צילום: Flash90

ביטול 'חוק ההסדרה' • הליכוד: "נחוקק מחדש"; כחול לבן: "נדאג שהיא תמומש"

הליכוד בתגובה לביטול 'חוק ההסדרה': "מצער שבג"צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". כחול לבן: "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל - מכבדים את הכרעת בג"ץ ונדאג שהיא תמומש" • כל התגובות

בליכוד הגיבו לפסיקת בג"ץ שהחליט לבטל את 'חוק ההסדרה' ומסרו כי "מצער שבג"צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". מנגד, מכחול לבן נמסר כי "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג"ץ ונדאג שהיא תמומש". גורם בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "החלת הריבונות תפתור את רוב בעיית ההסדרה".

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן אמר כי "הבעייתיות בחוק ההסדרה היתה ידועה לממשלת ישראל כבר מהרגע הראשון ופסילתו היתה צפויה לכל הגורמים במערכת הפוליטית. הכרעת בג״ץ הולכת יד ביד עם המצב החוקתי בישראל וכמובן שנכבד אותה. את המעמד החוקי של רבים מהבתים בהתנחלויות ניתן להסדיר, אולם עלינו לעשות זאת בצורה מושכלת ובהסכמה רחבה".

שר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן) אמר: "אנחנו מכבדים את הכרעת בג"ץ בנושא חוק ההסדרה. לבג"ץ הסמכות המלאה לבחון חקיקה במדינת ישראל. נדאג כי כל החלטה של בג"ץ תכובד ולא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק".

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין אמר כי בתגובה לפסיקה כי "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות". שר ירושלים ומורשת הרב רפי פרץ: "המענה לפסילת חוק ההסדרה – ריבונות עכשיו ביהודה ושומרון. עלינו לפעול בכל הכוח כדי שזה יקרה בהקדם".

שר התקשורת יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צבי האוזר מסרו בהודעה משותפת כי "יש לכבד את החלטות בגצ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות". השר אסף זמיר מכחול לבן אמר כי "לא נאפשר חקיקת פסקת התגברות על בג"ץ".

האוזר הוסיף מאוחר יותר כי " "הערב ברור יותר מתמיד- ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ויפה שעה אחת קודם. על הממשלה לעשות צעדים מעשיים בבניה ובחיזוק ההתיישבות ולממש הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות. יחד עם זאת, יש לכבד את החלטות בית המשפט גם ברגעים קשים כשהחלטות אלה אינן מתיישבות עם רצוננו. עלינו לזכור, עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי החלטות ומעשי ממשלת ישראל".

"מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון הוא מהמפעלים החשובים והמשמעותיים ביותר שהקימה התנועה הציונית. המתיישבים הם חלוצים שנשלחו בשם מדינת ישראל ליישב ירכתי ארץ בתנאי חיים מורכבים על בסיס ערכי ההתיישבות ותוך כיבוד החוק ועקרונות היסוד של מדינת ישראל", דברי יו"ר ועדת חוץ וביטחון.

יו"ר מפלגת העבודה השר עמיר פרץ: "מכבדים את פסיקת בג״צ ואת המסר כי לא ניתן להפוך לחוקי את שאינו חוקי, ועל כל הגורמים במערכת הפוליטית לקבל את ההכרעה ולדעת לפעול לפיה. המסקנה הנוספת היא שיש לעשות הכל כדי להימנע מצעדים חד צדדיים, ומסיפוח חד צדדי. למרות הקשיים הכרוכים בה, דרך המו״מ היא העדיפה".

השר איציק שמולי אמר כי "בג"צ קבע את המובן מאליו: לא הסדרה נועד להשיג החוק כי אם הכשרה בדיעבד של עושק וביזה. משכך, טוב שנפסל על ידו ברוב מוחץ ונזרק לפח האשפה. יש לחדול מההתקפה הפרועה עליו ולהכיר במציאות: העברת שטחים תתאפשר אולי רק בתוך הסדר כולל ולא כשישראל משחקת בנדמה לי שבו תוכל לקבוע הכל לבדה ובכוחה".

שרת ההתיישבות ציפי חוטובלי: "בג"ץ הכריז היום מלחמה כנגד זכותם של יהודים להתיישב בארץ ישראל. החלת הריבונות והרחבת הבנייה הם התשובה הטובה ביותר לפסיקת בג"ץ. בית המשפט הכיר בזכותו של פלסטני שמעולם לא הוכיח בעלות על הקרקע על פני אזרחי מדינת ישראל, יוצאי צבא ומשלמי מיסים, שהתיישבו בקרקע בתום לב ובשליחות של ממשלות ישראל לדורתיהם ועתה נחשבים לעבריינים".

"ההחלטה של שופטי העליון היא הוכחה חותכת לחובתנו להחיל ריבונות על יהודה ושומרון. כשרת ההתיישבות אפעל לביטול האפליה, כך שדין עופרה יהיה כדין תל אביב. מחר אכנס דיון חירום בעקבות הפסיקה על מנת לוודא שאלפי בתים לא יעמדו בפני סכנה. משרד ההתיישבות הוקם כדי לתת מענה לאתגרי ההתיישבות ואני מחויובת למציאת פתרונות ולהרחבת הבנייה", דברי השרה חוטובלי.

יו"ר ימינה נפתלי בנט: "ריבונות מתחילה בריבון. בכנסת ובממשלה. התשובה לפסילת חוק ההסדרה היא בשתי פעולות: החלת ריבונות וחקיקת התגברות. ריבונות על כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. בלי גמגום. בלי מדינה פלסטינית. ופיסקת ההתגברות שתחזיר את הכוח לנציגי הציבור".

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד בתגובה על פסילת חוק ההסדרה: "פסילת חוק ההסדרה ע״י שופטי בג״צ מוכיחה (שוב) את חשיבותה של פסקת התגברות. הקואליציה הנוכחית מנציחה את הפיראטיות המשפטית של בג"צ. אני קוראת לראש הממשלה וליו״ר הכנסת, לתמוך בפסקת ההתגברות שאביא להצבעה כדי להסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת ולא להסתפק בספינים והודעות לתקשורת. מינוי שופטים שמרנים שוב הוכח כמשמעותי בדעת המיעוט של השופט סולברג וגם מאמץ זה יבלם בממשלת השמאל של גנץ נתניהו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', יוזם חוק ההסדרה, אמר בתגובה לפסיקה כי "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות והמשיך את הקו השמאלני הקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שלוש שנים של המתנה עם פסק הדין עד שנתניהו הגיש להם על מגש של כסף את העיתוי המתאים לפסול את החוק ללא חשש".

"במשך שנים בית הדין הקרוי גבוה לצדק רומס כל זכות של המתיישבים, מעקם ומעוות את חוקי הכנסת כדי להתאימם לאג'נדה פרוגרסיבית ופוסט ציונית שמעדיפה תמיד את זכויות אזרחי האוייב על זכויות אזרחי המדינה. כשהסוגיה נוגעת למסתננים ולערבים, יש סעד מירושלים עד אריתראה. אבל המתנחלים יכולים להידרס והחוק הסופר צודק הזה נפסל כי הוא מהווה סעד לצד הלא נכון".

"אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה טיפס על עץ גבוה בהתנגדות שלו לחוק הזה, והתייצב בבג"ץ נגד הממשלה והכנסת, היה ברור שבמסגרת יחסי התן-וקח שלו עם בג"ץ אין סיכוי שבג"ץ יפסוק בניגוד לעמדתו ויגרום לו ליפול מהעץ ולשבור את הידיים והרגליים".

"אדוני ראש הממשלה, החבל שנמתח היום סביב צוואר ההתיישבות הוא אותו החבל שייכרך על צווארך. אל תצפה למשפט צדק. שופטיך לא יפגעו ביוקרתו של מנדנבליט בדיוק כפי שלא עשו זאת בחוק הזה. אתה זה שמאפשר את זה כבר שנים רבות ואין לך להלין אלא על עצמך".

"ולחבריי החרדים והליכודניקים, בע"ה נביא לכנסת באופן מידי את פסקת ההתגברות. אם לא תקדמו את החוק כעת בתגובה לפסילה השערורייתית של החוק הסופר צודק הזה, תחסכו מעם ישראל את התלונות וההתבכיינות שלכם כנגד בית המשפט. המחאות בבית המשפט וההצהרות הבומבסטיות פשוט לא אמינות. אם לא באתם לשנות, אל תתלוננו. אנחנו נמשיך מכאן".

"ומילה אחרונה לשופטי בג"צ. דעו לכם, שסופה של כל דיקטטורה ליפול. במוקדם או במאוחר העם יתקומם, הכנסת תחוקק, השליטה תחזור לעם, והציבור הישראלי ישתחרר מלפיתת החנק האלימה שאתם משליטים כאן בשנים האחרונות. ככל שתהיו אלימים ושקופים יותר בעיוותי הדין, הבומרנג שיווצר בתגובה לפועלכם יהיה מהיר יותר והחלטי יותר. אני מצר מאד על ההתנהלות חסרת האחריות של בודדי בודדים ששדדו את הדמוקרטיה הישראלית", דברי סמוטריץ'.

מימינה נמסר כי "בית המשפט ממשיך לדרוס ברגל גסה את הדמוקרטיה ושוב מתערב בנושאים שאינם בתחום שיפוטו ומבטל את החלטת נבחרי הציבור. ימינה הגישה כבר את חוק פסקת התגברות שיעשה סוף לבושה הזו ויחזיר את המדינה לעם. מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט. אנחנו מצפים ממשלת גנץ נתניהו לתמוך בחוק ולא לסכלו". מאוחר יותר נמסר עוד מימינה כי "הגשנו את פיסקת ההתגברות לחקיקה. מי שיתמוך הוא ימין. מי שיתנגד הוא שמאל. נגמרו התירוצים. יש רוב מובהק בכנסת בעד פיסקת ההתגברות. אנחנו מצפים לראות את החלטתה של מפלגת הליכוד. בלי סיפורים. בעד או נגד".

ח"כ ישראל אייכלר: "שוב בג"צ מבטל במחי יד חקיקה שעמלו עליה רבות. חברי הכנסת ביקשו לשמור על זכויות האדם ולא להרוס את חייהם של משפחות שבנו ביתם בתום לב. הפסיקה האכזרית הזו היא עוד הסרת מסיכה מפרצופו הזחוח של השליט העליון. שוב אנו רואים כי הזהות של השופט משפיעה על הפסיקה, לנוכח המתנחל הבודד מאלון שבות שישב במשפט ונשאר בדעת יחיד. אין כאן משפט אלא פוליטיקה, שאינה מתחשבת בצרכי הציבור. אין כאן זכויות אדם אלא תפיסת שלטון בכוח מידי העם ונבחריו בקלפי. שלטון השופטים שאיש לא בחר בהם לשלוט בו. זאת הדיקטטורה הנאורה ביותר במזרח התיכון".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ כמובן תמך בפסיקת בג"ץ ואמר כי "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בניה בלתי חוקית בהתנחלויות. זה חוק שמתאים לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר. חוק ההפקעה הוא חוק של גזל שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה".

ח"כ גדעון סער: "פסיקת בג״צ רק מחדדת ומחזקת את הצורך בהחלת החוק הישראלי על שטחי ההתישבות היהודית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. זה ישנה את המשטר החוקי בשטח באופן שיאפשר מתן מענים לצרכי ההתישבות המונה כיום כבר כחצי מליון אזרחי ישראל. ממילא זה ייתר פסיקות נעדרות הגיון כמו זו של הערב".

ח"כ ניר ברקת: "מצער שבג"ץ מפר שוב את הפרדת הרשויות ומחליט בניגוד לעמדת הציבור ונבחריו, לפסול את חוק ההסדרה שהתקבל בכנסת. חוק ההסדרה הכרחי להמשך הבנייה בארץ ישראל, נותן מענה ראוי ומפצה את בעלי הקרקעות. חייבים להחזיר את האיזון הנכון בין הרשויות".

ח״כ מיקי זוהר בטוויטר: "‏בג״צ ממשיך בהתערבות הגסה שלו ומבטל את חוק ההסדרה. הפגיעה היא כמובן במפעל ההתיישבות אך גם ברשות המחוקקת. ‏אין מנוס מפסקת התגברות שתאזן את המצב ההזוי הזה בו הרשות השופטת מבטלת חוקים שנחקקו ע״י הרשות המחוקקת במחי יד".

חה"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד: "נראה ששופטי בג"ץ מאוד קשובים ללו"ז במגרש הפוליטי ואיכשהו תמיד מטים את המשפט לטובת השמאל ההזוי. קבוצה ללא קהל, הקובעת כללים משל עצמה במשחק, כשהשופט הוא אחד משחקניה. במחי יד מבטלים מדיניות ממשלתית וחוקי כנסת. זו לא דמוקרטיה. זו בגצוקרטיה. פשוט בושה".

מתנועת רגבים נמסר כי "אנו מברכים את בג"ץ שהואיל היום לקרוע מפניו את מסכת הצביעות. רק בשבוע שעבר עודדו שופטי בג"ץ את המדינה, להסדיר התיישבות ערבית בלתי חוקית נרחבת בהר חברון ובנגב, תוך נקיטת צעדים הכוללים אישור למפרע של אלפי בתים, והפקעת אדמות פרטיות בבעלות יהודית. השופטים אף הדגישו באותן עתירות, כי "בג"ץ לא מנהל את המדינה".

"היום, קבע בג"ץ, כי הוא כופר בסמכותה המובנת מאליה של הרשות המחוקקת, לקבוע ולייצר פתרונות חוקיים, הגונים ומוסריים לבעיות משפטיות נקודתיות סביב מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. לפחות היום הודה בג"ץ באופן מעשי, כי הוא בית דין גבוה לצדק יחסי", לשון תגובת תנועת רגבים.

עו"ד איתמר בן גביר מראשי עוצמה יהודית בתגובה לפסק הדין של בג"ץ בעניין חוק ההסדרה: "ממשלות ישראל לדורתיהן (גם זו הקודמת) אשמות בהחלטת בג"ץ בעניין חוק ההסדרה. במקום לערוך רפורמה בעולם המשפט ולהכניס 15 שופטים עם אג'נדה יהודית ציונית החליטו חברי הממשלות לשחק בנדמה לי ולחשוב שהם משנים את המגמה של בגץ. עם ישראל מחכה לממשלה אמיצה שתשנה את שיטת מינוי השופטים ורק אם תיפסק מגמת חבר מביא חבר, נזכה לבית משפט מאוזן ומגוון שמבין שהוא בית משפט במדינה יהודית וציונית ותפקידו לשפוט לטובת עמו וארצו ולא ליתן פסקי דין שפוגעים באזרחיו".

עורך הדיו מיכאל ספרד, אשר ייצג את העותרות שלום עכשיו, יש דין והאגודה לזכויות האזרח מסר בתגובה: "חבל שהיה צריך שמונה שופטים כדי להסביר לכנסת שלגזול אדמות כדי לתת לגזלנים זה פסול. פסק הדין הוא חשוב ביותר אבל מייצג צדק בסיסי והדבר צריך להלקח בחשבון בימים אלה כשתמכננים סיפוח שיביא בהכרח לנישול עצום של אדמות בבעלות פלסטינית".

בתנועת שלום עכשיו אמרו: "חוק ההסדרה הוא אות קלון לכנסת ישראל ולדמוקרטיה הישראלית. אנו גאים ששימשנו כמבוגר האחראי שנלחם כל העת כדי לעצור אותו. הייתה זו חובתנו למנוע את הפגיעה בסיכוי לשלום, את הכשרת העבריינות וגזל האדמות השיטתי שהחוק נועד לאפשר.

"בלמנו את הניסיון הפסול להפקיע אדמות פרטיות של אנשים החיים תחת כיבוש על ידי ממשלה שלא הם בחרו לטובת התנחלויות חדשות שמטרתן לסכל הסכם מדיני. זהו ניצחון של שוחרי הצדק, השלום והדמוקרטיה ושל כל מי שמדינת ישראל חשובה לו יותר מחזון משיחי".

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ: "אחרי שלש שנים של עינוי דין, בג״ץ הוכיח שוב שהוא לא מכיר בזכויות יהודים ומתיישבים. אין דמוקרטיה ואין שלטון חוק בירושלים. שופטי בג"ץ מתעללים ומתעמרים במתיישבים. השופטים בעטו ברגל גסה באלפי אזרחי מדינת ישראל בלי הצדקה ותוך עוול שלא מתקבל על הדעת. על הממשלה למחות במעשים נגד הפסיקה השערורייתית של היושבים במלכות ולקדם את ההתיישבות בכל התחומים".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סמוטריץ, כל מילה!!!

היידה בצלאל!
דחוף פסקת ההתגברות!!!!!
ואז יבחנו כולם מי ימין ומי שמאל…

לא צריךלדאוג שהיא תמומש, צריך לשנות את הסעיפים הכאילו בעייתיים, אם כי ספק אם אפילו זה יעזור

הציבור פונה לניר ברקת
במקום לענות תשובות חלולות תחזור לעסקים שם היית מוצלח מאוד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו