צילום: דובר צה"ל

מאות גיחות בתוך חודשים: צה"ל חושף את יחידת הרחפנים של אמ"ן • צפו

"רזולוציה חסרת תקדים": יחידת המודיעין 9900 פיתחה פלטפורמה המאפשרת לערוך סימולציה של פעילות הכוחות בשטח בו עתיד להתרחש מבצע. היחידה כבר הספיקה להשתתף, בין היתר, בחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלמי בהה אבו אל-עטא בעזה

צה"ל הציג היום (חמישי) את יחידת הרחפנים החדשה של אמ"ן הנקראת יחידת "הויזינט", האיסוף המודיעין של מערך 9900. היחידה כבר הספיקה לקחת חלק במבצע לחיסול בכיר הג'יהאד האסלמי בהה אבו אל-עטא בעזה, למפות בתלת מימד יעדים בגולן הסורי ולסייע בהכנות לסיפוח אפשרי בגדה.

היחידה פועלת על פי התפיסה החדשנית "גיאו אינט" – מודיעין גאוגרפי. מדובר בתפיסה המסדירה את תהליך איסוף המודיעין הויזואלי והגיאו-חזותי. באמצעות שימוש רב ממדי בסנסורים רבים, לאורך זמן היחידה תפיק, תכווין ותמצה מודיעין איכותי בעבור הלוחם שבקצה.תהליך זה יעשה בשילוב בין יכולות בינה מלאכותית, ביג דאטה וכוח אדם טכנולוגי תוך שימוש במגוון עולמות ידע אקדמיים. המידע המודיעיני שייאסף יהפוך לתוצר תלת מימדי חדשני אשר יסייע למפקדים ולכוחות הלוחמים בשטח.

אותו מידע מודיעיני שייאסף, יהפוך לתוצר תלת מימדי חדשני, שיסייע למפקדים ולכוחות בשטח, כמו גם בהתמודדות עם אתגר "האויב הנעלם" – דפוס לחימה שפיתחו ארגוני טרור כדי "להיעלם" מתחת לקרקע, להסתוות ולשנות את פני השטח, על מנת להקשות על זיהוי ופגיעה בהם. אחד הכלים שפיתחו ב-9900 להתמודדות עם אתגר זה הוא שכלול תפיסת הלוחמה מוכוונת מודיעין. בזכות יכולות תכנון והנדסה מתקדמות, על בסיס עיבוד תמונות חכם, הלוחמים מקבלים תוצרים תלת ממדיים המאפשרים להם להתכונן ללחימה בצורה המתקדמת ביותר.

יכולות אלה מאפשרות תכנון תשתיות למבצעים, תיעוד מבנים חשודים וסקירה גאולוגית של שדה קרב, הכנה למבצעים מיוחדים בסימולטורים, אימון לוחמים שמבוסס על תרחישי מציאות, יכולת תכנון תמרון דיגיטלי מדויק למפקדים ועוד.כמו כן, בתפיסה זו החיכוך של הלוחמים בשטח יאפשר את חשיפת האויב באמצעות העברת מודיעין מהלוחם אל דרג המטכ"ל. מדובר על תהליך הדדי – המידע מעובר אל הלוחם מדרג המטכ"ל ואל הלוחם מהמטכ"ל באמצעות כלים דיגיטליים מתקדמים.

יכולת נוספת של היחידה היא סימולטור קרב וירטואלי. מדובר בפלטפורמה המאפשרת התנסות בתוואי השטח בו עתיד להתקיים מבצע/תמרון, ולבצע למעשה סימולציה שלו. הפלטפורמה הזו משמשת את הדרג הטקטי של הכוח, ומנגישה באופן תלת ממדי את תרחיש הייחוס, כך שיבוסס על חווית אמת ותרחישים אשר התרחשו בשטח בעבר, ותרחישים אשר יכולים לקרות בזמן המבצע. כך מתרגלים הלוחמים יכולות קרב חיוניות ללא סיכון חיים בשטח ובחיסכון משאבים.

המערכת המתקדמת מאפשרת התנסות מבצעית בתור נהג, טייס, לוחם חי"ר, וכל אחד מהם הוא בעל מגוון אפשרויות לדוגמה: צניחה, נהיגה ברכב ובטנק, התנסות בשלל סוגי המסוקים והמטוסים, מארבים, תצפיות, צלפים ובעלי תפקידים שונים.

לצד זאת, פועלת מערכת היהלום, באמצעותה יכול המפקד להוביל תהליך תכנון כחלק מהליך תכנון התמרון לפני מבצע או כניסה לשטח אויב. המערכת, שמסוגלת לדמות מרחב תלת ממדי המבוסס שטחי אמת, מאפשרת למפקדים לתכנן ברמה האופרטיבית את המהלך לפרטי פרטים תוך התייחסות למכשולים פיזיים והאויב במרחב. בנוסף, ישנם ליחידה חפ"קים מבצעיים המאפשרים להוריד לדרג השטח את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות של 9900. כך לדוגמה, במקרה של אירוע מתפרץ, אנשי המיפוי של היחידה מגיעים לזירות אירועים מספקים לכוחות הלוחמים מודיעין איכותי ומדויק בזמן מהיר.

באגף המודיעין הפנימו גם את הפוטנציאל האינסופי של הרחפן ואת המגמה ההולכת וגוברת של שימוש נרחב בכלי. לאור זאת, הקימו ב-9900 יחידת רחפנים חדשה לאיסוף גיאו-חזותי, שאחראית על איסוף מודיעין מדויק ברזולוציות גבוהות תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, בתנאי מזג אוויר שונים ובתנאי אור וחושך.

"תוצרי היחידה", מדגיש ומסכם סא"ל פ', רע"ן פוטוגרמטריה ב-9900, "מהווים חלק בלתי נפרד מקצה הלוחמה הצה"לית, לוחמה מעושרת מודיעין, שמהווה תשתית הכרחית לכל פעילות צה"ל".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ה" ישמור עלינו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו