקפיא את יישום פעולות ההסדרה על פי החוק עד להכרעה בהן. כמו כן הוקפאו בצו הביניים הליכי האכיפה והצווים המינהליים שעליהם חל החוק, ביחס לבנייה קיימת ב-16 ישובים המנויים בתוספת לחוק.

החוק נועד להסדיר התיישבות שלא כדין על מקרקעין באזור יהודה ושומרון, ובכלל זה על מקרקעין בבעלות פרטית פלסטינית. החוק קובע מנגנון להכשרה בדיעבד של התיישבות במקרקעין שהבנייה בהם נעשתה על ידי מי שאינו בעל הזכות במקרקעין, אך בתום לב או בהסכמת המדינה, כהגדרתה בחוק. החוק מבחין בין שני מקרים של בנייה: האחד, בנייה במקרקעין שבעת הזו אין בהם בעל זכויות ידוע, והשני – בנייה במקרקעין שיש בהם בעל זכויות. ביחס לכל אחד מן המקרים קובע החוק את אופן הסדרת המקרקעין וזאת הן בהיבטים תכנוניים והן בהיבטים קנייניים, ובכללם הקצאת זכויות השימוש והחזקה בהם לצורכי ההתיישבות שנבנתה עליהם.

בפסק הדין שניתן היום קבע בית המשפט ברוב של שמונה שופטים (הנשיאה אסתר חיות; המשנה לנשיאה חנן מלצר; השופט ניל הנדל; השופט עוזי פוגלמן; השופט יצחק עמית; השופטת דפנה ברק-ארז; השופט מני מזוז; השופטת ענת ברון), כי חוק ההסדרה אינו חוקתי והורה על בטלותו. השופט נועם סולברג סבר, לעומת זאת, כי ניתן להסתפק בתיקון החוק בדרך של צמצום הגדרת המונחים "התיישבות" ו-"מדינה".

בהודעת בית המשפט צוין כי "ההכרעה בעתירות התבססה על אמות המידה החוקתיות של המשפט הישראלי הקבועות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שלהחלתן בנסיבות העניין הסכימו, במידה כזו או אחרת, כל הצדדים לעתירות. משכך, הותיר בית המשפט בצריך עיון את הטענה הנוגעת לעצם סמכותה של הכנסת לחוקק חוק אשר חל בתחולה ישירה באזור יהודה ושומרון, הנתון בתפיסה לוחמתית".

בית המשפט קבע כי חוק ההסדרה "פוגע בזכות הקניין ובזכות לשוויון של תושבי האזור הפלסטינים, ומקנה עדיפות מובהקת לאינטרסים של המתיישבים הישראלים על פני תושבי האזור הפלסטינים, ללא כל בחינה פרטנית של הנסיבות שבהן הוקמה ההתיישבות ושל מעורבות המדינה בהקמתה, ומבלי ליתן משקל מספק למעמדם המיוחד של תושבי האזור הפלסטינים כ"תושבים מוגנים" בשטח הנתון בתפיסה לוחמתית".

"למעשה", טוענים השופטים, "החוק מכשיר בדיעבד נטילה כפויה ובלתי חוקית של זכויות שימוש וחזקה במקרקעין שיש בהם בעל זכויות, וביחס למקרקעין שאין בהם בעל זכות מוסיף החוק וקובע כי הם יירשמו כרכוש ממשלתי בתוך 12 חודשים, אלא אם כן עלה בידי הטוען לזכויות להוכיח בתוך פרק זמן זה את בעלותו בהם".

בהיבט התכנוני עמד בית המשפט על "הפגיעה בזכות לשוויון הנגרמת בשל היחס השונה והמיטיב שלו זוכים על פי חוק ההסדרה עברייני בנייה ישראלים באזור, בהשוואה לעברייני בנייה פלסטינים באזור ולמעשה גם בהשוואה לעברייני בנייה בתוך ישראל עצמה".

"נוכח פגיעה מובהקת זו שפוגע החוק בזכות לקניין ובזכות לשוויון, נדרש בית המשפט לבחינת חוקתיותו של החוק על פי מבחני פסקת ההגבלה שבסעיף 8 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". בית המשפט העליון התייחס בפסק הדין לתכליות שאותן נועד חוק ההסדרה להגשים וקבע כי ניתן לראות כתכלית ראויה את התכלית "האנושית" – למנוע הריסה ופינוי התיישבות תוך מתן מענה למצוקתם של אותם מתיישבים שהקימו את בתיהם בתום לב, בהסתמך על הסכמת המדינה ומוסדותיה, ולימים התברר כי בתים אלה הוקמו על רכוש שאינו ממשלתי.

בית המשפט הוסיף וציין את התועלת הגלומה בחוק נוכח יצירת מנגנון פשוט וקל להפעלה שימנע פינוי יישובים ו"הצפה" של בתי המשפט בהליכים פרטניים שעניינם הסדרת הזכויות במקרקעין של המתיישבים הישראלים באזור. ואולם, אל מול תועלת זו, כך נקבע, "עומדת הפגיעה המובהקת בזכויותיהם של תושבי האזור הפלסטינים – הזכות לקניין והזכות לשוויון".

בית המשפט למד על "היקף הפגיעה בזכויות אלה ועל עוצמתה, בין היתר, מהשוואת ההסדר הקבוע בחוק ההסדרה להסדרים קרובים בדין הישראלי ובדין האזור ובהם דיני תקנת השוק במקרקעין ודיני הנטילה השלטונית (הפקעה) – המגלמים ככלל איזון בין הפגיעה בקניינו של אדם ובין האינטרסים הציבוריים הצריכים לעניין". בית המשפט עמד על כך שהמשותף להסדרים אלו כולם הוא העובדה שהם כוללים בחינה פרטנית של כל מקרה ומקרה בתנאים מוגדרים, וקובעים את אופן הפיצוי המשתנה ממקרה למקרה.

"בחינה כזו", כך נטען בפסק הדין, "נעדרת לחלוטין מחוק ההסדרה, שהוא הסדר גורף, המתייחס באופן קולקטיבי להתיישבות כולה מבלי להבחין בין הפרטים המרכיבים את ההתיישבות, מידת השקעתם בבניה, מידת הסתמכותם על מצגי הרשויות המוסמכות, מועד הבנייה, מידת אי החוקיות הגלומה בבנייה ושיקולים חשובים נוספים. החוק אף קובע הקניית זכויות אוטומטית, והוא אינו כולל מנגנון להעלאת טענות שכנגד או חריגים המאפשרים להוציא מקרים מסוימים מתחולתו".

בנסיבות אלה הגיע בית המשפט למסקנה כי הפגיעה הנגרמת לזכויות היא "חמורה ומובהקת" וכי "אין מנוס מן המסקנה שפגיעה זו אינה מידתית ושהנזק הנגרם כתוצאה מן החוק עולה על תועלתו. זאת, ביחוד נוכח קיומם של אמצעים חלופיים בדין העשויים ליתן מענה לתכלית הראויה שביסוד חוק ההסדרה, תוך פגיעה פחותה בזכות הקניין ובזכות לשוויון וזאת בחלק לא מבוטל מן המקרים".

השופט סולברג, בדעת מיעוט, סבר כי חוק ההסדרה מבקש להציב פתרון לא שגרתי לבעיה קשה ולא שגרתית, ומשכך לא ניתן לבחון אותו בכלים המשפטיים הרגילים המצויים בידינו. לגישתו, חוק ההסדרה אכן פוגע בזכות החוקתית לקניין ובזכות החוקתית לשוויון, ואולם התכליות שביסודו – הסדרת, ביסוס ופיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון ומתן מענה למתיישבים שבנו את בתיהם באזור בתום לב – הן תכליות ראויות. הביקורת השיפוטית צריכה להיעשות על רקע המציאות המורכבת מבחינה עובדתית ומשפטית, שהביאה לחקיקתו של חוק ההסדרה, מורכבות שאינה מאפיינת מצבים "רגילים" של הסדרת בניה בלתי-חוקית, ויסודה בארבעה נדבכים מרכזיים: מעורבות עמוקה וארוכת שנים של רשויות השלטון בבנייה; אופייה הפוליטי-מדיני של הסוגיה; "כשל" מובנה בשוק הקרקעות ביהודה ושומרון בשל איסור על מכירת קרקעות ליהודים; ותוצאות עבודתו של "צוות קו כחול".

"את חוקתיותו של חוק ההסדרה יש לבחון בהתחשב בארבעת הנדבכים הללו. אשר לאיזון שבין התועלת הצומחת מהגשמת תכליותיו של חוק ההסדרה, לבין הנזק הנגרם בשל כך לזכויות חוקתיות", סבור השופט סולברג כי "חוק ההסדרה מבטא איזון ראוי: פגיעתו של החוק בזכות הקניין מובהקת, אך במצבים רבים שבהם מדבר החוק, פגיעה זו אינה חמורה במיוחד, וזאת בהתחשב גם באמצעים השונים שהמחוקק נקט בהם, במטרה לרכך את הפגיעה בבעלי הקרקעות. חוק ההסדרה סוטה אמנם מן ההסדרים המקובלים בדין ביחס לבנייה על מקרקעי הזולת, אולם נסיבות חריגות עשויות להצדיק צעדים חריגים".

לעמדת השופט סולברג, "תחולתו הגורפת של חוק ההסדרה נעוצה בסעיף ההגדרות שבו, אך זאת ניתן לתקן באמצעות צמצום ההגדרות". השופט סולברג ציין כי "בצד בקשתה לאמץ את עמדת הממשלה ולדחות את העתירות, ביקשה הכנסת, למיצער, לשרטט קווים מנחים לתיקון החוק כדי שיעמוד בביקורת השיפוטית". "לפיכך", הציע השופט סולברג ל"צמצם את הגדרת המונח "התיישבות" כך שלא יכלול שטחים חקלאיים ושטחי ייצור, שפינויים אינו דומה לפינוי בית מגורים, וכן הציע לצמצם את הגדרת המונח "מדינה" למוסדות השלטון המרכזי בלבד ולא לכלול בהגדרה את מוסדות השלטון המקומי ואת הגופים המיישבים".

פס"ד בשתי עתירות בנושא "חוק ההסדרה" by מערכת Jdn on Scribd

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בגץ של מדינת פלסטין

וזה לא מענין את אדון נתניהו כי זה לא קשור לעניניו האישיים אלא רק למדינת ישראל…
ומי יעצור את זה? ניסינקורן?
איילת שקד נקראת בזאת לשוב מידית למשרד המשפטים.

הזוי, מתי ייפסק הרדיפה המשפטית של השמאל?
צריך להחזיר את השפיות למערכת המשפט

מצוין, מגיע לכם, הממשלה מרויחה את הפסיקות הללו ביושר, נתתם למפלצת הזאת הקרויה בג"ץ להתפשט ולהשתלט על המדינה, והם עושים את זה בעזות מצח נחושה, לא רציתם לחוקק חוק התגברות אז תאכלו את זה, הם ממשיכים בהרס המדינה בשיטותיות, העובדא שתמיד השופט סולברג במיעוט אומרת את הכל

שום דרמה, הכל צפוי, איש לא חשב אחרת, הם עוד יאכילו מרורים את ממשלת הימין שנים רבות, המציאות היא שמרץ מנהלת את המדינה, לא חשוב כמה נציגים יש לה בכנסת

חוקתי, מידתי, דמוקרטי, הכל שפיט, כל הכבוד לבג"ץ ולשופטים המחבלים שהורסים את המדינה בשיטתיות

אם בכל נושא פוליטי השופט גולדברג שהוא ימני מצדד בעמדות הצד הימני
ושאר השופטים השמאליים מצדדים בעמדות השמאל
בשביל מה בכלל מגיעים לבית המשפט???
הרי יודעים מראש מה כל אחד יגיד
אפילו פתי כבר לא מאמין שהשופטים מסוגלים לאובייקטיביות
ועינייניניות.

לא יאומן!!! שמונה שנים עובדים על החוק הזה מומחים יועצים ומשפטנים ובמחי יד בטענות חסרות שחר בגץ זורק הכול לפח!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו