בעקבות העלייה בתחלואה: גם פקחי הרשויות המקומיות יאכפו עטיית מסכות

עקב הנחיית רה"מ, ראש המל"ל כינס דיון דחוף במטרה להדק את האכיפה, שתתמקד ב-4 תחומים עיקריים: עטיית מסיכות, התקהלויות המנוגדות להנחיות, קיום כללי "התו הסגול" ואכיפת בידוד. דיווח: בדיונים נטען כי האכיפה של המשטרה בתחום כמעט ואינה קיימת

בהמשך להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, כינס הערב ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת דיון בנושא הידוק האכיפה לנוכח התפשטות נגיף קורונה, בו השתתפו שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יולי אדלשטיין, ראש אגף אג"מ במשטרת ישראל, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, מנכ"לי משרדי הבריאות והפנים, המשנים ליועמ"ש וגורמים נוספים. "הדיון כונס בדחיפות במטרה לגבש צעדים מעשיים מיידיים להידוק האכיפה על הנחיות הבריאות הנוגעות להתמודדות עם מגפת הקורונה", נמסר מלשכת ראש הממשלה.

בדיון כי נקבע על רקע המגמות המדאיגות בהתפשטות נגיף הקורונה נדרשת הגברה מיידית של האכיפה באמצעות הכוחות הקיימים של המשטרה, פקחי רשויות מקומיות, פקחי רשות האוכלוסין וההגירה שהוסבו לכך באופן זמני – כל אחד בהתאם לסמכויותיו, בארבעת התחומים הבאים: עטיית מסיכות, התקהלויות המנוגדות להנחיות, קיום כללי "התו הסגול" בבתי עסק ובמרכזי קניות, אכיפת בידודם של חולים ואנשים שהיו עימם במגע.

בין היתר, הוחלט כי בנוסף לכוחות הקיימים, יסייעו גם פקחי הרשויות המקומיות באכיפה, בדגש על עטיית מסכות. לשם כך מרכז השלטון המקומי ישלים תכנית הכשרה מיידית וייערך להכשרת הפקחים בהתאם לה עד יום ב', משרד המשפטים ישלים הליכי חקיקה שיסמיכו את הפקחים בנושא זה, הגורם המנחה יהיה המשרד לביטחון הפנים.

יו״ר מרכז המועצות האזוריות שי חג׳ג׳ בביקורת חריפה על התנהלות משרד ראש הממשלה ומגיב להודעת המל״ל והשרים ואומר: ״למרבה הפליאה, ראשי המועצות האזוריות לא הוזמנו להתייעצויות בנושא האכיפה של הגבלות הקורונה ודעתנו בנושא זה לא נשמעה. משום כך הפקחים במועצות האזוריות לא יסייעו באכיפת ההנחיות. ההתנהלות במקרה זה, למרבה הצער, איננה חריגה ואשר על כן אנחנו מודיעים כי לא נשתף פעולה עם משרד ראש הממשלה עד שתוסדר ההתנהלות בטיפול במשבר.״

ב'כאן חדשות' דווח כי גורמים במשרד הבריאות וגורמים נוספים שהשתתפו בדיונים שהתקיימו בממשלה ובמל"ל בביקורת על המשטרה שכמעט ולא אוכפת את תקנות קורונה. גורמים במשרד הבריאות הצביעו על אכיפה דלה גם בנוגע לעטיית המסיכות וגם בנוגע להתקהלויות. למשל – נטען שרק באותם מקרים של מסיבות המוניות, שבהן היו הפרות וזכו לביקורת ברשתות החברתיות ובתקשורת, הייתה אכיפה ובדיעבד, ואין פעולות יזומות.

מהמשטרה נמסר: "לצד אתגרי המשטרה הרבים והמגוונים בתחום הביטחון, אכיפת החוק ושמירת הסדר, מזה כחודשיים וחצי פועלת המשטרה מדי יום לאכיפת התקנות לשעת חירום. מטבע הדברים, בשבועות האחרונים עם החזרה לשגרה וצמצום ההגבלות ע״י הדרג המדיני, פחתה האכיפה והיא מתמקדת כעת בעיקר בחובת חבישת מסיכות, חובת הבידוד ומניעת התקהלויות העלולות לגרור הדבקה המונית. למאמץ האכיפה המתבצע בימים אלו שותפים גם הפקחים העירוניים ומשרד הבריאות והוא יימשך ככל שידרש והיכן שידרש, בכדי לשמור על שלום הציבור ובריאות"

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "העלייה בתחלואה הופכת להיות אירוע דרמטי. אנחנו מתקדמים בקצב טיסה ליותר מ- 200 חולים ביממה. זהו שינוי כיוון. אחרי שהיינו ברגיעה מסויימת, הזלזול בהנחיות הביא לעלייה הזאת. אין כאן קסם: אם מתייחסים להנחיות כאל המלצה – הקורונה לא תעזוב אותנו. כל כך פשוט. הדרך האפקטיבית ביותר לטפל בנגיף בלי להזיק לכלכלה היא אכיפה קפדנית".

"אין הבדל בין אכיפת חוקי התנועה לאכיפת הקורונה. מי שהולך בלי מסיכה, כמוהו כמי שנוסע במהירות של 160 קמ"ש. בכל שנת 2019 נהרגו 349 איש מתאונות דרכים. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו 298 אנשים מהקורונה ולמעלה מ 18,000 חלו. שכל אחד יעשה את המכפלות. רק כאשר זו תהיה ההתייחסות נוכל להחליש דרמטית את הקורונה", דברי שר הבריאות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו